haha, tackar, ja den fungerar juh! Däremot så är det någe fel på toaletten, slutar aldrig fylla på.. Säkert fullt i damm av all bilning så flottör eller nå sånt inte kan stänga!

Sen upplever jag ett konstigt fenomen, när man pissar så hör man tydligt hur det skvalar lite i rören då det rinner, men det är säkert inget konstigt bara det att rören är helt framme och oisolerade så alla ljud som normalt finns dära men inte hörs pga isolering och golv, inte ofta man använt toalett med rören helt framme ;)
 
Letade runt mycket igår efter nya vridfönster 9x6 till toaletterna, hittade efter mycket om och men fönster från bygghemma.se som med tillval skulle ha ett u-värde på 1,0 ... Googlade runt och kikade här på byggahus forumet efter erfarenheter därifrån och verkade inte vara något problem så det blev att beställa! :)
 
Ja då har man äntligen fått golvet i stortoan bortbilat, spännande och se hur de har använt radiatorrören för att få golvvärme, inte konstigt toagolvet varit så varmt! :) Kommer dock bli en riktig förläggning av golvvärme nu!

Ska också dra upp nya vattenrör, göra fördelare i pannrummet, en för varmvattnet och en för kallvattnet med individuell möjlighet för avstängning av vattnet!
 
  • DSCN1140_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1144_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en sammanfattning av senaste tiden, har varit mycket som kommit emellan renoveringarna men lite framsteg har det blivit!

1:a April 2012:
Här har jag lagt ner nya avloppet till stortoa och lilltoa, golvbrunnen är flyttad och allt är fastgjutet i rätta lutningarna.
DSCN1167_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1169_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14:e April 2012:
Har börjat med varm/kall-vatten central nere i källaren för nya vattenrör till toaletterna.
DSCN1171_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20:e April 2012:
Tänkt byta ut 2-glas fönstren i toaletterna till nya / fräscha 3-glas, tänker dessutom stoppa in ett tredje fönster i stortoan för att få in mer ljus. Här har jag börjat riva bort väggbeklädnad och jacka ur för avväxling längst upp, blev 45x220 som avväxling om jag inte missminner mig. Observera de knasiga fönstrena, sidokarmarna går hela vägen från golv till tak, allt är byggt som block :/
DSCN1175_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
21:a April 2012:
Isolering på plats längst upp i ytterväggen och avväxlingen på plats. Även lagt in lite extra stående reglar då ett nytt fönster ska in till vänster och det högra fönstret som kommer sitta i lilltoan ska flyttas 5cm så det hamnar i centrum på lilltoaväggen.
DSCN1183_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivit lite tegelvägg där fönstret ska flyttas samt påbörjat där nya fönstret ska in.
DSCN1184_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22:a April 2012:
Här är första fönstret monterat, andra borttaget och teglet för tredje också borta.
DSCN1189_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla tre fönster monterade, brädorna är ditskruvade så jag bara kunda lyfta in fönstret i hålet utifrån och sätta fast, sen är det klossar mellan väggen och brädorna så dom hamnar kant-i-kant med OSB+gips framöver!
DSCN1190_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Färdigt", ska bara beställa nya plåtbleck under fönstren och sen fundera ut hur jag vill att foder runt alla fönster på huset ska se ut, kommer då se sjukt mycket bättre ut än helt foderlöst hus!!
DSCN1192_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6:e Maj 2012:
Nu har det blivit dags för stortoagolvet att fixas, har börjat att packa sand och lägga ut cellplastskivor så inte värmen från golvvärmen försvinner neråt!
DSCN1194_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8:e Maj 2012:
Här är sanden packad hårt i våg och cellplasten utlagd, även påbörjat golvvärmeslingan men tiden tog tyvärr slut! Nu är tankarna mest inne på hur jag ska lyckas gjuta golvet med rätta fallen mot brunn, har lite frågor angående det i en annan tråd, så är det någon som är duktig på det får ni gärna kommentera där! http://www.byggahus.se/forum/badrum/193436-gjuta-golv-infor-mattlaggning.html#post1520700
DSCN1198_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10:e Maj 2012:
Ja då är golvvärmeslangen utlagd, bara armering och avdragningsbanor kvar då innan gjutning! Får hjälp lördag eller söndag så känns som jag har gott om tid att göra det sista! Bara jag lyckas lista ut exakt hur fallen ska göras först!

Nu när väggen mot "kaosrummet" är riven hade det känts grymt göra badrum av det också, men känns inte som man kan avvara ännu ett sovrum!
DSCN1204_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför sand och inte eps cement eller thermosilit?
 
