Mikael_L skrev:
Ja det där styrker min misstanke, att några kontrakt inte alls är upplösta än.
Men er motpart (avtalspart är kanske rätt benämning) är numera kkboet.
Och de två huvudsakliga försämringarna i byggherrarnas situation är att:
1. Bygget har stannat av och har en tveksam och osäker fortsättning.
2. Att er avtalspart numera inte är meningsfullt att stämma.

Det betyder att ni har ett endaste möjligt påtryckningsmedel, innehållna pengar.
Och ni förmodligen har en stark önskan att få huset klart så fort som möjligt.

Så då gäller det att kombinera dessa två "faktum".

(Om jag nu har rätt, - OBS jag skriver så här hela tiden, för att ni inte ska tro att jag kan detta bättre än någon av er själva eller en klok kompis på jobbet !
Jag skriver för att ev kunna vara lite bollplank och tillföra nya tankar, och så tycker jag, som inte själv sitter i skiten :|, att det även är ganska intressant.)
Fast om inte konkursförvaltaren tänker fullfölja kontrakten, vilket han deklarerat att han inte tänker göra (se här http://www.ackordscentralen.se/sites/default/files/pdf/lb-hus_1.pdf) så är ju inte kontraktet giltigt. Då har KK-förvaltaren enligt min banks jurist förverkat rätten till spärrförbindelsen.

Någon annan som pratat med sin bank om spärrförbindelsen? Vore bra att få höra fler inputs i frågan.
 
Konsumenttjänstlagen säger att om "tjänsten utförts till en del och det finns starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del".
 
En sådan gjorde ju
Mikael_L här om dagen !?


@ Savio. GAR-Bo står för upp till 10% av husets TOTALA kostnad.
Ponera att det på erat försäkrings brev står 2.445.000Kr och ni har 400.000Kr kvar i spärrförbindelsen.
Då har ni i värsta fall era 400.000 + 10% (i erat fall 244.500Kr) = 644.000Kr
Det står i GAR-Bo´s försäkringsvilkor vad dessa 10% får vara/inte vara för kostnader.

Kostar det mindre än de 400.000Kr du har kvar så är de ju givetvis dina (eller bankens kanske = mindre lån när det läggs om från ett eventuellt byggkreditiv) om du har fett med egna slantar och inte bara lån. ;)

Huset är DITT och nycklarna borde du ha fått av din byggledare vid detta laget.

@ mycke_nu
Att det kommer kosta mycket är det nog ingen tvekan om.
Att säga att GAR-Bo INTE är ett stort företag är nog den största underdriften i detta seklet.
Byggfel/Färdigställandeförsäkringen är ju tvingande via en LAG sen ett bra tag tillbaka i tiden och tillhanda hålls ENDAST utav GAR-Bo. Så detta försäkringsbolag har nog MEST pengar i sin kista av alla med tanke på hur svårt det är att få ut ersättning vid byggfel för att inte tala om hur groteskt mycket du får lägga i självrisk för VARJE fel...


För att inte göra det onödigt struligt eller svårt och ställa till det för sig. (Hur jag tror att jag och min sambo kommer helskinnade ut på andra sidan med ett färdigt hus som har en 10årig försäkring).

1. skicka in felanmälan till GAR-Bo

2. Ta in offerter, för att inte göra det onödigt svårt för sig själv så börja med de som redan har jobbat på ditt hus då de har bäst kännedom om "ERAT" hus, vad som är gjort och kvar att göra = lättast att räkna ut vad resten kommer kosta.

3. Se till att spärrförbindelsen hävs om den inte redan är det, iom att LB-Hus inte finns längre... ?

4. EFTER att GAR-Bo har godkännt era entreprenörer så ring runt och samla dem vid erat hus och diskutera igenom hur arbetet ska fortlöpa med en god planering utan att dom är ivägen för varandra.

5. Gör en slutbesiktning och få eventuella FEL tillrättade.

6. Betala fakturor när allt är godkännt. :)

Vi hoppas på att alla dessa punkter är genomförda innan sista April iaf, Då Ca 5-6 veckor senare än planerat. :(

/momin
 
momin skrev:
En sådan gjorde ju
Mikael_L här om dagen !?


@ Savio. GAR-Bo står för upp till 10% av husets TOTALA kostnad.
Ponera att det på erat försäkrings brev står 2.445.000Kr och ni har 400.000Kr kvar i spärrförbindelsen.
Då har ni i värsta fall era 400.000 + 10% (i erat fall 244.500Kr) = 644.000Kr
Det står i GAR-Bo´s försäkringsvilkor vad dessa 10% får vara/inte vara för kostnader.

Kostar det mindre än de 400.000Kr du har kvar så är de ju givetvis dina (eller bankens kanske = mindre lån när det läggs om från ett eventuellt byggkreditiv) om du har fett med egna slantar och inte bara lån. ;)

Huset är DITT och nycklarna borde du ha fått av din byggledare vid detta laget.

