Hej,

Vi har köpt ett funkis-hus där vi nu i vår/sommar ska flytta köket till ett annat rum, bygga nytt badrum där köket var och lägga om ett 25 kvm terass-tak. Det kommer innebära att ta upp en dörröppning i en bärande vägg och riva en mindre (eventuellt bärande) vägg. Vi har haft kontakt med en arkitekt som i sin tur har haft kontakt med kontrollansvarig. Vi har nu fått en budget från kontrollansvarig som är på följande:

50 000 i grundpris + 11 000 kr för slutbesktning + 3 000 kr i köravgift (3 besök) = 64 000 kr.

Finns det någon rim och reson i detta? Detta är alltså bara för kontrollansvarig och blanketter och dokument kring detta. Jag tycker att det verkar helt hutlöst. Någon som har erfarenhet av vad KA i liknande omfattning bör kosta?
 
Nej, det var hutlöst.
Välj en annan. Rimligen besiktigar inte KA sitt "eget" arbete.
 
Någon som kan ge en fingervisning om vad en rimlig kostnad kan vara vid ombyggnad i den här storleksordningen?
 
Hur många tusen i timmen blir det tro ?
 
Mikael_L
Minst 6000:-/timme.

Fråga kommunen om KA som dom kan rekommendera.
Annars visar du dom anbudet och frågar om du kan bli befriad från detta krav med tanke på vad oskäligt det är i skenet av åtgärdens storlek.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
jag gör en liten utbyggnad och min KA har fakturerat mig 6 tkr för hela jobbet...

regel nummer ett är att du bara ska använda KA till det som kan vara nödvändigt, och i ditt fall tycker jag att det borde vara begränsat till dörröppningen i den bärande väggen samt den eventuella rivningen av den "lilla" bärande väggen...

har du varit i kontakt med kommunen och diskuterat behovet av en KA för dessa jobb?
 
Tack för all input. Är det någon som kan föreslå kontrollansvarig i Malmö-trakten? Jag ska annars kolla med kommunen på måndag som föreslaget men det är lite bråttom och kanske ni har tips?

Har jag också förstått det rätt KA generellt brukar få dispens från certifiering till och med utgången av 2012 eller gäller det endast om bygget påbörjades 2011? Antalet personer som kan vara KA är ju annars mycket begränsat.
 
Det borde vara fasta priser på hur mycket KA får kosta i dom olika projekten,satta av Boverket och eller byggnadsnämnden i den aktuella komunen ( ett riktmärke att gå efter)
 
Elkludde skrev:
Det borde vara fasta priser på hur mycket KA får kosta i dom olika projekten,satta av Boverket och eller byggnadsnämnden i den aktuella komunen ( ett riktmärke att gå efter)
Vi har väl en fri marknad i Sverige med marknadsmässiga priser.
Man kan inte ta mer betalt än vad kunderna är villiga att betala.
Jag håller med om att 64.000 kr är saftigt, men det kan ju vara ett sätt att tacka nej till ett jobb.
Alternativt är att det råder brist på KA i regionen så att det finns en större efterfrågan än tillgång.
 
Funkis-hus skrev:
Tack för all input. Är det någon som kan föreslå kontrollansvarig i Malmö-trakten? Jag ska annars kolla med kommunen på måndag som föreslaget men det är lite bråttom och kanske ni har tips?
Kolla med Charlotte Andersson här på byggahus.
http://www.byggkonsult.name/
Hon håller iofs till i Helsingborg
 
Tvivla gärna, inget att göra åt :)
 
Vadå tvivla?
 
F Funkis-hus skrev:
Hej,

Vi har köpt ett funkis-hus där vi nu i vår/sommar ska flytta köket till ett annat rum, bygga nytt badrum där köket var och lägga om ett 25 kvm terass-tak. Det kommer innebära att ta upp en dörröppning i en bärande vägg och riva en mindre (eventuellt bärande) vägg. Vi har haft kontakt med en arkitekt som i sin tur har haft kontakt med kontrollansvarig. Vi har nu fått en budget från kontrollansvarig som är på följande:

Ring AirJon AB, 0705946381
Lennart Olsson
Alla rekommenderar
Priset lär ligga på ugnefär under en tredjedel

Det föreslagna priset är en chansning eller lämnat av en okunnig

50 000 i grundpris + 11 000 kr för slutbesktning + 3 000 kr i köravgift (3 besök) = 64 000 kr.

Finns det någon rim och reson i detta? Detta är alltså bara för kontrollansvarig och blanketter och dokument kring detta. Jag tycker att det verkar helt hutlöst. Någon som har erfarenhet av vad KA i liknande omfattning bör kosta?
 
F Funkis-hus skrev:
Hej,

Vi har köpt ett funkis-hus där vi nu i vår/sommar ska flytta köket till ett annat rum, bygga nytt badrum där köket var och lägga om ett 25 kvm terass-tak. Det kommer innebära att ta upp en dörröppning i en bärande vägg och riva en mindre (eventuellt bärande) vägg. Vi har haft kontakt med en arkitekt som i sin tur har haft kontakt med kontrollansvarig. Vi har nu fått en budget från kontrollansvarig som är på följande:

50 000 i grundpris + 11 000 kr för slutbesktning + 3 000 kr i köravgift (3 besök) = 64 000 kr.

Finns det någon rim och reson i detta? Detta är alltså bara för kontrollansvarig och blanketter och dokument kring detta. Jag tycker att det verkar helt hutlöst. Någon som har erfarenhet av vad KA i liknande omfattning bör kosta?
Väcker liv i denna tråd igen. Vad blev det av detta? Hur mycket fick du betala för KA till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.