Vi ska flytta in i ett hus där det finns möjlighet att ansluta till fjärrvärmenätet för ca 70 tkr efter ROT-avdrag. Att installera bergvärme torde kosta 125 tkr efter ROT-avdrag efter tidigare egen erfarenhet.

Fjärrvärmepriset på orten är 82 kr/kwh
Elvärmepriset är (rörligt) 88 kr/kwh

Finns det några skäl till att man INTE skulle välja fjärrvärme egentligen? Dessutom så får man bredband indraget utan extra kostnad om man ansluter till fjärrvärmenätet.
 
D
Antar att du menar 82 öre/kWh. Men jag skulle ha valt bergvärme alla gånger om det bara finns de prisalternativen. För bergvärmen kommer du betala ett kWh-pris runt 40 öre/kWh (gissar att elpriset ligger runt 1,20/kWh inkl. elnätsavgifter). Med fjärrvärmen betalar du det dubbla.

Men det hela beror väl lite på hur långsiktigt du ser på det. Själv har jag ett fjärrvärmepris på 39 öre/kWh, så du tyckte jag fördelarna övervägde för fjärrvärme (mindre underhållskostnader).
 
Hur mkt förbrukar huset till uppvärmning och vatten idag?

Bergvärmen ger ju tillbaka mer effekt än den drar (COP-värdet säger hur mkt under specade förutsättningar), så det kan mkt väl betala av sig inom rimlig tid m bergvärme.
 
DIY_freak skrev:
Antar att du menar 82 öre/kWh. Men jag skulle ha valt bergvärme alla gånger om det bara finns de prisalternativen. För bergvärmen kommer du betala ett kWh-pris runt 40 öre/kWh (gissar att elpriset ligger runt 1,20/kWh inkl. elnätsavgifter). Med fjärrvärmen betalar du det dubbla.

Men det hela beror väl lite på hur långsiktigt du ser på det. Själv har jag ett fjärrvärmepris på 39 öre/kWh, så du tyckte jag fördelarna övervägde för fjärrvärme (mindre underhållskostnader).
Ja förlåt ska vara öre naturligtvis! :)

Hänger inte med på varför bergvärmepriset blir 40 öre?

En fördel med fjärrvärmen är att jag då samtidigt får bredband indraget utan kostnad.
 
En annan fråga - om man går över till fjärrvärme (från vedpanna idag) så antar jag att man har kvar befintlig vv-beredare som är separat idag?
 
Mikaela123 skrev:
Ja förlåt ska vara öre naturligtvis! :)

Hänger inte med på varför bergvärmepriset blir 40 öre?

En fördel med fjärrvärmen är att jag då samtidigt får bredband indraget utan kostnad.
Med ett COP ~3 -> 1.2 / 3 = 0.4

Vad har du för uppvärmning idag?
 
D
Nej, om du går över till fjärrvärme kommer de säkert att slänga ut din befintliga VV-beredare, då alla (?) moderna fjärrvärmecentraler har tappvattenväxlare som gör varmvattnet vid förbrukning. Det ger lägre kostnader för varmvatten och ger dig obegränsad (nåja) mängd varmvatten.

Vitsen med bergvärme är ju att du skall få ut MER energi än vad värmepumpen drar. Ett normalt COP är drygt 3 vilket betyder att för varje kWh el som värmepumpen konsumerar så avger värmepumpen 3 kWh till huset. Det betyder att om du betalar 1,20kr/kWh för elen, så kommer sutkostnaden för din uppvärmning bli 40 öre/kWh. Exakt COP beror på ditt radiatorsystem osv, men 3 är ganska lågt räknat och ofta kan man få bättre besparing än så.

Att du får bredband samtidigt med fjärrvärmen ser jag som en mycket begränsad fördel i dessa dagar då ADSL och mobilt bredband är så utbrett.
 
Fjärrvärme lär vara det mest pålitliga och självgående alternativet. Om bergvärmen lönar sig ekonomiskt på sikt beror på hur hög energiförbrukning huset har. Ett dåligt isolerat hus som gör av med stora mängder energi har större chans att vinna på bergvärmen. En annan sak som påverkar är givetvis hur elpriset och fjärrvärmepriset utvecklas framöver.

Erik
 
Tänk på att bergvärmens avskrivningstid förmodligen är mindre än halva fjärrvärmecentralens, alltså bergvärmepumpen behöver bytas tidigare och det är större risk att något pajar. Fjärrvärmen är pålitligare. 125 kkr lät i lägsta laget för bergvärme.
 
Mikaela123: Om du vet hur mycket ved du förbrukar på ett år (och även om du kör något på eventuell elpatron) så är det lätt att göra ett enkelt överslag.
 
stoif skrev:
Mikaela123: Om du vet hur mycket ved du förbrukar på ett år (och även om du kör något på eventuell elpatron) så är det lätt att göra ett enkelt överslag.
Det är ett hus som vi inte flyttat in i ännu, men som vi köpt. Så jag vet inte elförbrukningen. Men det är ett hus med källarvåning 110+110 kvm. Så det är väl lite större än genomsnittsvillan som jag hört är 150 m2 och kräver 21.000 kwh för uppvärmning. Ska man kanske räkna på 25000 kwh? Hur blir kalkylen då?
 
Niklas_1 skrev:
Tänk på att bergvärmens avskrivningstid förmodligen är mindre än halva fjärrvärmecentralens, alltså bergvärmepumpen behöver bytas tidigare och det är större risk att något pajar. Fjärrvärmen är pålitligare. 125 kkr lät i lägsta laget för bergvärme.
Ja, det förstås, hur länge håller en bergvärmepump är ju en faktor då.

(Vi satt in bergvärme i vårt hus vi bor i nu för tre år sedan och då blev det 125.000 kr efter ROT-avdrag med Thermia Diplomat Optimum 2, och den ansågs lite dyrare än andra pumpar då).
 
Är detta en rätt utförd kalkyl? Provat att bifoga en fil om den nu går att läsa. :)
 
  • kalkyl.jpg
  • Gilla
Empa013
  • Laddar…
Ser inte uträkningen, men det enkla överslaget säger att du med bergvärme sparar 42 öre / kWh i "rörlig drift", alltså 0,42 * 25000 = 10500 kr / år. Om grundinvesteringen är 65' dyrare för BV betalas den under 7e året.

En värmepump beräknas oftast ha en teknisk livslängd på 15-20 år, ett borrhål ca 50 år. En ny värmepump i den storleken kostar kanske 50'-65' i inköp, installation tillkommer.

Fjärrvärmeanläggning vet jag ej så mkt om, men enligt uppgift i tråden bör livslängd vara dubbel.

Kan inte se ngt annat än att BV kommer vara det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kanske dock att fjärrvärme kräver mindre underhåll, underhållet är ju dock normalt förhållandevis lågt för både BV och FV.

[Edit] såg att du estimerade kostnad för BV till 125', mitt räkneexempel utgick från 135', hade för mig att det var din uppskattning
 
Redigerat:
Är någon energideklaration gjord? Det må vara ett grovt redskap, men det borde ge en bättre bild av energiförbrukningen än schablonen att 150 m² brukar dra 21000 kWh.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.