sevilla skrev:
Hur blir det i ert fall (och för andra i samma situation, dvs nyligen inflyttade) vid småfel?
T.ex. om det visar sig att 2st dörrar slår sig efter ett tag (pga rörelser i huset) och båda behöver bytas.
Om ni då vänder er till Gar bo så är det om jag förstår det rätt 22000kr i självrisk, vilket ju inte blir bra.
Kan man i ert fall vända sig till sitt vanliga försäkringsbolag och ta det på hemförsäkringen?


En annan liknande fråga, om ert kylskåp slutar fungera imorgon, vänder man sig då direkt till tillverkaren (tex. Electrolux eller Siemens) och får det utbytt utan bekymmer?
Eller måste allt gå via LB vilket då gör att det inte fungerar?
Undrar samma, vet någon svaret så hör av er till mig!
 
Ni borde ju rimligen ha tillverkargaranti på era vitvaror, alltså ni kan vända er direkt till tillverkaren ex. Siemens Sverige.
 
Patsch skrev:
Ni borde ju rimligen ha tillverkargaranti på era vitvaror, alltså ni kan vända er direkt till tillverkaren ex. Siemens Sverige.
reklamationer på ex målari och kakelarbete borde man inte kunna vända sig till plattsättarna/målarna direkt även där?
 
Vitvaror tar man direkt med Siemens, jag pratade med lbhus när vi hade problem med tvättmaskinen och de sa att det är de som enligt avtal ska ringa och felanmäla men att det är lättare för alla om man ringer själv, annars tar t.ex Bokning av service minst 3 samtal... Bara ringa Siemens så fixar dem...

Edit: avtal= avtalet mellan kund och lbhus...
 
Redigerat:
Kakel och måleri är värre tror jag, man har inget avtal med kakelfirman, hjälper de till så är det nog bara för att vara snälla..
 
mizzk skrev:
Undrar samma, vet någon svaret så hör av er till mig!
försäkringen tar inga skador som åsamkats av byggfel.
men firman som gjort jobbet skall åtgärda felen.( om det inte är lb hus bygg avd )
alla vitavaror tas ju via garantin som ligger på t,e,x siemens,det har inte lb hus med att göra.
 
Kalasclas skrev:
Kakel och måleri är värre tror jag, man har inget avtal med kakelfirman, hjälper de till så är det nog bara för att vara snälla..
har du köpt huset nyckelfärdigt så tar gar bo färdigställandet.
är huset nästan nyckelfärdigt så ligger det på dig,och skulle ju även gjort så om lb levat kvar
 
nybyggd skrev:
försäkringen tar inga skador som åsamkats av byggfel.
men firman som gjort jobbet skall åtgärda felen.( om det inte är lb hus bygg avd )
alla vitavaror tas ju via garantin som ligger på t,e,x siemens,det har inte lb hus med att göra.

ok, för vi har några småsaker gällande målning och fogarna i badrummet och när jag pratade med lbhus för ett tag sedan sa byggledaren att vi skulle vänta tills de började närma sig 6mån och reklamationstiden tar slut för då kommer de och fixar det.. dvs platsättarna och målarna..men nu finns ju inte lbhus längre så frågan e om vi själva ska kontakta dem.. aja vi får väl kolla upp de nästa vecka då de kanske finns lite mer klarhet i vad som kommer hänta med lb-hus
 
sevilla skrev:
- Är du säker på detta? Om Anders Andersson som har iflytt 1 mars betalar in slutlikviden till nya företaget Skånehus, bör inte Skånehus då stå för alla garantier?


det är endast om dom övertar ansvaret,annars blir det t,e,x från ett visst moment och annat undantaget


- Här är du lite luddig, vad menar du egentligen?
Menar du att du tror att nya ägaren skulle fortsätta på husen som precis var startade men hoppa över de som är nästa klara? Det låter väldigt ologiskt isf,


köper nya ägaren även hus under uppförande så tar dom ju även över ansvar för detta.


- Någon 2års besiktning blir det ju inte om Garbo tar över eftersom att självrisken är 22k per fel, eller hur?
Menar du att konkursförvaltaren kan ta fram pengar i enstaka fall om tex ett fönster skulle behöva bytas efter inflytt?

är t,e,x inte ett fönster godkänt vid slutbes,så skall ju detta bytas eller avdragas slutlikviden för att köpa ett nytt.
kk förvaltaren skall ju tillse husen är godkända för att få in slutsumman


Vart går gränsen isåfall? Vilka åtaganden är gamla och vilka är det inte?
detta kommer bero på ny köpare,och då det skick denne övertar gamla hus som dragits med i kk
 
Vi har två mindre problem som ligger och drar just nu. Värmepumpen behöver en ny del, felanmält till Nibe av LB innan kk. Får se hur detta löser sig. En bänkskiva som spruckit, hänvisad till 2-åringen, den lär vi få stå för själva, kostade ungefär vad självrisken är på. Kan man kanske dra detta via Ballingslöv då menar ni!?
Hur styrker man sin garantirätt mot underleverantörer när man inte har några kvitton?