Snyggt! Det ser dock ut som om golvvärmeslingan ligger lite nära golvbrunnen. Finns rekommendationer för det där, minns inte vad som sägs men jag gjorde samma miss och fick flytta lite på den.
 
Enoksson skrev:
Varför sand och inte eps cement eller thermosilit?
Den enkla anledningen är för att sanden låg där under den gamla betongplattan så jag har bara låtit den ligga, sen så visste jag inte att EPS Cement fanns, måste vara underbart, kan tänka mig att den inte dammar så förbannat som torr sand gör!? Tackar för tipset!

Locke skrev:
Snyggt! Det ser dock ut som om golvvärmeslingan ligger lite nära golvbrunnen. Finns rekommendationer för det där, minns inte vad som sägs men jag gjorde samma miss och fick flytta lite på den.
Tack för tipset!!

Jag har kollat runt på internet angående golvbrunn och golvvärmeslang och läst 20cm på många ställen, så jag tog och flyttade ut slingan ett snäpp. Nu ligger den dock bara med c/c 8cm mot slingan närmast den, kommer det leda till problem tror du?

Sen en fråga, där avloppsrören går till golvbrunnen finns inte utrymme för cellplast, är det något jag kan göra innan jag gjuter, skulle det hjälpa att lägga ett lager gullfiber ovanpå avloppsröret? Tänkt att mycket värme kommer gå direkt in i avloppsröret och spridas bort där!

DSCN1206_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att det blir några problem för att slingorna ligger lite närmre varandra.

Mineralull på röret kommer nog bara att tryckas ihop av pågjutningen och då isolerar den inte längre. Även om röret (plasten) blir varm av golvet så är väl inte det ett problem? Du kör väl inte med en särskilt våldsam framledningstemperatur? Är lite osäker på din konstruktion - är det i källaren du grejar? Vad finns under sanden? Är den torr? Är det isolering under sanden?
 
Locke skrev:
Jag tror inte att det blir några problem för att slingorna ligger lite närmre varandra.

Mineralull på röret kommer nog bara att tryckas ihop av pågjutningen och då isolerar den inte längre. Även om röret (plasten) blir varm av golvet så är väl inte det ett problem? Du kör väl inte med en särskilt våldsam framledningstemperatur? Är lite osäker på din konstruktion - är det i källaren du grejar? Vad finns under sanden? Är den torr? Är det isolering under sanden?
Jag tog precis och flyttade slingorna, kommer ändå stå ett bubbelbad ovanför avloppet så där ger inte golvvärmen lika mycket. Tog och flyttade slingorna närmare "hitåt" (i bild sett), där kommer inget vara på golvet.

Nej, tror inte heller det blir någon fara, tänkte mest för att slippa direktkontakt mellan avlopp och golvvärmeslinga.

Konstruktionen ja, detta är inte källaren, det är ovanpå källaren, så under sanden är ett betongvalv, alltså taket till källaren. Badrummet hära är alltså på markplan.

DSCN1207_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, då är ju värmeledning inget problem men den här pågjutningen - det blir något mellanting mellan flytande golv och traditionell pågjutning? Hade du tänkt armera och isåfall hur? Har du funderat på kantresning, anslutning mot vägg osv?
 
Armeringen ska på imorgon, har köpt små & tunna armeringsmattor, 1200x800 mm och endast 3,4mm tjock, känns som att det borde räcka. min tanke är att najja ihop mattorna i varandra, och sedan lite här och var i golvvärmeslangarna för att förhindra att den flyter upp då jag gjuter.

Har inte funderat så mycket på kantresning, det gamla golvet var gjutet likadant som detta förutom cellplasten. Där var det även "golvvärme", fast det var radiatorslingan som var dragen i några slingor i rummet.

Tror du att det finns stor risk för problem nu då jag har cellplast under? Kommer att läggas våtrumsmatta på golvet med uppvik mot väggarna, vilket det även var innan jag rev.
 
11:e Maj 2012:
Idag har jag inte hunnit lika mycket som var tänkt, har blivit en massa svängar på tippen! Tyvärr måste man göra sånt trist också!
Har dock fått dit armeringen så nu är det i princip bara avdragningshöjder kvar att skruva fast längs alla väggar. Så får se om jag får hjälp imorrn eller på söndag med gjutningen, orkar inte både stå och blanda betongen och lägga ut den...
DSCN1208_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13:e Maj 2012:
Ja då har man spenderat söndagen med att gjuta golvet i stortoan, var jävligt trångt o dra av ytorna snyggt men till slut ordnade det sig helt OK. Hade räknat med 40 säckar och det gick åt 39 och en slatt så det känns bra! :D
DSCN1211_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1213_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.