Hej, Skalman skriver att 7-8 liter havre ger ca, 24 KWh du måste skrivet fel sort ska väl vara kilo
 
Hej . Du Skalman måste gjort någet tankefel då 1 liter havre motsvarar 0,5-0,55 kilo vilket blir att 1 kilo havre motsvarar ca. 4 KW, sedan säger du att det blir 25% aska vad dom andre tillverkare av spannmålsbrännare säger är att det blir 5-7%, egen eldning av spannmål att av 4 ton havre blir det ca 250-300 liter men då skruvas askan ut vilket gör att den mals sönder mer och då har jag matat in ca 8000 liter havre i pannan
 
Ber om ursäkt för siffrorna.
Man skall inte skriva sent på kvällarna när man är trött.

Det blir inte som jag skrev med askan. Dels för att jag mal den när jag tar ut den. Dels för att jag förbränner effektivare och får minde aska kvar i volym räknat. (Men inte i vikt!)
Har åsså blandat vikt/volym på havret. Sorry. Grejen är att jag får ut mer än de siffror som redovisas allmänt för havret pga min brännare. (Sedan har jag en rent ut sagt taskig panna men det är ju en annan historia.)

Sintringen förhindras just genom den metod jag har upptäckt. Sorry grabbar men jag kan inte berätta det här. Behöver inte sota rent brännaren. Däremot, om det inte finns en automatisk fungerande system som tar ut askresterna ur brännaren innan man återtänder nästa gång så blir det problem.

Elda korn, tyvärr vet jag inget om det. Däremot vet jag att havret uppför sig på ett visst sätt till skillnad från pellets och vete. Det har jag kunnat upptäcka/bekräfta och utnyttja den "långa vägen" genom åtskilliga timmars experimenterande som sedan har styrt utvecklingen av brännaren. Det är därför jag påstår att det inte går att bränna havre i pelletsbrännare.Det går men det blir inte så effektivt alltså.

Se den på marknaden?
Tja... jag letar efter folk som kan hjälpa till med att lansera den men det skall ju vara nån jag kan lita på och det finns en massa pappershinder innan jag kan visa upp ett säljexemplar. Tips om detta mottages tacksamt.
Den måste också "bearbetas" så den får en tillverkningsvänlig form och stuk. Vem betalar det? Själv har jag ingen kosing för det och vet ej hur man raggar upp det. Så det lär dröja innan jag kan sälja några.

Kom gärna igen och skicka email eller ring om ni vill veta mera.
Hälsningar,
Skalman
 
Nyfiken,

Det är ju en några år gammal tråd...men nyfiken är man.
Blev det nån produktifiering av din brännare eller?

Jag har precis börjat lära mej spannmålseldning den "hårda vägen" . Agrotecbrännare i Vedpanna och mot acktankar. Jag tycker det är väldigt svårt få det att INTE sintra, vilket gör att brännaren sällan går ens en vecka i streck. Och ovanpå det är jag inte speciellt imponerad av komponentkvaliteten i denna brännare. papper, plast och cyckelkedjor, som en modern bil mao...

Jag köpte iof. sig en begagnad anläggning då jag ville se om det är ett bra alternativ till vedeldningen utan att lägga ut 75kkr så det är klart man får räkna med rep. pga. slitage...fast listan börjar bli väääldigt lång:(

bytt slussvingar, nivågivare, lagat kontrollerkortets externskruvstyrning, uraskningsskruvens växellåda gav nyss uppq(;^;)p, internmatningsmotorns lagring...och när det var fixat...själva växellådan :S , för klena komponenter helt enkelt. Kan hända alla andra brännare ser likadana ut under skalet.

Som värmekälla verkar det bra,( trodde det skulle osa nybakt bröd och fylla asktunnor i parti och minut) och då jag har några hektar mark jag vill hålla öppen och en gammal tröska som funkar så är havren nästan "gratis", tackar vi EU för ...

Ska bara hitta en vettig brännare som inte är byggd för att få sälja reservdelar i parti och minut så blir det nog bra.

