Vi håller på att planera för vår köksrenovering och vi tror vi vet vad vi vill ha för kökssnickerier, vitvaror etc men när det gäller bänkskiva så är det väldigt svårt. Som det ser ut nu (dvs om vi inte ändrar oss helt och väljer ett helt annat typ av kök) så kommer vi att behöva ha en bänkskiva som är 4 cm tjock.

Vi har tittat på:

* Svart granit - kostar en slant men hade varit ok om det känts 100% rätt. Nu är jag dock rädd för att det kommer att kännas väldigt "tungt" med kolsvarta bänkskivor till köket (vitt) och att de blir alltför dominant med tanke på att det skall vara så tjocka

* Betong - väntar på färgprover. Billigare än granit vilket ju är ett plus men verkar inte vara lika tåligt (skall kunna spricka och måste behandlas)

* Silestone - verkar inte finnas i 4 cm men det skall gå att sätta på en kant eller liknande så att den ser ut att vara 4 cm tjock. Något dyrare än granit men det skall tydligen gå att slå fliser ur den vilket inte känns bra alls

Corian och laminat känns inte som några alternativ av olika skäl. Vi har tittat på rostfritt men njae- praktiskt men vi vill inte ha köksön där vi även skall kunna sitta och äta i rostfritt...

Det som kvarstår (om jag inte missat något) är då trä och marmor/kalksten.

Vi skall ha vitvaxad ek på golvet är det tänkt. Går det att vitvaxa/betsa en bänkskiva i trä så att den blir riktigt tålig (skall ha en infälld diskho)?

Hur är det med marmor/kalksten? Kan man slå fliser ur det? Om det "bara" blir matta fläckar av syror så kan jag leva med det men finns det risk att detta material suger upp t.ex rödvin så att man riskerar att få fula missfärgningar?

Kan man ha två olika typer av bänskivor, dvs en sort på vardera sidan av spisen (t.ex granit) och sedan ett annat material på köksön där diskhon är?
 
Jag har tänkt ha rostfritt på en sida av köket (diskho) och laminat med träkant på andra (med häll)
 
Det finns ju väldigt många fler varianter av granit än svart. Och de flesta av varianterna är dessutom billigare än svart granit.

kalksten och marmor är ju känsliga för kemikalier, och mer repkänsliga. Har det sagts, har ingen egen erfarenhet av det.

Nu vet jag inte var du varit och tittat på granit, men det är oftast väldigt mycket billigare om man går till en ren stenfirma (med egen produktion), än om man handlar det av köksföretaget.
 
hempularen skrev:
Det finns ju väldigt många fler varianter av granit än svart. Och de flesta av varianterna är dessutom billigare än svart granit.

kalksten och marmor är ju känsliga för kemikalier, och mer repkänsliga. Har det sagts, har ingen egen erfarenhet av det.

Nu vet jag inte var du varit och tittat på granit, men det är oftast väldigt mycket billigare om man går till en ren stenfirma (med egen produktion), än om man handlar det av köksföretaget.
Vi vill inte ha någon "spräcklig" skiva och då verkade svart vara det enda raka (har dock förstått att just denna är en av de dyraste). Det är inte så mycket priset som utseendet jag hänger upp mig på för jag är rädd för att det kommer att uppfattas som väldigt "svart" (!) med tanke på att den kommer att vara 4 cm tjock (spisen har en framkant som är just 4 cm och för att det inte skall se konstigt ut måste vi därför ha denna tjocklek).

Finns det några andra stensorter än granit, marmor och kalksten som man kan ha i ett kök?
 
Bohusgranit är visserligen gråspräcklig men inte lika brokig som andra granitsorter.

Tex, den här:

bohus-grau-tossene850.jpg
 
kjonsson skrev:
Bohusgranit är visserligen gråspräcklig men inte lika brokig som andra granitsorter.

Tex, den här:

[bild]
Jag tycker tyvärr den är på tok för spräcklig den också.

www.stenmagasinet.se har bra bilder tycker jag och den enda varianten jag tyckte var ok frånsett då helsvart var "Granit fossil black" (finns inte 4 cm och jag tror man tröttnar på den) men jag skall titta lite närmre på de "vita" sorterna.

Kalksten skulle vara perfekt (tänker på de lite ljusare grå varianterna) men jag är rädd för att det inte är så tåligt...
 
Jag tänkte också föreslå bohusgranit eller ngn. annan "småspräcklig" granit. En praktisk nackdel med helsvart sten är att minsta dammkorn, eller intorkad vattendroppe från disktrasan syns tydligt.

En sten som bohusgranit ger ett ganska homogent intryck på lite avstånd. Om du bor i Stockholm så föreslår jag att du åker och tittar på sten hos Valter Eklund i Vällingby, och / eller Bror Törner i Täby. Törner har också (osäker om den finns kvar) en utställning på norr mälarstrand (vid besinmacken). Båda företagen har egen produktion (= de kan troligen få fram vilken sten som helst i vilken tjocklek som helst). Jag har god efarenhet av båda företagen (köpt köksbänk hos Valter Eklund) och en mindre svart granitbänk till badrummet hos Törner. Företag som stenmagasinet är mer rena handelsföretag som agerar mellanhand när du beställer måttanpassad sten. Däremot så ligger de bra i pris och sortiment för standardsten, typ golvplattor, kantsten till trädgården osv.
 
hempularen skrev:
Jag tänkte också föreslå bohusgranit eller ngn. annan "småspräcklig" granit. En praktisk nackdel med helsvart sten är att minsta dammkorn, eller intorkad vattendroppe från disktrasan syns tydligt.

