TLovskog skrev:
Jag har en del domäner hos loopia och där är det gratis mot att man använder de som registrator iofs.
Menar du att domänerna är gratis om man använder dem som registrator?
Och vad menas med att man använder dem som registrator?

Som man säger gratis är gott, och man kan hålla nere kostnaderna lite så gör det inget.
 
Domänadressen är aldrig gratis, men om man har dem liggande hos tex Loopia så kan man använda dem till vad som helst. Jag har 3 domäner registrerade hos loopia som är kopplade till diverse andra ställen, två används som mail-adresser hos google så jag har fått "mitt_namn"@mindomän.se, kostar ingenting. Går även att koppla den till tex WordPress så du kan ha en blog osv.

Använder alltså bara loopia som en samlingsplats. Skulle jag vilja ha en server hemma, länkar man bara vidare "www" till hemma-ipnumret osv.
 
Jag är nöjd med one.com. 144 kr/år för hela paketet. Jag kan inte se någon ekonomisk anledning att pilla med egen server såvida man inte just tycker att det är kul att pilla med det.
 
harry73 skrev:
Jag skaffade domän hos binero.se men tog inget webhotell. // Mejladresser med min domän kan jag vidarebefordra till adresser som vi fick med bredsbandsabbonemenget.
Jag har också en domän hos Binero men inte webhotell. När det gäller websidor har jag inget att klaga på, men att köra vidarebefordring av mail vill jag avråda ifrån. Dels har Binero då och då haft fördröjningar på flera dygn eller fumlat bort mailen helt, dels finns det vissa tjänster som även normalt stoppas av deras vidarebefordring. Tjänsten verkar heller inte vara speciellt prioriterad när det gäller support. Till sist blev det ohållbart och jag flyttade alla mailkonton till googles mailserver och pekade domänen dit.
 
Jag har min domän hos Loopia (99 spänn om året tar de väl nu för .se), där har man ju full tillgång till Loopia-DNS (som även har stöd för DynDNS-protokollet).

Sen har jag det mesta av domänen parkerat hos Google. Då får man mail, kalender, docs etc och även deras Google Sites (för hemsidor). I och med att man har LoopiaDNS så kan man enkelt lägga upp underdomäner och grejer att köra på google sites.

Och DynDNS-stödet gör att jag alltid har "hemma.mindomän.se" pekande på IP-adressen hemma.

Det enda som kostar är det där 99 spänn om året till Loopia. Och så då att man säljer sin själv till Djäv... Google.

Kör man Android så kan man ju då också använda sin egen domän som Google-konto.

Google Sites är visserligen lite begränsat, men det går ju som sagt var att kombinera med en egen server
hemma också.
 
it-snubben skrev:
med dom förutsättningarna så låter det som behovet av ett webhotell egentligen inte är så stort. Kanske bättre att bara köpa domännamnet och sätta upp en egen server i hemmet istället.
Hur tänker du nu? Det är väl precis tvärt om. Om man inte har särskilt stora krav använder man sig av ett webbhotell, det är när webbhotellet inte räcker man sätter upp en egen server. Att sätta upp en egen server är definitivt väldigt mycket krångligare och mycket dyrare än att hyra in sig på ett webbhotell. Det man betalar för ett billigt webbhotell räcker inte att betala strömmen till den egna servern.

Risken är också att det blir väldigt långsamt. Man får tänka på att även om man har en snabb nedladdning på sitt internetabonnemang så är det ofta en väldigt mycket långsammare uppladdning. Dvs när folk sak hämta saker från din dator kommer det att gå väldigt långsamt.

Ang. valet av webbhotell: en sak man ska kolla är att de tillåter SSH/SCP så man inte är hänvisad till FTP.
 
harry73
andersmc skrev:
Hur tänker du nu? Det är väl precis tvärt om. Om man inte har särskilt stora krav använder man sig av ett webbhotell, det är när webbhotellet inte räcker man sätter upp en egen server. Att sätta upp en egen server är definitivt väldigt mycket krångligare och mycket dyrare än att hyra in sig på ett webbhotell. Det man betalar för ett billigt webbhotell räcker inte att betala strömmen till den egna servern.
Nej, om man har väldigt låga krav kan man köra en hemmaserver med långsam uppkoppling. Framförallt om man redan har en dator som står på dygnet runt.
Blir kraven högre räcker det inte med en låg uppladningshastighet och vill man inte få driftstörningar när man får problem med sin hemmadator.
 
Ja, det verkar som Loopia har en gratis DNS-tjänst, oavsett hur man skaffat domänen.
Den enda begränsningen verkar vara 200 MB DNS-trafik per år, men det är nog ganska mycket. De skriver själva att de räknar med 5 MB per år på en "normal" hemsida,
och att 200 MB motsvarar ca 1 000 000 DNS-uppslagningar.