Så OM det blir en fungerande brännare är jag intresserad. Och om det INTE blivit en produkt är jag nog rent av villig hjälpa till att ta projektet i mål.

mvh

Rikard
 
Förstår att det är Skalmans brännare du är intresserad av men jag kan ju passa på att skriva om min lite också som jag nu har haft i drift några säsonger. Skall berätta om bra och dåliga.

Vi börjar väl med de dåliga eller mindre bra. Stokern har kedjor, inga cykelkedjor utan snarare modell motorcykelkedjor som driver cellmatare och stokerskruv. Dessa har jag nyligen bytt. Vad som irriterar mig är att kedjespännarna är i någon form av bakelit eller något annat plastmaterial. Varför man inte valde kugg är för mig en gåta.

Askutmataren är väldigt robust. Men pulser och tid programmerar man själv. Hade önskat att man kunde slava denna till stokerdriften (högre effektuttag=mer producerad aska). Man får helt enkelt laborera lite för att få utmatningen att fungera bra. Låter man det gå för länge bildas en ficka mellan skruv och aska. Askan är så otroligt "fluffig" och lätt så det får inte ligga för mycket på askskruven så att detta händer.

Många tjatar om automatisk tändning och jag kan ärligt säga att detta är inget jag saknar. Stort hus och med familj så går den aldrig på paus. Skulle i så fall vara framåt våren men då stänger jag ändå ner och låter solfångarna göra jobbet.

I övrigt är jag väldigt nöjd med pannan. Den håller över lag väldigt hög kvalitet. Sintring vet jag inte vad det är, inte i denna pannan i alla fall. Är ockso glad över att den inte har någon keramik som ständigt och jämnt spricker. Sotar gör jag kanske en gång eller varannan månad. Skulle säkert vara bättre med tätare intervaller men det fungerar bra ändå tycker jag.

Skulle fler frågor dyka upp så bara dundra på så skall jag försöka svara!
 
All info är nyttig,

Vilken brännare har du förresten??

Jag har förresten ett tips för att få ned syrligheten i rökgaserna om man råkar ha en skorstenstyp som kan få problem med svavelsyrligheten, det ska tydligen sänka mängden flygaska också...blanda in lite kalk i spannmålen, jag har testat med foderkalk för det är lätt få tag på och inbillar mej att det stämmer...inte mätt ph eller så men men...

/Rikard
 
Jag har en Twinheat! Kalk lär visst fungera i de brännare som har problem med sintring och minska detta. Finns att köpa kalkdoserare.
 
Trevlig tråd!

Här skall snart montering påbörjas :)
 
  • bild_Brännare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Installerat och testkört en vecka! Tyvärr så ger min gamla Egor panna lite (för)höga rökgastemperaturer, fick ner dem som lägst till 210 grader. Får bli ett pannbyte till nästa höst! Har en ny VETO panna som skall installeras :)

Agrolinebrännaren funkade fint men visst, en del mystiska saker finns nu i det inre brännarröret:

- Nått vitt som har kristallliknade karaktär
- Svart hård smet av nått slag.

Vad är detta och vad beror det på? :wow: Sintring?
 
Ja det är sintring så du kan öka fläktens öppning lite så blir det bättre, men helt ifrån kommer du inte men en 4-5 veckor kan du köra mellen du gör rent när det gäller vinterkörning, sedan kan du ta ur innerröret någon gång per år och ställa det i en hink med vatten så är det rent efter 1-2 timmar då är det som nytt igen.
 
Skumpen skrev:
Ja det är sintring så du kan öka fläktens öppning lite så blir det bättre
Är det det vita elle svarta som är sintring?

Tack för tipsen (y)
 
Det vita
 
Som Skumpen skriver så är det sintring det rör sig om. Du kan prova att blanda in lite kalk i spannmålen som lär minska sintringen.
 
Funderar på att börja elda Havre.
Men jag måste först bygga nytt panrum, tänkte gåra detta i den numera oanvända ladugården.
tänkte därför fråga er som har erfarenhet för att undvika de största falgroparna.
Skorsten vad rekomenderas?
vad tror skalman om denna panna? http://www.youtube.com/watch?v=IAwpy7J6R-k
 
Tjena. Har en stoker som jag nu kör flis och spån i. Skulle denna dunka att köra spannmål i också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.