Ni som kommer få era hus klara, var galet petiga på allt ni ser, gäller nog att få ett så stort belopp som möjlig inskrivet!

Kolla t.ex färgskiftningar på målade väggar, skador på fönsterbleck...

Edit: ta gärna med någon extra person till slutbesiktningen, man tycker lätt att allt är perfekt när man kollar själv och man är nöjd att det är klart, men har man någon som inte är känslomässigt inblandad så kan de ha lite mer kritiska ögon!
 
Redigerat:
Nu står vi med ett stommonterat hus från LB och informationen från ackordcentralen är ju att de inte kommer att slutföra stommonterade hus. Vad händer nu? Måste man välja en entreprenör att färdigställa huset eller skulle man kunna välja flera? Någon som har koll på detta?
 
wolfsandy skrev:
Nu står vi med ett stommonterat hus från LB och informationen från ackordcentralen är ju att de inte kommer att slutföra stommonterade hus. Vad händer nu? Måste man välja en entreprenör att färdigställa huset eller skulle man kunna välja flera? Någon som har koll på detta?
Som sagt är det bara att invänta info från GAR-bo, har ni skickat in skadeanmälan till GAR-bo? Står ju även att någon från LB-hus kommer att kontakta oss.

Jag och min fru sitter i samma sits som er wolfsandy.
 
Precis skadeanmälan först så att det registreras, sen tror jag nästa steg är att Gar-bo statusbesiktigar huset och sedan måste ju nycklarna överlämnas så vi kan agera.

Blir nog att man kommer att få fria tyglar (på gott och ont) att färdigställa själv med behjälplighet från Garbo och ev kvarvarande lb personal. Tillhör själv stomrest med rekonstruktionen strax före elektrikern skulle ha gjort sitt.

Det känns som om allt fokus kommer att ligga på de 25 nämnda husen och man kan ju inte vänta hundra år på att det händer ngt heller. Kreditivet tickar ju på dag för dag liksom.
 
wolfsandy skrev:
Nu står vi med ett stommonterat hus från LB och informationen från ackordcentralen är ju att de inte kommer att slutföra stommonterade hus. Vad händer nu? Måste man välja en entreprenör att färdigställa huset eller skulle man kunna välja flera? Någon som har koll på detta?

Det står under PUNKT 2 & 3 i pdf filen jag länkat till ovan.

Ni kommer fritt kunna välja entreprenör "MEN" GAR-Bo måste godkänna dom ni har valt för att alla försäkringar ska fortsätta att gälla. Typ byggfels försäkringen, 10års försäkringen osv...

Det första ni ska göra är dock att fylla i följande och skicka in till GAR-Bo:
http://www.forsakring.gar-bo.se/wp-content/uploads/2011/07/skadeanmalan_20111101.pdf

/momin
 
Tillhör kategori 3.
Kan man få göra vissa arbeten själv t.ex. lägga golv, måla, tapetsera för att hålla kostnaderna nere?
Kakel, vvs och el arbeten förstår jag att man måste ha godkänt av Gar-bo då det gäller behörighet och garantier. Våtrumsbehörighet, elbehörighet och vvsbehörighet.
Tips:
Kolla hos Byggkeramikrådet för behöriga plattsättare.
Kolla med din villaförsäkring om de har tips och rekomendationer på entreprenörer.
 
Xamba skrev:
Tillhör kategori 3.
Kan man få göra vissa arbeten själv t.ex. lägga golv, måla, tapetsera för att hålla kostnaderna nere?
Kakel, vvs och el arbeten förstår jag att man måste ha godkänt av Gar-bo då det gäller behörighet och garantier. Våtrumsbehörighet, elbehörighet och vvsbehörighet.
Tips:
Kolla hos Byggkeramikrådet för behöriga plattsättare.
Kolla med din villaförsäkring om de har tips och rekomendationer på entreprenörer.

Självklart kan ni det.
Så gör jag och sambon, vi köpte vårat hus NNF (Nästan Nyckel Färdigt).
Vi valde alltså bort ALLA trägolv, spackling,slipning,målning/tapetsering (innerdörrar och karmar får man också montera själv men ingår i leverans) + utvändig målning.

Vi han dock inte få innerdörrar/karmar innan rekonstruktionen/Konkursen.
Så dessa är det nu fritt val på också.

/momin
 
Vi bygger också ett NNF hus, dock levereras golvet. Vi valde bort dörrar och karmar också.
Det störta som är nu är att kaminen inte är lonteradboch ligger i massa olika delar på vardagsrumsgolvet :(
Vi väntar fortf. på protokollet från besiktningen som ju hade en vecka tillbaka...
 