@ mycke_nu
Att det kommer kosta mycket är det nog ingen tvekan om.
Att säga att GAR-Bo INTE är ett stort företag är nog den största underdriften i detta seklet.
Byggfel/Färdigställandeförsäkringen är ju tvingande via en LAG sen ett bra tag tillbaka i tiden och tillhanda hålls ENDAST utav GAR-Bo. Så detta försäkringsbolag har nog MEST pengar i sin kista av alla med tanke på hur svårt det är att få ut ersättning vid byggfel för att inte tala om hur groteskt mycket du får lägga i självrisk för VARJE fel...


För att inte göra det onödigt struligt eller svårt och ställa till det för sig. (Hur jag tror att jag och min sambo kommer helskinnade ut på andra sidan med ett färdigt hus som har en 10årig försäkring).

1. skicka in felanmälan till GAR-Bo

2. Ta in offerter, för att inte göra det onödigt svårt för sig själv så börja med de som redan har jobbat på ditt hus då de har bäst kännedom om "ERAT" hus, vad som är gjort och kvar att göra = lättast att räkna ut vad resten kommer kosta.

3. Se till att spärrförbindelsen hävs om den inte redan är det, iom att LB-Hus inte finns längre... ?

4. EFTER att GAR-Bo har godkännt era entreprenörer så ring runt och samla dem vid erat hus och diskutera igenom hur arbetet ska fortlöpa med en god planering utan att dom är ivägen för varandra.

5. Gör en slutbesiktning och få eventuella FEL tillrättade.

6. Betala fakturor när allt är godkännt. :)

Vi hoppas på att alla dessa punkter är genomförda innan sista April iaf, Då Ca 5-6 veckor senare än planerat. :(

/momin
läs vad det egentligen står i villkoren.
kan du inte tolka villkoren så ska du inte ställa dignas.
10 % betlar dom för extra kostnader och inte kotnaden för huset.
garantin färdigställer huset utifrån det avtal du har med lb hus.
skulle det då komma fram extra kostnader så ta garantin max 10 % av dessa.
så enligt försäkrings brevet så står gar bo för färdigställandet,och självklart kommer det ni inte betalat gå till gar bo eller kk förvalatern.
men för jisse namn,kan du inte villkoren ring istället gar bo istället där får du veta vad som gäller.
 
Patsch skrev:
Fast om inte konkursförvaltaren tänker fullfölja kontrakten, vilket han deklarerat att han inte tänker göra (se här [länk]) så är ju inte kontraktet giltigt. Då har KK-förvaltaren enligt min banks jurist förverkat rätten till spärrförbindelsen.

Någon annan som pratat med sin bank om spärrförbindelsen? Vore bra att få höra fler inputs i frågan.
enligt konkurslagen så äger lb hus i konkurs den fordran som du har kvar att betala.
så du måste göra upp med konkurs förvaltern hur ditt hus blir färdigställt.
du kan inte bara rusa iväg och låta nisses bygg färdigställa ditt hus,gör du detta utan att meddela konkurs förvaltaren så har denne full rätt att kräva dig en gång till för arbetet.
så åter igen GÖR INGENTING UTAN ATT PRATA MED KK FÖRVALTAREN.
men självklart skall du tillse att ditt hus inte står och blir skadat eller får inbrott,för det är ju ändå din egendom som du enligt lag måste skydda.
 
Mattias_Ronnblom skrev:
Konsumenttjänstlagen säger att om "tjänsten utförts till en del och det finns starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del".
detta är helt sant och riktigt,men konkurs hamsnar i princip i ett s,k force majore.
ett läge där lb hus inte längre får men kanske vill.
så gör inget utan att ställa en skrift eller tala med konkurs förvaltaren.
för lb hus äger ändå fordran på ditt hus som skall färdigställas
 
savio skrev:
Frågor som jag funderar på.

1. Är alla avtal med LB hävda då ingen motpart finns?

2. Äger jag huset nu? Är det jag som ska ha alla nycklar?

3. Vad händer med spärrförbindelsen som jag har via min bank till LB, är den hävd?

4. Kan jag göra om byggkreditivet hos banken till bolån redan nu? Det är betydligt lägre ränta på bolån nämligen så det hade varit bra.
Finns det några fallgropar i att göra detta nu?
1.ditt avtal ägs av lb hus i konkurs ab
2,du har ägt ditt hus hela tiden,men överåtit byggrätt åt lb hus.
3.spärrförbindelsen ägs nu av lb hus konkurs bo
4,detta bör du kunna snacka med banken om,och jag anar att banken vill ha huset klart innan dom ger dig ett sådant.
 
mycke_nu skrev:
Någon som har en uppfattning om vad allt detta kommer att kosta Gar-bo? Dom är ju inget stort bolag precis.
gar bo är ett försäkrings bolag precis som folksam ,if,trygg hansa m,m m,m
då har man själva köpt en försäkring för just detta.
så vad det kostar är oväsentligt,men dyrt lär det bli
 
momin skrev:
Jag tror att även om en vitesklausul fanns inskriven i kontraktet (det gjorde det i vårat iaf)
Så är ju det som bort blåst nu när det inte finns någon motpart IOM konkursen.
Se som får sina hus färdiga av kkboet är ju tvungna att skriva ett nytt kontrakt.
Där är nog denna delen bortplockad, hoppas folk som får sina hus färdiga kan skriva om hur det gick med den saken bl.a.

