Hej!

Ska bygga garage i vår.ca 30kvm varmgarage + carport vid sidan.
Vanligt är ju med vanliga lysrörsarmaturer men jag skulle vilja ha något annorlunda men som också funkar bra.Kommer att köra mycket led i huset & helst garaget också.

Har funderat hur det skulle lysa med typ 2x3m längder med led-tejp(stripe) 820l/m monterat i 45graders vinkel mellan vägg & tak på sidorna.Har fan inte hittat nån som har installerat det?står ju att dom lyser som fan & måste dimmas men folk har dom ju typ bara i badrum & kök?

Kanske jag är för dum för att fatta varför ingen har dom i garaget?

Mvh Roger
 
Hm, 820 lumen per meter är ungefär som en 60W glödlampa, så så mycket ljus är det inte i garage/meksammanhang. Men lyser gör det ju helt klart, funkar säkert utmärkt om du inte ska stå och jobba där inne utan mest parkera bilen.

En vanlig dubbellysrörsramp 2x13W lysrör ger ungefär 1900 lumen, jag tänker sätta upp 8 såna i taket i mitt garage som är knappt drygt 30m2 när jag gör i ordning det nu i vår, eventuellt två ytterligare i golvnivå för att få bra ljus när jag mekar.
 
Jag gjorde lite efterforskning innan jag slog till på vanliga hederliga T8-armaturer, 2x36w. Det blev mest kostnadseffektivt när jag räknade.

Här är lite jämförelsetal från http://www.belysningsplanering.se/led-lampor

Jämförelse ljuskällor
Ljuskälla Ljusflöde Livslängd
Glödlampa 40W 8 lumen per watt 1 000 timmar
Halogenlampa 50W 30 lumen per watt 4 000 timmar
T8 lysrör 36W 93 lumen per watt 15 000 timmar
T5 lysrör 28W 104 lumen per watt 15 000 timmar
Metallhalogen 70W 94 lumen per watt 12 000 timmar
Led ljuskälla 3x2W 50 lumen per watt 30 000 timmar

Lättare att läsa om man går in via länken.

Det stämmer inte så bra längre då det numera finns LED-ljuskällor som ligger på uppemot 150 lumen per watt, men det är ändå inte tillräckligt mycket för att jag skulle tjäna på investeringen om man räknar över LED-ljuskällans livstid jämfört med lysrör med ett byte av rör och glimtändare. Då räknar jag med ca 50 w per lysrör för att få med reaktorns förbrukning.

Ett vanligt 36w lysrör ger ca. 3350 lumen och jag minns inte vad det blir när man räknat bort det som går förlorat i armatur mm men det bör ju inte understiga 2400 lumen som är vad en LED-stripe ger. För jämförelsens skull.

Jag har 24 st. 2x36 w armaturer uppdelat på 3 faser för att få lite mindre flimmer och det ger en belysning på 800-1000 lux beroende på var i lokalen man befinner sig. Garageplattan är 85 m2 och det är 3,4 m i takhöjd. Oftast när jag är där ute tänder jag alla armaturer och känner inget behov av dimmer... :)

Långt svar, men som svar på frågan:
Jag antar att du tänkt dig 2x3 m på varje sida, det skulle motsvara belysningen av 4 st 36 w lysrör, i mitt garage skulle det motsvara ca. 12 st 36 w. Det är vad jag har i mittenslingan och det räcker absolut om man inte skall hålla på och greja där och det ser garanterat glassigare och mer miljömedvetet ut med LED.

Men det kostar lika mycket som jag betalat för all min belysning (12 ggr mer). Och förbrukningen per lumen är ungefär densamma som för lysrören.
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Byggagarage skrev:
Jag gjorde lite efterforskning innan jag slog till på vanliga hederliga T8-armaturer, 2x36w. Det blev mest kostnadseffektivt när jag räknade.

Här är lite jämförelsetal från [länk]

Jämförelse ljuskällor
Ljuskälla Ljusflöde Livslängd
Glödlampa 40W 8 lumen per watt 1 000 timmar
Halogenlampa 50W 30 lumen per watt 4 000 timmar
T8 lysrör 36W 93 lumen per watt 15 000 timmar
T5 lysrör 28W 104 lumen per watt 15 000 timmar
Metallhalogen 70W 94 lumen per watt 12 000 timmar
Led ljuskälla 3x2W 50 lumen per watt 30 000 timmar

Lättare att läsa om man går in via länken.

Det stämmer inte så bra längre då det numera finns LED-ljuskällor som ligger på uppemot 150 lumen per watt, men det är ändå inte tillräckligt mycket för att jag skulle tjäna på investeringen om man räknar över LED-ljuskällans livstid jämfört med lysrör med ett byte av rör och glimtändare. Då räknar jag med ca 50 w per lysrör för att få med reaktorns förbrukning.

Ett vanligt 36w lysrör ger ca. 3350 lumen och jag minns inte vad det blir när man räknat bort det som går förlorat i armatur mm men det bör ju inte understiga 2400 lumen som är vad en LED-stripe ger. För jämförelsens skull.

Jag har 24 st. 2x36 w armaturer uppdelat på 3 faser för att få lite mindre flimmer och det ger en belysning på 800-1000 lux beroende på var i lokalen man befinner sig. Garageplattan är 85 m2 och det är 3,4 m i takhöjd. Oftast när jag är där ute tänder jag alla armaturer och känner inget behov av dimmer... :)

Långt svar, men som svar på frågan:
Jag antar att du tänkt dig 2x3 m på varje sida, det skulle motsvara belysningen av 4 st 36 w lysrör, i mitt garage skulle det motsvara ca. 12 st 36 w. Det är vad jag har i mittenslingan och det räcker absolut om man inte skall hålla på och greja där och det ser garanterat glassigare och mer miljömedvetet ut med LED.