Kalasclas skrev:
Ni som kommer få era hus klara, var galet petiga på allt ni ser, gäller nog att få ett så stort belopp som möjlig inskrivet!

Kolla t.ex färgskiftningar på målade väggar, skador på fönsterbleck...

Edit: ta gärna med någon extra person till slutbesiktningen, man tycker lätt att allt är perfekt när man kollar själv och man är nöjd att det är klart, men har man någon som inte är känslomässigt inblandad så kan de ha lite mer kritiska ögon!
Instämmer. När vårt hus besiktigades var det ett så litet belopp undanlagt så det var inget LB egentliugen brydde sig om. Ta med ngn som vet vad det verkligen kostar och var hård.
 
Det där med eget arbete, var försiktiga avtalsmässigt. Garbo kan mycket väl kräva in full betalning från er även om du gör en del av jobbet själv. Som jag förstått färdigställandeförs. reglerna så kräver garbo in självrisken plus den summa som ännu inte betalats för bygget, och färdigställer sedna huset. OM bygget skulle bli billigare än det ni betalar in så behåller Garbo den vinsten (jag kan ha missuppfattat).

Men om ni vill göra egna arbeten så se till att det framgår av avtalet hur det skall räknas av.
 
hempularen skrev:
Det där med eget arbete, var försiktiga avtalsmässigt. Garbo kan mycket väl kräva in full betalning från er även om du gör en del av jobbet själv. Som jag förstått färdigställandeförs. reglerna så kräver garbo in självrisken plus den summa som ännu inte betalats för bygget, och färdigställer sedna huset. OM bygget skulle bli billigare än det ni betalar in så behåller Garbo den vinsten (jag kan ha missuppfattat).

Men om ni vill göra egna arbeten så se till att det framgår av avtalet hur det skall räknas av.
I vårat avtal står det klart och tydligt vad vi gör själva och inte.
Det ENDA GAR-Bo gör är att godkänna de entreprenörer vi väljer.
I vårat fall kommer det i stort sett bli dom som redan har varit där o dragit el, VVS osv...
Så de pengar jag har kvar som varit i spärrförbindelse med LB-Hus kommer jag inte föra över till nått GAR-Bo, utan resterande arbeten/fakturor kommer betalas direkt från mig...



/momin
 
Redigerat:
Detta börjar bli vansinnigt jobbigt!! Är det bara att jaga in offerter nu? Vi har fått ett skadeärende hos Gar-Bo. Har vi rätt till nycklarna? Blir lite svårt att jaga in offerter utan nyckel då hantverkarna måste in i huset för att kunna se vad som behövs göras.
 
Ja nycklarna borde du fått av arbetsledaren redan.
Huset är ju DITT nu.
Vi har haft 2 nycklar ett tag nu men fick de sista 3 igår + att rätt cylinder sattes i entré dörren.
När det gäller offerter så i första hand in från de firmor som redan gjort jobb på huset
delvis för att dom lättare kan räkna på vad resterande jobb kommer kosta och dom vet ju var de slutade. :)

Men innan dom får komma till och jobba i huset igen så ska en statusbesiktning göras ochså.
När kan bara GAR-Bo svara på just nu... Eller när dom vet hur dom skalägga upp det hela kanske man kan säga.
För det är ju ändå en hel del sådana som ska göras.

/momin
 
hempularen skrev:
Det där med eget arbete, var försiktiga avtalsmässigt. Garbo kan mycket väl kräva in full betalning från er även om du gör en del av jobbet själv. Som jag förstått färdigställandeförs. reglerna så kräver garbo in självrisken plus den summa som ännu inte betalats för bygget, och färdigställer sedna huset. OM bygget skulle bli billigare än det ni betalar in så behåller Garbo den vinsten (jag kan ha missuppfattat).

Men om ni vill göra egna arbeten så se till att det framgår av avtalet hur det skall räknas av.
Som jag förstått det så behöver man inte deponera ett öre till Garbo om man inte vill.
Ponera att en LB-kund har 500k kvar på sin byggkredit som han haft till huset.

Nu tar han hjälp av garbo och underentreprenörer för att färdigställa.
Om det visar sig att allt återstående jobb går på 550.000kr så står garbo/försäkringen för överskjutande 50.000kr.
Om det istället visar sig att det enbart kostar 400.000kr så får kunden behålla återstående 100.000kr.

Korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.