Jag har en domän hos DynDNS.org (nu har de visst bytt namn till dyn.com) på "livstid" som kostade $30 i engångsavgift. Den möjligheten finns inte längre och de har dessutom begränsat den till 5 subdomäner. LoopiaDNS verkar bättre eftersom den är gratis och inte har några begränsningar som en normalanvändare drabbas av.

En annan domän har jag hos one.com, och det kostar 12:- per månad, inklusive DNS, webbhotell och mail-server, totalt 3GB. Man har full kontroll över DNS-inställningarna, troligen likvärdigt med LoopiaDNS, men jag har inte kollat så noga.

Kan man använda Googles mail-servrar gratis så att alla utgående mail är Google-befriade (reklam, avsändaradresser etc.) ? Hur mycket utrymme får man? Är det hos Google soim tillgängligt utrymme växer hela tiden? Hur är det, tar sig Google rätten att söka igenom mail för att hitta information som kan användas i t.ex reklamsyfte?
 
Vilket som är "bäst" av webbhotell eller egen server beror väl på vilken sorts krav man har. Är man främst ute efter stort lagringsutrymme, "Terabyte", så är det ju mycket billigare att ha servern hemma. Är man främst ute efter hög hastighet är det bättre med webbhotell. Vill man ha båda delarna blir det dyrt, om man inte har turen att ha ett tillräckligt snabbt abonnemang hemma.
 
one.com är helt hopplösa att ha att göra med om man vill ha en egen konfiguration. Det går helt enkelt inte. Som tur är så är deras inställningsmöjligheter ganska omfattande, och enkla.
 
Nyfniken skrev:
one.com är helt hopplösa att ha att göra med om man vill ha en egen konfiguration. Det går helt enkelt inte. Som tur är så är deras inställningsmöjligheter ganska omfattande, och enkla.
Kan du förtydliga vad du menar? Ovanstående låter motsägelsefullt.
Vad är det man inte kan göra?
 
b_hasse skrev:
Kan du förtydliga vad du menar? Ovanstående låter motsägelsefullt.
Vad är det man inte kan göra?
Man kan göra ganska mycket inställningar med det webb-gränssnitt man får tillgång till. Vill du ändra en inställning som inte finns där så är du rökt.
 
Har oxo egna servrar med DNS från Loopia. Tre mer eller mindre kommersiella hemsidor så det sparar en del pengar. Med 10-20 Mbit upp på fibern tycker jag inte att det är något kapacitetsproblem, men har en separat 100/100 fiber i reserv om det skulle behövas.

DDNS funkar hyfsat med Loopia. Får lite varningsmeddelanden ibland, men inget som påverkar driften.

Nackdelen som jag upplever med att ha egna servar är dels att man får sämre driftsäkerhet trots UPS etc och att min IP-adress är hårt utsatt för hackningsförsök som ibland knäcker routern. Håller på att stoppa in en proffsrouter för att förhoppningsvis bli av med det problemet.

I slutändan kostar det alltså en del pengar. Servrarna har jag ändå igång så elförbrukningen är inte ett problem, men UPS och router kostar givetvis en del extra.

Dock är det både kul och lärorikt. :)
 
b_hasse skrev:
Kan man använda Googles mail-servrar gratis så att alla utgående mail är Google-befriade (reklam, avsändaradresser etc.) ? Hur mycket utrymme får man? Är det hos Google soim tillgängligt utrymme växer hela tiden? Hur är det, tar sig Google rätten att söka igenom mail för att hitta information som kan användas i t.ex reklamsyfte?
Mina mail kommer från "fornamn@mindoman.se", jag loggar in på Gmail (och andra Google-sajter som Youtube, Maps, Android Market etc) med den adressen, och jag kommer till mailen med http://webmail.mindoman.se. Det syns i headerraderna att det är Gmail men inte annars.

"473 MB av dina 7680 MB används", man får 7 GB per användare inledningsvis i alla fall. Gratisversionen tillåter 10 användare. Alias kan man ha hur många som helst (vi är bara fyra i familjen så vi har bara fyra konton, men vi har väl ett dussin adresser, dels familjen@mindoman.se och foraldrar@mindoman.se, men har också i vissa fall lagt upp specifika adresser att använda när man anmäler sig nånstans för att se om man får spam från dem).

Vad jag förstått växer utrymmet efter hand, men jag snålar genom att selektivt välja om jag ska "radera" eller "arkivera" (mail från maillistor och liknande brukar jag "radera" eftersom de kan jag ändå hitta genom listans arkiv, samma sak med t.ex. bankens e-faktura-aviseringar).

Huruvida Google söker igen mailen vet jag inte, jag tror att de söker igenom den på så sätt att reklamen som visas på sidan anpassas baserat på innehållet.

http://www.google.com/apps/intl/en/group/index.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.