Ska ha ett hemmabiosystem i vardagsrummet men vet inte hur jag ska göra med sladdarna till sateliterna eftersom soffan kommer i mitten av rummet.
Är det nån som har en bra lösning till detta.
 
Du kan väl ha satelliterna på väggen bakom soffan. Det spelar ju ingen roll om satelliterna är några meter längre bak, du får bara justera volymen till dem.
 
det blir ca 2,5 m till väggen
 
På väggen. Det blir perfekt det.
 
att sätta dom på väggen är inte ett altenativ. Är det ingen som har nån lösning.


Det blir i ett nybyggt hus
 
Fäst satelliterna i rör som hänger ner från taket och dra kablarna i de här rören. Lägg även rör i taket och väggen som går mellan hemmabioförstärkaren och högtalarrören.


Eller ännu bättre: gör som K12 föreslog.
 
Vad är problemet med att festa dom på vägen? Om det inte går så finns det ju bra högtalarstativ att köpa i olika affärer om det skulle vara en lösning. Men om du kan montera högtalarna vid väggen 2,5m bakom soffan så är du ju klar med installationen om du vill uppdatera din anläggning från 5.1 till 7.1

Jag kan meddela att det är en stor skillnad med 7.1 och 5.1. Men skall man ha bra ljud så glöm ej att dra en bra kabel från steget till högtalarna. Hembio rockar fet med en riktig anläggning.
 
Karl o Angela skrev:
att sätta dom på väggen är inte ett altenativ. Är det ingen som har nån lösning.


Det blir i ett nybyggt hus
Inte ett alternativ....?
Nähä.

Exakt varför är inte det ett alternativ då?

Jag menar, det finns ju inte ett otal placeringsalternativ på bakhögtalare, det är ju typ på väggen, golvet eller på stativ. Akustiskt är det super att ha dem 2,5 meter bakom soffan. Och på väggen med fördragna kablar brukar t.o.m. frun i huset nicka gillande...
 
Ja, det är då det här hon nickar gillande åt:
103_0375.JPG

Edit: HM! Ibland visas en bild och ibland inte när man länkar till passagen så jag har lagt den på angelfire istället.
Här är en länk till bilden också:
http://www.angelfire.com/pro/karlx11/103_0375.JPG
 
K12, vad är det som sitter ovanför ht?
 
En lampa... :)
 
Vi har valt ett annat alternativ nämligen inwallhögtalare.
Dessa byggde jag in i väggen bakom soffan.

Bra ljud och mycket diskret och snyggt, sedan kan man visserligen diskutera om det är lika lätt att uppgradera när man vill det.

http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=18,30,inwall7,2,se

Tänk på att dra kablar för en center baktill när ni ändå drar kablar, det kommer bli standard om ett par år.
 
KarlXII skrev:
Ja, det är då det här hon nickar gillande åt:
[bild]

Edit: HM! Ibland visas en bild och ibland inte när man länkar till passagen.
Här är en länk till bilden också:
[länk]
...och om man inte ser bilden via länken heller?
 
Ja du, jag såg den inte nyss, men nu ser jag den igen så det är bara att prova igen....suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.