Hej Hade du inte möjlighet att sätta in kamin?Skulle nog fundera på kamin om vi pratar om ett hus på 68 och sedan undersöka om din golvvärme är som det ska eftersom tempen sjunker till 16-17grader.
 
Glufsglufs skrev:
Jag lägger väl in följande bild igen samt påtalar att om tempen är så so R Göran säger så använder man sin golvvärme fel.
Jo det ser bra ut men är ju en partsinlaga från golvvärmeindustrin medan Socialstyrelsens rapport är objektiv och redovisar fysiologiska omständigheter och krav som nu föreligger bl a hos Boverket.

Det finns flera sidor från golvvärmeföretag som påstår att det blir billigare uppvärmning med golvvärme p g a en gynnsam värmefördelning. Detta är ju inte heller sant. För övrigt så blir det större kallras med golvvärme.

Men håller man sig inom de områden som anses bra för kroppen dvs 20-26 grader på golvet så torde det inte finnas några problem.

Det finns ett antal punkter som jag tidigare redovisat kring golvvärme. Jag tycker att specifikt diskussionen kring temperaturer blivit något för stor. Jag har väl aldrig framfört att det finns stora problem i den sfären. Jag skulle dock själv aldrig satsa på denna teknik utom i badrum och hall, där den fyller ett utmärkt ändamål.
 
Ja, och om man följer företagets anvisningar hur man ska lägga golvet, använda golvet, se till att förutsättningar med exempelvis isolering finns osv så har dom rätt. De följer då boverkets riktlinjer, kostnaderna är billigare jämfört med andra eldrivna alternativ i förhållande till jämn värmefördelning osv.
Med andra ord, så länge man inte följer anvisningarna använder man golvet fel punkt!
 
Det är inte ofta jag behöver varmare vatten än 30-35 grader till mina RADIATORER.
Kunde jag då ha en radiator som var 10 ggr så stor (golvvärme) så behövs inte så varm framledning.

Det hela går ut på att det måste vara isolerat, med dålig isolering så blir det mycket "elda för kråkorna".
Ställ ett element ute på vintern så får man brassa på hur mycket som helst.
Tycker det är helt fel på detta forum att klaga på PRISET för uppvärmning, det är väl energiförbrukningen man måste åtgärda (=isolera).

Om nu BjörnBygg kopplar ur sin golvvärme, vad kommer golvet att få för temperatur? 12 grader? eller blir det 20?
Om man nu är orolig att det läcker värme nedåt, är det för varmt i källaren?
Då återstår att det läcker värme genom valvkanten som går att isolera.

Sedan RGöran att människan lyckats kolonisera alla kontinenter, i stort sett hela jordens ytan beror på att människan kan lära sig saker och föra den vidare till nästa generation. Kläder har ersatt den hårväxt vi en gång har haft och ju längre norrut och söderut desto tjockare kläder. Med kalla fötter kan jag inte sova, jag får senadrag och kan inte gå och röra mig lika bra.

Har man golvvärme så anpassar man fotbeklädnaden så man mår bra.

Jag har haft golvvärme på kontoret men aldrig märkt att det varit "varmt" men det kanske beror på att väggar och tak är isolerade.

Protte
 
"Med kalla fötter kan jag inte sova, jag får senadrag och kan inte gå och röra mig lika bra."

Om vi tittar på våra äldre kan jag säga att jag aldrig hört talas om något enda fall där cirkulationen i ben och fötter varit för god, däremot ett flertal där problemet är det omvända.


"Jag har haft golvvärme på kontoret men aldrig märkt att det varit "varmt" men det kanske beror på att väggar och tak är isolerade."

Eller också beror det på att fötterna tagit för hög del av Din blodcirkulation och hjärnan inte var medveten om att fötterna haft det varmt. :cool:
 
Redigerat:
BjörnBygg. Har du övervägt att installera en pelletskamin? Jag har inte haft någon själv, men de lär klara uppvärmningen till stor del i hus som har någorlunda öppen planlösning. Det finns ett inbyggt pelletsförråd som räcker ett par dagar. Det tänder och släcker sig själv samt reglerar effekten efter behov. Det åtgärdar inte att huset läcker mycket värme, men det blir billigare än direktel.

R Göran. Jag lägger ner diskussionen om hälsoaspekten för golvvärme då BjörnBygg fortfarande är aktiv i tråden med sin ursprungsfråga.
 
harry73
R Göran skrev:
Fil att läsa socialstyrelsens rekommendationer [länk]

Läs tabell 2 om rekommenderade värden för innomhusklimat!

Man rekommenderar lufttempen till nominellt 22 grader och golvtemp till nominellt 23 grader.
Jag är förvånad att du hittar bevis för din thes i ovanstående dokumentet.
Socialstyrelsen lägger i dokumentet stor vikt i att golvet inte är för kallt, och har gränsvärden för för lågt temperatur eller för stor temperturskillnad mellan ett kallt golv eller kall yttervägg och den nominella rumstemperaturen. Sen rekommenderar Socialstyrelsen en golvtemperatur mellan 20 och 26 grader, och det är inte samma sak som att de rekommenderar en nominell temperatur av 23 grader.
Endaste de skriver över för varmt golv är:
Temperaturen kan bli för hög om t.ex. en lägenhet eller barnstuga gränsar till ett pannrum, en undercentral, ett bageri eller annan varm lokal med dålig värmeisolering i väggar, golv eller tak. När det gäller för hög temperatur kan kylanläggningar behövas i vissa fall. Även om inte rumstemperaturen är för hög kan ett varmt golv medföra obehag.
Och då är det en hög temperatur som även finns när inte värmebehovet finns.

Sen är det konstig att du använder Socialstyrelsen skrivelse som lägger stor vikt på komfort och behaglig temperatur tillsammans med dit resonemang att vi inte tål varma fötter eftersom vi genetisk fortfarande är grottmänniskor.

Och när du säger att golvtemperaturen kan ligga över 30 grader var en normal golv ligger runt 17 grader, tror jag att du överskatter golvtemperatur vid golvvärme. Vattenburen golvvärme dimensioneras så att man behöver en framledningstemperatur på max 35 grader de kallaste dagarna, och då är golvtemperatuen betydlig kallare än 35 grader, så det är nog ett undantag att golvet är över 30 gradar varmt. Och om en normal golvtemperatur ligger runt 17 grader som du påstår är det bara ett argument för golvvärme, eftersom 17 grader ligger nära socialstyrelsen gränsvärde av 16 grader och långt under deras rekommenderade värde.
 
växelventil skrev:
Hej Hade du inte möjlighet att sätta in kamin?Skulle nog fundera på kamin om vi pratar om ett hus på 68 och sedan undersöka om din golvvärme är som det ska eftersom tempen sjunker till 16-17grader.
Tjena!
Jo preliminärt så kan vi sätta in en braskamin, måste bara klura ut var den ska placeras samt få tillstånd från myndigheterna först;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.