Jag och mina grannar har i dagarna fått brev om att avloppssystemen här ute på landet där jag bor ska göras om.


Huset är ett sekelskifteshus och har ett äldre avlopp Byggt som de flesta från den tiden. det fungerar bra och har slamtömning 1 ggr/år
Jag bor dessutom granne med en kohage så mina ev utsläpp gör nog ingen större skillnad här.och det finns ingen sjö inom 1 mils radie.


Som jag tolkar det i lagboken (Miljöbalken 1998:811 18§) så ska bestämmelserna som gällde vid anläggningens tillkomst fortsätta gälla. eller läser jag fel?


Min fråga är: Har kommunen någon laglig rätt att tvinga mig och andra grannar att byta till ett modernare avloppssystem?

När det gäller gamla bilar behöver ju de inte uppgraderas med katalysator, bälten o.s.v.
så det känns ju lite konstigt.
 
stefan64 skrev:
När det gäller gamla bilar behöver ju de inte uppgraderas med katalysator, bälten o.s.v.
så det känns ju lite konstigt.
Nu kan jag inget i sakfrågan, men liknelsen haltar ju då bilar går ur tiden naturligt förr eller senare. Det gör sällan fastigheter.
 
Hemmakatten
Svar på din fråga är att kommunen har laglig rätt att kräva att du uppdaterar din avloppsanläggning.

En avloppsanläggning har en begränsad livstid. Om du har en trekammarbrunn i betong är det möjligt att den fortfarande är i gott skick. Men den efterföljande infiltrationsbädden är garanterat slut, dvs. igentäppt och måste bytas ut med ny bädd och rör.

Att man bor på landet och inte har nån sjö i omedelbar närhet betyder inte att man per automatik kan släppa ut vad som helst. Det ställe där du bor ingår i ett tillrinningsområde för en sjö eller vattendrag och beroende på hur känslig naturen är (fastställt av länsstyrelsen) så är det också olika höga krav på hur din nya avloppsanläggning skall utföras.
 
Det stämmer som hemmakatten säger.
I min kommun pågår en inventering av enskilda avloppsanläggningar och alla som befinns vara under en viss standard åläggs göra om anläggningen
Här är det ändå en rätt mild bedömning tror att det är bara dom som har 2-kammare eller helt saknar infiltration/bädd som behöver göra om.
Man får trösta sig med att det över tid ändå är billigare än kommunalt avlopp
 
Ja kommunerna är verkligen bra på att sila mygg och svälja elefanter. Samtidigt som du blir beordrad att göra om din avloppsanläggning sprider någonstans en bonde på 20min ut 20ton flytgödsel 5meter från ett vattendrag.
 
Nu får man ju skilja på mygg och kameler. Bonden som sprutar flytgödsel gör detta ovanpå marken och växtligheten tar upp näringen och bryter ned eventuella bakterier. Visserligen finns problem med övergödning, men våra avlopp ligger långt under växtligheten vilket gör att näringsämnen och bakterier riskerar att hamna i grundvattnet och föras ut i våra vattendrag.
 
På vår och sommar ja. Men bönderna har ofta ett enormt överflöd av gödsel så de lovligt eller olovligt måste sprida mängder med gödsel på höst och vinter för att bli av med skiten,,,
 
Jaha då är det bara att betala ansökningsavgift, material och arbete så kommunen blir nöjd och får in lite pengar till sin nya ofinansierade multiarena.
Men jag hade tyckt det var rimligare att man ålagts att göra detta arbete i samband med nytt bygglov e.t.c.

Har tidigare fått extrakostnader då de fick för sig att filma skorsten varannat år. (innan sotning)
Jag ska själv köra sopor till återvinningsstation eftersom jag inte vill färgsortera.
Vad blir nästa? Ur brandsynpunkt, Kontroll och utbyte av husets elsystem?

Nu låter jag bitter men jag trodde man skulle få lite lugn och ro när jag flyttade långt ut på landet.
 
öringen skrev:
Ja kommunerna är verkligen bra på att sila mygg och svälja elefanter. Samtidigt som du blir beordrad att göra om din avloppsanläggning sprider någonstans en bonde på 20min ut 20ton flytgödsel 5meter från ett vattendrag.
Du är väl också fri att bajsa på gräsmattan om du vill? ;)
 
Nyfniken skrev:
Du är väl också fri att bajsa på gräsmattan om du vill? ;)
Jag bajsar i blöja som jag sen eldar i kaminend^_^b
 
öringen skrev:
Jag bajsar i blöja som jag sen eldar i kaminend^_^b
kWh... :)
 
Hej !inte så speciellt seriös du skriver, ta lite matematik bara, antal villor å landet jämfört med antalet bönder som du tror har gödsel storlek vättern..
Har man slamtank ( har en sådan anläggning själv ) så släpper man ju ut exempelvis, rengöringsmedel, allt du stoppar i dig släpps ut medicin , osv..
//Goerana



öringen skrev:
På vår och sommar ja. Men bönderna har ofta ett enormt överflöd av gödsel så de lovligt eller olovligt måste sprida mängder med gödsel på höst och vinter för att bli av med skiten,,,
 
goerana skrev:
Hej !inte så speciellt seriös du skriver, ta lite matematik bara, antal villor å landet jämfört med antalet bönder som du tror har gödsel storlek vättern..
Har man slamtank ( har en sådan anläggning själv ) så släpper man ju ut exempelvis, rengöringsmedel, allt du stoppar i dig släpps ut medicin , osv..
//Goerana
kan du utveckal lite? Så jordbruket och dess övergödning är inget problem?
Vart tar medicin som kreaturen äter vägen?
 
öringen skrev:
kan du utveckal lite? Så jordbruket och dess övergödning är inget problem?
Vart tar medicin som kreaturen äter vägen?
Jag är väl ändå inget kreatur. Men jag bor som sagt granne med en kohage.
Det var därför jag tycker att det är konstigt att det lilla jag bidrar med i sammanhanget skulle utgöra någon större skillnad.
 
Men bonden bränner skiten!

Det handlar om smittspridning. Gödsel från ladugården läggs i tank (eller på gödselstack) och brinner innan den sprids på åkrarna. På samma sätt kan du få tillstånd till kompostering av avfall från torra toaletter, vilker motsvarar ladugården.

Djuren skiter på golvet och spolar inte. Spolvattnet från din toalett är dock förorenat och måste behandlas i ett reningsverk (typ infiltration) innan det släpps ut.

Så, en av huvudorsakerna till att kommunen ställer krav på bättre avlopssanläggning är att minska smittspridningen. Om du inte vill gå med på detta så byt till torrtoalett typ separett och börja kompostera avfallet. Fast jag tror dom kommer ställa krav på åtminstone 3-kammarbrunn med infiltration för BDT-avlopp.

Sedan håller jag med dig om att det är tråkigt när diverse byggregler/avgifter blir ett sätt att minska arbetslösheten...:D

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.