/momin
enligt lagen så övergårlb hus alla åtaganden i i lb hus i konkurs ab.
så erat avtal finns kvar där.
men jag gissar på att konkurs förvaltaren kommer att vilja släppa så mycket av åtagandena som möljigt.
och gar bo kommer ju ta merparten d,s.
men merparten anar jag får husen färdigställda i samspråk med kk förvalatern och gar bo.
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
så vad det kostar är oväsentligt,men dyrt lär det bli
Tja, så väldigt dyrt kan det väl inte bli.
Något tiotal miljoner max, kan jag tänka mig. En enda trafikolycka kan kosta försäkringsbolagen lika mycket.
Att det inte bli mer beror mest på att dom försäkrar max till 10% av kontraktssumman.
Sen kanske dom slingrar sig ur något avtal om dom lyckas hitta något brott mot något villkor.
Ytterligare en del hus kanske blir färdigställda utan fördyringar = ingen utbetalning... osv.

Nä det där borde inte bli någon jättestor prövning för GAR-bo som i dryga tiotalet år endast har tagit emot pengar.
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
enligt lagen så övergårlb hus alla åtaganden i i lb hus i konkurs ab.
så erat avtal finns kvar där.
Ja det där är exakt vad jag också är inne på.
Så jag har hela tiden försökt att säga att ni måste ta reda på den exakta statusen på ert avtal, innan ni får handlingsfrihet.
 
Jag har ett avtalat pris på försäkringsbrevet som är huspriset vid avrop.

Det slutgiltiga priset blev ca 70.000 högre med tillvalen. Har Lb hus glömt att "uppdatera" Gar-bo eller är det gemene accepterat branschstandard att det tillkommer tillval efteråt och Gar-bo vet det ?

Vill inte att garbo skall se mina färgtillval som "ändringsarbeten" eller tilläggsbeställningar" som de skriver i upplysningarna man inte får ersättning för.
 
nybyggd skrev:
läs vad det egentligen står i villkoren.
kan du inte tolka villkoren så ska du inte ställa dignas.
10 % betlar dom för extra kostnader och inte kotnaden för huset.
garantin färdigställer huset utifrån det avtal du har med lb hus.
skulle det då komma fram extra kostnader så ta garantin max 10 % av dessa.
så enligt försäkrings brevet så står gar bo för färdigställandet,och självklart kommer det ni inte betalat gå till gar bo eller kk förvalatern.
men för jisse namn,kan du inte villkoren ring istället gar bo istället där får du veta vad som gäller.
Återigen, ingen vits att vara otrevlig.

Jag tror dessutom att du har fel. I villkoren i försäkringen står följande:
"GAR-BO: s sammanlagda ansvar för samtliga kostnader enligt 3. är begränsat till
10 % av respektive avtalssumma för angivna leveranser och/eller entreprenader."

Min bedömning är precis som användaren "Momin", ett konkret exempel.
Ponera att jag bygger ett hus som kostar och är försäkrat för totalt 3.000.000kr.
Om jag har betalt in allt utom sista 10% så har jag alltså exakt 300.000kr kvar att disponera.
Vi sätter 3 potentiella scenarion:

A. Om arbetet som är kvar visar sig kostar enbart 200.000kr så får jag behålla de sista 100.000kr.

B. Om arbetet visar sig kostar 550.000kr så står Garbo för de överskjutande 250.000kr eftersom att de totalt sett kan stå för 10% av totalsumman, dvs max 300.000kr.

C. Om arbetet visar sig kosta totalt 700.000kr så får jag bara hjälp av garbo med 300.000kr, de sista 100.000kr får jag snällt hosta upp själv.


Så här har jag tolkat det, så har även alla andra jag pratat med inkl garbo tolkat det.
Du hävdar fortfarande att jag har fel?
 
nybyggd skrev:
enligt konkurslagen så äger lb hus i konkurs den fordran som du har kvar att betala.
så du måste göra upp med konkurs förvaltern hur ditt hus blir färdigställt.
du kan inte bara rusa iväg och låta nisses bygg färdigställa ditt hus,gör du detta utan att meddela konkurs förvaltaren så har denne full rätt att kräva dig en gång till för arbetet.
så åter igen GÖR INGENTING UTAN ATT PRATA MED KK FÖRVALTAREN.
men självklart skall du tillse att ditt hus inte står och blir skadat eller får inbrott,för det är ju ändå din egendom som du enligt lag måste skydda.
Precis.
Här måste man på ngt sätt få skriftligt antar jag att avtalet verkligen hävts.
Det svåra i det här fallet är som jag ser det att det är OMÖJLIGT att få tag i konkursförvaltaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.