Det känns lite tokigt att man inte har kvitton eller papper på delmomenten i leveranser och utförda arbeten. Ni som slutbesiktat, har ni fått kopior eller original av egenkontroll dokumenten osv.
Denna tråd visar väl en risk med att bygga med totalentreprenad. Motparten försvinner helt.
 
eran skrev:
Vi har två mindre problem som ligger och drar just nu. Värmepumpen behöver en ny del, felanmält till Nibe av LB innan kk. Får se hur detta löser sig. En bänkskiva som spruckit, hänvisad till 2-åringen, den lär vi få stå för själva, kostade ungefär vad självrisken är på. Kan man kanske dra detta via Ballingslöv då menar ni!?
Hur styrker man sin garantirätt mot underleverantörer när man inte har några kvitton?

Det känns lite tokigt att man inte har kvitton eller papper på delmomenten i leveranser och utförda arbeten. Ni som slutbesiktat, har ni fått kopior eller original av egenkontroll dokumenten osv.
Denna tråd visar väl en risk med att bygga med totalentreprenad. Motparten försvinner helt.
nibe fixar oavsett lb eller ej,och har ni bänkskivan fastställd reklamtion som tillverknings fel så är det ballingslöv.
behövs inga kvitton,siemens t,e,x är bara att ha serie nr på maskin så finns den med i deras data system ( gäller alla fabrikat)
kopior ska du få av entrepenören i slutbeviset.
betr totalen varför skulle det vara större risk att bygga med total än delad ??
du har större problem vid en delad eftersom ingen av byggarna gjort felet,men en total då har du bara en motpart.
tror du motpart finns kvar om t,e,x nisses bygg gör kk ?? samt att reda ut vem som gjorde fel där och där under byggtiden ??
 
eran skrev:
Vi har två mindre problem som ligger och drar just nu. Värmepumpen behöver en ny del, felanmält till Nibe av LB innan kk. Får se hur detta löser sig. En bänkskiva som spruckit, hänvisad till 2-åringen, den lär vi få stå för själva, kostade ungefär vad självrisken är på. Kan man kanske dra detta via Ballingslöv då menar ni!?
Hur styrker man sin garantirätt mot underleverantörer när man inte har några kvitton?
Självrisken på bänkskivan skulle vara hur stor då menar du?
22.000kr? Är det en bänkskiva i sten?
 
Patsch skrev:
Ska boka möte med jurist imorgon. Vi ska ha fastslagit att vi inte är bundna av kontraktet längre, vilket vi enligt flera vi redan pratat med innan inte är. Kontraktet kan inte överlåtas till en ev. ny ägare.

Appropå ny ägare så tvivlar jag på det. Vem köper ett nedkört husföretag, med ett nedfläckat rykte (iom. Konkursen), med en stendöd byggmarknad som dessutom blir ännu sämre 2012 och framåt?

Nej, det är nog bara att hoppas på en snabb likvidering och att GAR-BO sköter sina åttagande för er som sitter i kläm nu. Samtidigt hoppas jag innerligt att folket på LB snabbt hittar nya jobb.
Nu får Ni nog tänka till, ni kan inte hoppa av avtalet med LB-HUS, innan kk-förvaltaren har sagt sitt. Tänk på att ni som har en spärrförbindelse med LB-HUS, sitter i kläm med denna. Banken kan inte betala ut pengar till någondera av er, den ända möjligheten för detta, är att kk-förvaltaren släpper på kravet av spärrförbindelen....eller att ni kan uppvisa en Dom, som ger er rätt att häva spärrförbindelsen. Ni får allt sitta still i båten ett tag, tills kk-förvaltaren satt sig in i ärenden.
Tråkigt om Ni inte satt er in i vad som menas med spärrförbindelsen, och vilka regler som gäller för er och Banken
 
Redigerat:
Självklart ska förvaltaren säga sitt. Dock så är företaget som kontraktet är upprättat med samt spärrförbindelsen utställd på borta. Kontrakt kan inte överlåtas till något annat företag utan vårt godkännande, så såvida inte förvaltaren plockar upp hammaren och börjar bygga hus snarast så har vi all rätt i världen att häva kontrakt (se konsumentköplagen).
 
mizzk skrev:
reklamationer på ex målari och kakelarbete borde man inte kunna vända sig till plattsättarna/målarna direkt även där?

Jag har tänkt i samma bana. Då vårt hus är P märkt har jag en hög med papper där alla som byggt dokumenterat allt - man borde då kunna vända sig till resp. hantverkare. Skulle dock spontant tro att rent juridiskt har underleverantörerna bara skyldighet mot LB dvs. kan nog totalt strunta i slutkunden om dom så vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.