Men det kostar lika mycket som jag betalat för all min belysning (12 ggr mer). Och förbrukningen per lumen är ungefär densamma som för lysrören.

Tack för ett riktigt bra svar.Har kollat upp storleken på varmgaraget & såg att det bara va ca 25kvm. Men bara för att få lite annorlunda belysning än vanliga lysrör (som jag tycker ser så klumpiga & fula ut) skulle jag helst testa fräsa in LED-tejp(stripe) & fixxa en alu-profil list till tejpen. 2x3m exakt som du sa hade jag tänkt jo.Sen lyser det ju någon spot på garageports motorn också när man kör in bilen.Hoppas att det ska räcka så man ser vart man går iallafall.Dom verkar ju sprida ett jämnt & fint ljus vad man har läst iallafall.Ska bli kul att se hur det blir.

Mvh Roger
 
Det kommer bli kanon, kul med lite annorlunda lösningar! d^_^b
 
Hur gick det med LED listerna i garaget??
 
gizmo007 skrev:
Hur gick det med LED listerna i garaget??
Det gick bra tycker jag.köpte 2x5m lister sen.Tog några bilder nu när jag bytte till vinterdäck.

001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasterP och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut att lysa riktigt bra det där.

Hur gjorde du, vad var det för effekt på listerna??

Fräste du in listerna?


Har du några närbilder?
 
  • Gilla
webstern
  • Laddar…
Jag tror jag köpte 5050 led strip 5meter cool white från ebay.har kommit en kraftigare variant nu 5630 som har dubbla lumen/m mot 5050.
72w/5m är det iallafall för båda men 5050 har bara runt 600 lumen/m medans 5630 har 1200-1300lumen/m
kostar under 100kr för en 5 meters list & sen håller dom lääänge

jag klistra bara listen på den sneda brädan uppe i garagetak kanterna.tappade orket med att försöka sänka in dom när dom är så små endå & det är ju ett garage men riktigt jämnt & fint lyser det tycker jag.riktigt nöjd.gömde även traforna uppe bakom sneda brädan..
 
Det där såg spejsigt ut :) har läst lite om led strips, en del personer säger att de behöver bra kylning? Är det något du funderat över?
 
Det finns 30W/m ledlister nu som ger ca 3000 lumen/meter.
 
Lite gammal tråd men ändå.

Ett år senare, fortfarande nöjd Lillburt? :)

Är det ebay som gäller för sådana inköp? Lillburts bilder var mycket inspirerande. Här har jag suttit och gjort en ritning med typ 20 armaturer, sen ser jag det här. Helt överlägset för mitt behov. Ovanför arbetsbänken sätter jag nog något mer rejält och vill jag meka så tar jag fram byggstrålkastaren och ställer intill bilen.

Det ser ut som att min prislapp sjunker från typ 3500 till 5 x 100 kr + transformator.

Samt att eldragningen blir sjukt mycket enklare med färre dosor, mindre rör och kabel och färre genomföringar mm.

Ser fantastiskt ut!

Förvisso har jag inte 45 graders hörn, men det kanske räcker bra med en 3-kantsläkt som jag målar vit och skjuter fast. Mer noga än så vet jag inte om det är i ett garage...
 
Jag skulle kört som du tänker med 3-kantlist däremot har jag märkt att tejpen som sitter bak på ledlisterna brukar vara av sämre kvalite så sätt en sträng fog/lim som du monterar listen i
 
sir_daniel skrev:
Jag skulle kört som du tänker med 3-kantlist däremot har jag märkt att tejpen som sitter bak på ledlisterna brukar vara av sämre kvalite så sätt en sträng fog/lim som du monterar listen i
Mm, alternativt klamra fast den.
Vad har du för list, någon liknande?
 
tobbew skrev:
Lite gammal tråd men ändå.

Ett år senare, fortfarande nöjd Lillburt? :)

Är det ebay som gäller för sådana inköp? Lillburts bilder var mycket inspirerande. Här har jag suttit och gjort en ritning med typ 20 armaturer, sen ser jag det här. Helt överlägset för mitt behov. Ovanför arbetsbänken sätter jag nog något mer rejält och vill jag meka så tar jag fram byggstrålkastaren och ställer intill bilen.

Det ser ut som att min prislapp sjunker från typ 3500 till 5 x 100 kr + transformator.

Samt att eldragningen blir sjukt mycket enklare med färre dosor, mindre rör och kabel och färre genomföringar mm.

Ser fantastiskt ut!

Förvisso har jag inte 45 graders hörn, men det kanske räcker bra med en 3-kantsläkt som jag målar vit och skjuter fast. Mer noga än så vet jag inte om det är i ett garage...
Jaa..är riktigt nöjd ännu jo.lyser precis så mycket som jag behöver..behöver man mera finns ju extra starka lampor men listerna räcker riktigt långt & lyser bra.idag finns ju dock kraftigare led lister.med min list kom det med smala gummiklamrar att skruva fast på var sida om listen ifall klistret släpper med tiden.skruva i alla dom som kom med & det håller bra.

Lycka till med ditt garageprojekt..Blir nog finfint
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.