Vårt fritidshus som vi köpte i somras (ca 40kvm, byggt 1970) är uppvärmt med el (och kamin när vi är där). Det sitter totalt 4 radiatorer i huset. 3 av dessa sitter i kök, sovrum resp. allrum. Dessa är 380v och kopplade till en centralt placerad termostat. Det sista elementet är 220v och sitter i badrummet, badrummet är en tillbyggnad och fanns antagligen inte när man kopplade slingan till termostaten/radiatorerna och har av någon anledning inte kopplats in i efterhand. Alternativt så ville man kanske ha badrummet kopplat för sig själv och kunna få lite behaglig värme i badrummet på hösten/våren utan att behöva bry sig om termostaten till övriga radiatorer.

Termostaten är en äldre variant utan några funktioner överhuvudtaget (temperaturangivelse, nattläge osv), denna är kopplad via någon form av brytare/timer och skulle någon kunna försöka upplysa mig om hur systemet kan tänkas funka och hur termostaten kan ersättas så vore jag tacksam. Jag har tagit lite bilder och ritat upp hur det är kopplat.

termostat.jpg

Ur elcentralen (1) kommer en kabel med 6 ledare tror jag (380v ?), denna går in i en låda (2) som bl.a. innehåller en strömbrytare och en timer (gissar att denna fungerar som någon form av relä). Ur denna går två kablar, en går till termostaten (3) (2 ledare, 220v?) och en går ut till radiatorerna (4). På "lådan" sitter som sagt en brytare, med brytaren i läge "0" så slås strömmen på om termostaten vrids upp över rumstemperaturen, slår jag över brytaren till "1" så går strömmen igång oavsett termostatens inställning. Timern har jag inte brytt mig om att kontrollera huruvida den fungerar i både läge 0 och 1.

Nu är frågan, kan jag helt sonika ersätta termostaten med en ny från t.ex. Clas Ohlson (t.ex. art. 32-4128), och i övrigt bara låta timer/brytaren stå kvar i 0-läget och låta termostaten sköta jobbet? Finns det någon anledning till att detta inte skulle fungera? Finns det några andra förslag på vettiga termostater i prisklassen runt 500:-?

När det gäller badrummet, bör jag ha dörren stängd så att det inte blir någon konflikt mellan termostaten på radiatorn i badrummet och huvudtermostaten? Ev. tänkte jag ha ett par grader varmare i badrummet än i övriga stugan nämligen. Eller skall jag byta ut denna till en 380v och koppla på huvudtermosteten?

Är det något annat jag bör göra eller tänka på?
 
normalt så brukar funktionen vara så att dagtid eller om brytare står i läge 1 så styrs elementen av deras egen termostat när brytare står i läge 0 så styrs elementen av antingen en extra rumstermostat eller den egna termostaten beroende om kopplingsuret är till eller från är den från styrs elementen av den inbyggda temostaten
är den till styrs elementen av en kontaktor via rumstermostaten
 
När jag söker på Clas Ohlsons hemsida, får jag fram att 32-4128 är utgången :(
Själv har jag på mitt landställe bytt ut den gamla bimetalltermostatern mot en ny, elektronisk, som jag köpte på Clas Ohlson :)
När jag nu letar så verkar även "min" termostat vara utgången, hittar den inte.

Det du måste tänka på är effekten, idag finns t.ex nr 32-5984-6, dessa termostater klarar upp till 2 Kw (2,5 Kw). Hur stor effekt har dina tre element ?
 
en thermostat som skulle fungera är classes 36-1903, vilken belastning den behöver tåla har ingen betydelse då den bara styr en kontaktor
 
En liten uppdatering, jag postade samma fråga i El-forumet med lite snabbare respons. (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5313) och tackar för alla svar i båda trådarna. Jag köpte 32-4128 som nu verkar vara utgången, den är ju snarlik 36-1903 (som i en annan tråd om termostater fått kritik för att hålla värmen dåligt). Det funkade klockrent att ersätta den gamla manuella bimetalltermostaten till den nya. Som sagt är mina radiatorer på 400v och styrs genom en kontaktor (se mer info i min andra tråd) så effekten på dessa är oviktig för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.