Åskar skrev:
En Fröling S4 med 300 L ved.. Blir något för Extuna att bita i!

Men det är väl att tillverkningskostnaderna springer iväg och att folk å fä helt enkelt inte efterfrågat dessa pannor med stort vedmagasin. Skulle tro att de allra flesta är helt insnöade på kW:en vid pannbyte och inte hunnit förstå vitsen med stort vedmagasin i en panna med underförbränning. Man tänker va faan inte behöver jag en panna på 70-80 kW när jag klarar mig på en 12 kW elpatron! Sedan finns det ju knappt någon panna med tex 30kW och 200L+ i vedmagasin och bra totalverkningsgrad.
Ja, men omöjligt kan det ju inte vara... bör inte vara någon egentlig kostskillnad för större vedutrymme..
 
Redigerat:
Det var dyrt... ska man behöva göra den själv...
 
jensaro skrev:
Det var dyrt... ska man behöva göra den själv...
Ja själv är bäste dräng. Man skulle få köpa sig ett färdigt kit med effekt och lamda-styrning, spjällmotorer och t ex. Eta:s bottendel med sekundärmunstycke och keramik. Sen är det bara att bosätta sig i verkstan ett tag och bygga in det.
25-30k för kittet,10k för material inkl. pulverlack och sen x antal timmar.

Då skulle jag banne mig köpa ett flak och komma upp och hjälpa Dig en helg.d^_^b
 
Låter fint!

Är vi överens om att det är eta som är vassast på just keramik och munstycke? Någon nämnde inovan..

Kom just att tänka på att jag sett ett förhöjningsschakt på 2m till Arimax 35 (gamla modellen) då kan man börja snacka om att man har vedmagasin. Men fylla på ved, det får man göra en våving upp..

Effekt, shuntgrupper, pumpstyrning, kurvor och lambdastyr löser man med webbaserad plc.
 
jensaro skrev:
Låter fint!

Är vi överens om att det är eta som är vassast på just keramik och munstycke? Någon nämnde inovan...
Vet faktiskt inte. Tycker dock att det ser robust och enkelt ut.

jensaro skrev:
Kom just att tänka på att jag sett ett förhöjningsschakt på 2m till Arimax 35 (gamla modellen) då kan man börja snacka om att man har vedmagasin. Men fylla på ved, det får man göra en våving upp..
Det skulle blir perfekt. En suteränglösning där man tippar direkt med traktorskopa rakt ner i förgasningskammaren. Vem behöver komplicerade flislösningar?
 
Fast frölings virvelklump i S4:an ser ju också ganska enkel ut. Man gjuter den i ett stycke och skjuter in den i botten på pannan. Allt i ett.
 
jensaro skrev:
Fast frölings virvelklump i S4:an ser ju också ganska enkel ut. Man gjuter den i ett stycke och skjuter in den i botten på pannan. Allt i ett.
Sen tror jag att Frölings kammare ger en bättre turbulens också, vilket är ytterligare ett plus.
 
Lillkorpen skrev:
Sen tror jag att Frölings kammare ger en bättre turbulens också, vilket är ytterligare ett plus.
Den får det bli!d^_^b
 
http://www.youtube.com/watch?v=WkMHyk0algU

350 L halvmeters ved.. Dock ingen rökgasevakuering samt idiotisk pannrugulator som bara är en dyrbar belastning. Ingen spaksotning heller men annars verkar den välbyggd.
 
Åskar skrev:
Nej inget är omöjligt. Men priset för en egentillverkad panna blir nog rejält dyrt. Om ni kollar på blocket så har Extuna en annons där på sin standardpanna för ca 46 tusen. Då finns varken sugfläkt eller lamda..

[länk]
Kostar den där enkla självdragspannan 46 000 kr hos extuna så är det bara glömma att få en Frölingpanna byggd under 200 000 kr. Verkar på bilden som att primärluften tas in genom spjäll i luckan? Liknande i nedre luckan för sekundär? Verkar vara en ursimpel konstruktion. Vem köper en sådan panna när man får en solo innova 50 för 50 000kr?

Vem skulle köpa en Volvo 245 för 200 000kr trots att den vore byggd 2012?
 
Riktigt intressant! Roger är grymt duktigt, han var lärare, kursamsvarig osv då jag läste energiteknik på Ltu, var även mentor för exjobbet.

Den där rapporten ska lusläsas, tack för länken!
 
Åskar skrev:
[länk]

Över 500 L vedmagasin med 1 meters ved!
Meterved är tufft. Det var ett par stöddiga klabbar han la i på slutet :). Men har man ambitionen att hålla ner effekten borde väl meterveden vara en direkt nackdel? Nyckeln till stor vedvolym + låg effekt är väl att hålla en liten glödbädd och ingen övertändning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.