Jo självklart så kan man stå och grovstäda innan dammsugaren används men det fina skulle ju vara att dra upp det mesta i ett enda svep oavsett det är spån eller lite vatten.

Finns alltså inga kompromisser utan det får bli en sak i taget om vi pratar maskiner för 1000-2000kr
 
Kanske redan är rekommenderad men Biltemas grovis. billiga påsar och har det mesta. 25kr för 5st påsar, hepa filter o filter för vatten samt uttag för maskin.
599kr tog det för den.
 
Suhagg skrev:
Vad säger ni om Nilfisk-ALTO 20 T 1400W

[länk]
Jag har haft denna ett tag och är nöjd, utan att ha jättemycket att jämföra med mer än julas billiga lilla gula. Bra med "dammrensningsfunktionen" genom ett enkelt handgrepp. Det negativa jag kommer på är att jag tycker att golvmunstycket som följde med känns lite billigt. Det går liksom inte att vinkla så mycket som man behöver vid normal dammsugning. Dumsnålt att inte skicka med något rejälare.
 
parper skrev:
Kanske redan är rekommenderad men Biltemas grovis. billiga påsar och har det mesta. 25kr för 5st påsar, hepa filter o filter för vatten samt uttag för maskin.
599kr tog det för den.
Trevlig.
Den 400kr dyrare Nilfisken presterar lite mer och jag tror det kan vara värt det.
LUFTMÄNGD (L/M) 4000
VAKUUM (MBAR) 210

mot bilteman
Undertryck: 160 mbar
Luftflöde: 1500 l/min

Misstänker att det gör rätt stor skillnad på sugeffekten så att säga.
 
@Suhagg Den ser bra ut samt bra pris! Nilefisken alltså!

Bra att veta, kommer nog att dammsuga sönder min grovdammsugare från biltema snart.
Använder den till att suga in betong/puts damm och även fast jag har hepafilter samt påse så slipper det igenom finkornigt damm i utblåset. Så det lär nog klogga igen snart misstänker jag.

/P
 
Redigerat:
Jag har biltemas modell. Helt ok men har några problem enligt mig. Filtret sätter igen sig ofta när man suger slipdamm. kör man med påse funkar det bättre. Hjulen sitter på sådant sätt att den ganska ofta välter. När den gör det verkar det som trycket/suget avstannar och man måste då låta motorn stanna helt och starta igen innan den går att använda igen, något irriterande. En bra maskin trots detta med stor behållare vilket många andra dyrare maskiner saknar. Den har även många bra munstycken och suger vätska bra.
 
Det är inte så att det sitter en flotör som sugs fast när den välter. Har själv haft en maskin som gjorde så när den välte

Det är skumt att det blir synligt dammigt från dammsugaren om det är hepa klassat filter borde inte vara så. Visserligen är det en väldigt billig dammsugare så fallet kanske är så. Antingen far dom med osanning om filterkvaliten eller så är konstruktionen mellan filter och dammsugaren dålig så luft sipprar i mellan det sistnämnda kan man kolla.

Mvh Pär H
 
Suhagg skrev:
Trevlig.
Den 400kr dyrare Nilfisken presterar lite mer och jag tror det kan vara värt det.
LUFTMÄNGD (L/M) 4000
VAKUUM (MBAR) 210

mot bilteman
Undertryck: 160 mbar
Luftflöde: 1500 l/min

Misstänker att det gör rätt stor skillnad på sugeffekten så att säga.
Nja, nu är ju inte biltema kända för superkvalite, men Nilfisk litar jag inte på alls längre. Såg dessutom i ett test senast igår att deras 130 bar högtryckstvätt presterade sämre än en mycket mindre kärcher på bara 80 bar. Liknande erfarenheter har rapporterats på forumet tidigare. Så deras "data" tror jag inte på för fem öre. Se upp med det!
 
Snailman
köpte en Alto/ Nilfisk Multi 30 T VSC INOX
, och jag har bara min husky centraldammsugare att jämföra med (har haft 10 år minst) och den är ju helt överlägsen sugförmåga på...

alton suger knappt nått och det hjälper inte ens att plocka bort påsen och filtret suger lika dåligt ändå..

munstyckena är skit, grejen som reglerar längden på stången gick i småbitar första dagen, för att den den hoppade isär längre upp och föll i golvet från den svindlande höjden av en halvmeter...

Vet inte om andra grovdammsugare är lika dåliga men.... varning

än så länge har jag inte behövt minska sugförmågan med vsc (ironi)
 
Redigerat:
Det blev Nilfisk-ALTO 20 T 1400W

Som någon nämnde tidigare så är själv munstycket lite rappligt annars verkar det vara en bra maskin. Bra fart i den suger upp 2x2cm stora stenar så det bara rasslar till :)
 
Snailman skrev:
köpte en Alto/ Nilfisk Multi 30 T VSC INOX
, och jag har bara min husky centraldammsugare att jämföra med (har haft 10 år minst) och den är ju helt överlägsen sugförmåga på...

alton suger knappt nått och det hjälper inte ens att plocka bort påsen och filtret suger lika dåligt ändå..

munstyckena är skit, grejen som reglerar längden på stången gick i småbitar första dagen, för att den den hoppade isär längre upp och föll i golvet från den svindlande höjden av en halvmeter...

Vet inte om andra grovdammsugare är lika dåliga men.... varning

än så länge har jag inte behövt minska sugförmågan med vsc (ironi)
Tråkigt att du är besviken men jag tycker nog ändå att du jämför äpplen med päron här. Vanliga dammsugare, även centrala, fungerar enligt andra principer än grovisar. De använder oftast samma luftflöde för motorkylning vilket ger dem bättre sug och ofta lägre ljudnivå. MEN det gör dem även känsliga mot fint damm, eg. gips, som pajar motorn, ofta genom att utblåsfiltret blir igensatt med överhettning som följd. En rättvisare jämförelse vore därför att jämföra sugförmågan efter att du först sugit upp en massa betongdamm... Att kunna minska sugförmågan kan vara bra om maskinen används med en slipmaskin som annars kan suga fast i underlaget för mycket.
 
  • Gilla
cosworth_81
  • Laddar…
Snailman
nej husky använder särskild luft för kylningen 'Centraldammsugare cyklon levereras med en kraftfull By-Passkyld 2-stegs motor.' jag tror det är väldigt vanligt bland centraldammsugare...

den har en benägenhet att släpa med sig mattorna så man får använda den anordning som finns för att släppa in 'tjyvluft' Den har jag tänkt tejpa igen på nilfisken då jag ibland råkar komma åt den av misstag och då suger den ändå sämre...
 
Visst, och därför skrev jag "vanligen". Jo, munstycket är ganska röppligt och det kan nog vara en bra ide att tejpa igen det.
Om du vill ha något mer i paritet med din Husky kanske du skulle fundera på att skaffa en DustControl? De är verkligen dammsugare som suger i rätt bemärkelse.
 
Snailman
Den får duga men det sämsta jag köpt sen bygget började, men glömde nog nämna att om jag kopplar den till gersågen så går den hela tiden, så till just den så var atuomatstarten värdelös
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.