En sten som bohusgranit ger ett ganska homogent intryck på lite avstånd. Om du bor i Stockholm så föreslår jag att du åker och tittar på sten hos Valter Eklund i Vällingby, och / eller Bror Törner i Täby. Törner har också (osäker om den finns kvar) en utställning på norr mälarstrand (vid besinmacken). Båda företagen har egen produktion (= de kan troligen få fram vilken sten som helst i vilken tjocklek som helst). Jag har god efarenhet av båda företagen (köpt köksbänk hos Valter Eklund) och en mindre svart granitbänk till badrummet hos Törner. Företag som stenmagasinet är mer rena handelsföretag som agerar mellanhand när du beställer måttanpassad sten. Däremot så ligger de bra i pris och sortiment för standardsten, typ golvplattor, kantsten till trädgården osv.
Helsvart känns inte som ett 100%-igt val men jag tycker att de spräckliga varianterna är helt förfärliga om jag skall vara riktigt ärlig (tycker dock om kalksten men den är ju inte spräcklig på samma sätt som granit).

Vi bor i Göteborg (tyckte bara att stenmagasinet hade en bra hemsida med många bilder) och vi skall åka och titta på Stencentrum- förhoppningsvis har det något som passar oss...

Funderar dock på om man skulle kunna betsa/vaxa en ekskiva så att den blir i alla fall relativt tålig för vatten? I så fall skulle vi kunna ha sten vid sidan av spisen (120 cm på vardera sidan) och sedan trä på köksön (ca 95x225 cm).
 
Hej
Vi har bänkskivor i laminat och köksö i al(köksluckorna är i al). Träskivan har vi behandlat med osmo hårdvaxolja och den har ungarna ritat och jag spillt rödvin på utan att lämna bestående fläckar. Vi valde laminat eftersom vi var osäkra på vilken färg som passade och ville inte ta kostnaden för en stenskiva.
Köksön vill vi kunna sitta och äta vid och då känns det trevligare med en träskiva.
 
Redigerat:
Hoppas Stencentrum har skäpt till sig. Senast vi var där, för att titta på Kolmårdsmarmor, fick vi bara nonsenssvar (Hur mycket kostar det? - "Det finns 40000 sorters marmor"). Vi handlade istället av Kungälvs Stenhuggeri som var toppen att ha att göra med! De har en jättelik (med mina mått mätt) anläggning strax utanför Kungälv (Rollsbo har jag för mig) där de bearbetar all sten.
 
biggles12 skrev:
Hoppas Stencentrum har skäpt till sig. Senast vi var där, för att titta på Kolmårdsmarmor, fick vi bara nonsenssvar (Hur mycket kostar det? - "Det finns 40000 sorters marmor"). Vi handlade istället av Kungälvs Stenhuggeri som var toppen att ha att göra med! De har en jättelik (med mina mått mätt) anläggning strax utanför Kungälv (Rollsbo har jag för mig) där de bearbetar all sten.
Tack för tipset! Vi har varit på Stencentrum tidigare och fått ett väldigt bra bemötande men det är alltid bra med fler tips!
 
Budski skrev:
Hej
Vi har bänkskivor i laminat och köksö i al(köksluckorna är i al). Träskivan har vi behandlat med osmo hårdvaxolja och den har ungarna ritat och jag spillt rödvin på utan att lämna bestående fläckar. Vi valde laminat eftersom vi var osäkra på vilken färg som passade och ville inte ta kostnaden för en stenskiva.
Köksön vill vi kunna sitta och äta vid och då känns det trevligare med en träskiva.
Det lät ju klart intressant med en behandlad träskiva (för vår del skulle det bli ek) för jag tycker inte heller att det känns så trevligt att äta vid en stenskiva. Har ni behandlat skivan själva eller köpte ni den behandlad? Jag tror att det blir osmo hårdvaxolja (vitpigmenterat) på golvet och det kanske skulle fungera med en bänskiva i samma utförande?! Frågan är dock hur tåligt det är mot vatten (vi skall ha en infälld diskho i köksön)?
 
Jag installerade en 4 cm stavlimmad bänkskiva i ek för 4 år sedan, dock med heltäckande diskbänk. I alla fall lagar jag all mat själv, så fuktbelastning har det varit. Jag valde klar olja men det finns ju även vittonad som skall ha samma egenskaper. Jag hällde ut rejält med olja och gned in med skurnylon när jag vaxade, det skall vara så det plaskar om händerna när man jobbar. Upprepade behandlingen tre ggr tills skivan såg klarlackad ut. Hade jag gjort om det hade jag köpt en maskin, om man säger så......

Resultatet är att skivan ser bra ut efter fyra år. Det enda som ger permanenta märken är när man ställer fuktiga konservburkar på. I alla fall, trä är ett underbart levande material och jag ångrar mig inte. Gillar du trä så tveka inte!

/Anders
 
Vi håller på med köket nu och har precis lagt in en bänkskiva i bambu behandlad med Osmo vaxolja. Den känns hård och ska vara i klass med ek vad jag har läst. Är iaf mycket nöjd med utseendet. Priset är inte fel heller, 650*40mm gav vi 500 spänn metern för.
 
Hej,
Vi behandlade skivan själva, ungefär som Anders beskrev ovan. Vi har ingen ho i köksön så jag kan inte säga hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.