Postade följande fråga i Olja&El forumet, men frågan är kanske egentligen mer av El-karaktär då det handlar om inkoppling av en central 230v termostat. Hoppas på lite mer respons här.

Vårt fritidshus som vi köpte i somras (ca 40kvm, byggt 1970) är uppvärmt med el (och kamin när vi är där). Det sitter totalt 4 radiatorer i huset. 3 av dessa sitter i kök, sovrum resp. allrum. Dessa är 380v och kopplade till en centralt placerad termostat. Det sista elementet är 220v och sitter i badrummet, badrummet är en tillbyggnad och fanns antagligen inte när man kopplade slingan till termostaten/radiatorerna och har av någon anledning inte kopplats in i efterhand. Alternativt så ville man kanske ha badrummet kopplat för sig själv och kunna få lite behaglig värme i badrummet på hösten/våren utan att behöva bry sig om termostaten till övriga radiatorer.

Termostaten är en äldre variant utan några funktioner överhuvudtaget (temperaturangivelse, nattläge osv), denna är kopplad via någon form av brytare/timer och skulle någon kunna försöka upplysa mig om hur systemet kan tänkas funka och hur termostaten kan ersättas så vore jag tacksam. Jag har tagit lite bilder och ritat upp hur det är kopplat.

termostat.jpg

Ur elcentralen (1) kommer en kabel med 6 ledare tror jag (380v ?), denna går in i en låda (2) som bl.a. innehåller en strömbrytare och en timer (gissar att denna fungerar som någon form av relä). Ur denna går två kablar, en går till termostaten (3) (2 ledare, 220v?) och en går ut till radiatorerna (4). På "lådan" sitter som sagt en brytare, med brytaren i läge "0" så slås strömmen på om termostaten vrids upp över rumstemperaturen, slår jag över brytaren till "1" så går strömmen igång oavsett termostatens inställning. Timern har jag inte brytt mig om att kontrollera huruvida den fungerar i både läge 0 och 1.

Nu är frågan, kan jag helt sonika ersätta termostaten med en ny från t.ex. Clas Ohlson (t.ex. art. 32-4128), och i övrigt bara låta timer/brytaren stå kvar i 0-läget och låta termostaten sköta jobbet? Finns det någon anledning till att detta inte skulle fungera? Finns det några andra förslag på vettiga termostater i prisklassen runt 500:- ?

När det gäller badrummet, bör jag ha dörren stängd så att det inte blir någon konflikt mellan termostaten på radiatorn i badrummet och huvudtermostaten? Ev. tänkte jag ha ett par grader varmare i badrummet än i övriga stugan nämligen. Eller skall jag byta ut denna till en 380v och koppla på huvudtermosteten?

Är det något annat jag bör göra eller tänka på?
 
Det gblir ju en del spekulationer, och det skall man akta sig för om man hempular med el. Då gäller det vara absolut säker på vad man gör.

men om man då spekulerar som en intelligent gissning. Som det alltså gällr att på något sätt sedan bevisa.

På bilden ser det ut som det sitter en kontaktor (ungefär detsamma som ett relä) i din låda. Den bryter då med all sannolikhet strömmen till radiatorerna. Som styrström till den har du troligen 230V (Men detta måste verifieras) som styrs av termostat resp, klockan. Om vi antar att termostaten alltså styr en 230V krets så borde du kunna byta ut den mot en annan termostat specificerad för 230V (har inte öppnat din CO länk så jag vet inte vad du länkat till).

Sedan kan man ju fundera lite över vad klockan har med saken att göra. Ofta skall ju en sådan klocka ge nattsänkning. Men då borde den på något sätt styra termostaten. Lite mysterie.
 
Tack för spekulationerna, om vi bortser från klockan (som i mitt fall inte behövs ändå) så bekräftar du ju mina teorier i alla fall. Jag hade ingen multimeter sist, men jag skall upp i helgen igen så då skall jag dubbelkolla styrströmmen, men av etiketten på termostaten att döma framgår det att den är för 220v åtminstone.
 
Om man skulle byta ut den kontaktorn som sitter där idag, dvs av/påslag av 380v ström från en 240v styrström ev. med manuellt påslag som idag, hur skulle en "modern" sådan se ut, produktförslag?
 
Tror nog ingen orkar svara, sorry, sök på energi styrning eller likn.

34-6602 (clasohlson) denna behöver ingen 240 volt :)
 
vilken 240 volt termostat som hellst kan styra din kontaktor.

Köp en digital termostat med nattsänkning och koppla den till konttaktorn.

(den klumpen som låter)
 
Tack för hjälpen, termostaten blir nog classes 240v variant som jag tittat på, den verkar ha de funktioner jag behöver. Men det jag tänkte på var att byta ut kontaktorn för att bli av med klockan som tickar bl.a.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.