Behöver bygga upp ett bra sortiment på bult/mutter och brickor.
Väldigt blandat för hobbymeck och upp till M12 eller så.

Var köper jag på lösvikt till vettiga pengar?
Tänker mig att det är smidigast att ordnar hyllor och förvaring för allt för att sedan plocka ihop vad jag behöver och sedan fylla på.

M12 och 150mm långa kanske jag behöver 4st av medan M8x70mm behöver jag 30st av.
Några tips på hur ni gjort?

Tänker mig något som detta
20-394_l.jpg
 
Jag har till snickeri valt lösa lådor och sortimentsförvaring då jag ofta vill ta med mig hela lådor med skruv.

Däremot till bultar, brickor och mutter - alltså allt mekande så har jag hellre fast bultförvaring. Kolla denna tex

http://www.verktygsboden.se/bultfack-av-plat/bult-mutterfack-28-st

Ren lösvikt är väl enklast på vanliga järnhandel, byggmax mfl. Har sett större sortiment säljas via blocket men små mängder är nog bygg och järnhandel som är enklast
 
Swedol har ett ganska vettigt "lösviktssortiment" till en rimlig peng. Muttrar och brickor är knappast lönt att köpa i annat än hela lådor (100-200 st) - de går åt och är förhållandevis billiga.

Generellt sett gillar jag inte öppna lådor som de på bilden då det har en tendens att samlas en massa skit i dem. Själv kör jag med sortimentväskor för att undvika det, och som kinglolle skriver är de praktiska att ta med sig om man behöver det. Men visst, sortimentväskor är inte helt optimala för de lite grövre bultarna...
 
Redigerat:
bygga_bo skrev:
Swedol har ett ganska vettigt "lösviktssortiment" till en rimlig peng. Muttrar och brickor är knappast lönt att köpa i annat än hela lådor (100-200 st) - de går åt och är förhållandevis billiga.

Generellt sett gillar jag inte öppna lådor som de på bilden då det har en tendens ha samlas en massa skit i dem. Själv kör jag med sortimentväskor för att undvika det, och som kinglolle skriver är de praktiska att ta med sig om man behöver det. Men visst, sortimentväskor är inte helt optimala för de lite grövre bultarna...
+1 på det. Började med öppna fack som de på bilden, men kör nu med slutna sortimentslådor, som jag kan ta med mig (händer väldigt sällan dock). Har sådana med flyttbara fack, så både skruv mutter och bult upp till (i mina ögon) rätt stora dimesioner finns intäckta.
 
Mitt tips: Om detta är för privat bruk, köp vartefter behovet uppstår och köp då en hel ask och inte bara de 2 skruv du behöver. Efter ett par år har du det du ofta använder.

Köper du saker i förskott kommer du iallafall inte ha just det du behöver, det felar aldrig.....
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Mitt tips: Om detta är för privat bruk, köp vartefter behovet uppstår och köp då en hel ask och inte bara de 2 skruv du behöver. Efter ett par år har du det du ofta använder.

Köper du saker i förskott kommer du iallafall inte ha just det du behöver, det felar aldrig.....
Jag håller med dig.
Men man kan nog i alla fall börja med att köpa en kartong av varje:
Mutter M4, M5, M6, M8, M10
Samt ett par längder av skruv (med sexkantsskalle?) av M5-M8.

Och sen fortsätta med att köpa efter behov vartefter, och precis som du skriver, en hel ask varje gång ett behov uppstår.

Men jag kan ju kasta ut frågan om någon vet något prisvärt färdigt sortiment av ungefär nämnda dimensioner, dvs ett ganska stort sortiment?
Som i viss mån motsvarar det jag tycker man kan börja med enligt ovan.
 
Vitsen med ett sortiment för mig är just att inte behöva åka och köpa när behovet finns utan jag vill ha ett sortiment hemma från början. Kommer jag på att jag gör något som kräver 40st M10 bultar är det något mera planerat. Men när jag snabbt behöver 5st M10 x 70 du vill jag ha det hemma eller åtminstone något i närheten som jag kan såga av i värsta fall.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Vitsen med ett sortiment för mig är just att inte behöva åka och köpa när behovet finns utan jag vill ha ett sortiment hemma från början. Kommer jag på att jag gör något som kräver 40st M10 bultar är det något mera planerat. Men när jag snabbt behöver 5st M10 x 70 du vill jag ha det hemma eller åtminstone något i närheten som jag kan såga av i värsta fall.
Men tänk om du istället behöver M10x80
Eller 90, eller 100 eller 120, eller ... :p

edit: Ja, man kan ha t.ex. två längder, och såga av vid behov. Jag behöver inte raljera. :blushing:
 
Jag har ett par sådana, inköpta på biltema. Helt nöjd men inget för den som behöver ha en mobil skruvsamling.
 
Mikael_L skrev:
Men tänk om du istället behöver M10x80
Eller 90, eller 100 eller 120, eller ... :p

edit: Ja, man kan ha t.ex. två längder, och såga av vid behov. Jag behöver inte raljera. :blushing:
Förstår vad du menar :p
Men jag ska ha det på en lagom nivå så att det finns något att bygga vidare på.
Har jag 4-6st av lite varierande längder behöver det inte bli en extremt dyr uppstartskostnad.
Måste få in vettiga saker av denna typ i garaget så fort som möjligt innan jag börjar ställa in en massa skit d^_^b
 
För att ytterligare belysa problemet med förköp. Olika längd är ju bara en sak.... ibland vill man ha rf, ibland galvat, ibland funkar det med blankt...... osv osv...:)
 
Tycker Mathias är på rätt spår, ska man bygga något så köper man för just det projektet. Däremot så är det bra och ha lite blandat hemma men i syfte att kunna reparera saker snabbt, temporärt kanske det inte behöver vara den ideala skruven men det är skönt att iaf kunna lappa ihop typ gräsklipparen temporärt om en skruv i butter vibrerat bort.
Är man däremot bilmekaniker på fritiden så har man nog andra krav....
 
Dom där blåa burkarna på första bilden är jättebra, men dom ska inte hänga i en sån ställning då skruvar och muttrar är för tunga så säckar dom ner och hänger på sniskan efter ett halvår.

Men däremot om dom står i en vanlig hylla så är dom i mitt tycke oslagbara.
Swedol har som sagt ett jättebra sortiment med bult, även 12.9.

Till att börja med så är det väl lagomt att köpa kortaste, längsta, och mittimellan längden av allt från M3-M16 och M6-M8 i 12.9. Brukar vara användbart tycker jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.