Jag väntar också på en installation av Telias fiber. Skulle ske imorgon och de skulle komma och förbereda i huset två veckor innan. Har ännu inte hört något. Stålsättningen låter som en bra idé...
 
Nu får ni sluta smutskasta telia.

De har inte ens några egna tekniker på det fältet utan de lägger ut jobben på eltel eller Relacom.

Ingen skillnad från någon annan leverantör.
 
Fortfarande Telia som har avtalet med kunden. Hur de sen löser det hela är itne kundens problem överhuvudtaget utan det är Telias ansvar.

Lovar de en dag så ska det hållas och det är Telia som avtalspart som är ansvariga för att det hålls
 
gnuttisch skrev:
Nu får ni sluta smutskasta telia.

De har inte ens några egna tekniker på det fältet utan de lägger ut jobben på eltel eller Relacom.

Ingen skillnad från någon annan leverantör.
Vi kan väl dra en parallell till säg.. en byggare som har avtal med kund, och sen använder andra för att utföra själva bygget. Om ditt bygge inte blir gjort, skulle du gå på byggaren du har avtal med eller "inte smutskasta" honom för att det är hans underentreprenörer som inte sköter sig?

Nej, jag tänkte väl det...
 
Jag kan inte förstå hur telia kan "rabattera" en leveratörsoberoende fiber?!...
Telias fiber-paket med tv-nät-tele fick vi erbjudande att dra in för ett år sedan, skulle kosta runt 10kkr för kabeln och då med bindningstid på ~10år tror jag. Kollade på deras priser på tv-nät-tele och det var ruggigt höga priser, för ska man ha hög hastighet och mer än 1:an och 2:an på tv så kostade det....
Såg nu på telia att tv-nät-tele kostar FRÅN 508:-/månad och då med sparsamt med kanaler. Jag skulle inte våga binda mig mer än ett år oavsett operatör...
//
M
 
Såg också att om man ska ha mer än 7kanaler så tillkommer 199:-/månad.....
/
M
 
trojlee skrev:
Jag kan inte förstå hur telia kan "rabattera" en leveratörsoberoende fiber?!...
Telias fiber-paket med tv-nät-tele fick vi erbjudande att dra in för ett år sedan, skulle kosta runt 10kkr för kabeln och då med bindningstid på ~10år tror jag. Kollade på deras priser på tv-nät-tele och det var ruggigt höga priser, för ska man ha hög hastighet och mer än 1:an och 2:an på tv så kostade det....
Såg nu på telia att tv-nät-tele kostar FRÅN 508:-/månad och då med sparsamt med kanaler. Jag skulle inte våga binda mig mer än ett år oavsett operatör...
//
M
Även inom denna branschen börjar tillgång, efterfrågan, framtida merförsäljning, planerad framtida byggnation i området, konkurrens etc, bli prisstyrande. Det finns inga fasta prislistor längre.
Det liknar lite det som hänt inom flyget där två stolar bredvid varandra kan kosta olika mycket, bokningläget på flyget, olika destinationer med samma flygtid men helt olika priser, etc. Kanske lite tokig jämförelse men visar på detta med flexibla priser.
 
Jag har fått ett så kallat "individuellt offertförslag" då utbyggnaden i området och dessa "hoppa-på"erbjudanden som kom 2009 inte finns längre (enligt Telia själva).

Mitt pris skulle bli 27' för bara anslutning. 24' med en tjänst beställd, 21' med två tjänster och 17' om jag beställde triple play.

Eftersom jag inte hört gott om deras tv-tjänst nånstans, och priserna och paketen var hopplösa, valde jag att nöja mig med internet och ip-telefoni.
 
Vem äger själva fibern efter den är lagd? Är det Telia? De sätter ju själv priserna (väl?) sen när de hyr ut fibern till andra leverantörer, så även om det blir snabbt så är det inte säkert att det blir så väldigt mycket billigare. När jag hade stadsnät i Helsingborg, så höjde Öresundskraft (ägaren) priserna för leverantörerna markant, vilket också fick effekten att alla leverantörers abonnemang steg med en hundring i månaden. Priserna låg ungefär som för ADSL. Jämför jag med när jag bodde i Lund, så var priserna helt annorlunda. 10/10 för en hundring i månaden. Jag misstänker att det har att göra med vem som äger fibern. Visserligen har jag hört något om att PTS pratat om prisreglering, men har ingen koll om det gäller fiber, om det gått igenom och isåfall när det träder i kraft.
 
Hela poängen med att Telia nu satsar på fiber är just för att snabbt ta så stor andel som möjligt innan det kommer fn prisreglering som för kopparnätet.

PTS har frågan på sitt bord men inget är klart än.

Det där med att konkurrera på lika villkor är ju inte direkt Telias starka sida...
 
Hej
Lyfter denna tråd igen. Jag har nu själv fått ett erbjudande via telia operator om att dra in öppen fiber till villan för 16000:-. Det jag undrar är hur det funkade för dig hempularen, höll de tidsschemat och hur var kontakten med dem? Hur var möjligheten sedan att ansluta sig till olika operatörer för själva driften?

En annan allmän fråga om fiber är, spelar det någon roll hur nära eller långt ifrån stamnätet man ligger? Tänker mest på begränsningar v hastighet och driftstörningar?

Novisen
 
novi - med öppen, menar du med det att du inte är förbunden till att ha Telia som operatör efter anslutningen, utan att du kan välja fritt, t ex B2, BBB, Bahnhof eller dylikt? I sånt fall tycker jag absolut du ska slå till.

Nu är ju jag sån anhängare av bästa möjliga anslutning att är fiber via Telia enda sättet att få bättre än koppartråd så tar jag ju det oavsett, men får du öppen anslutning är det absolut inget att fundera över. Kostnaden är inte ens särskilt hög. Jag hamnade på 17' med subventionerad kostnad för att jag tecknade 100/10-tjänst och IP-telefoni samtidigt. Får du som sagt en obunden anslutning för 16' är det bara att tacka ja omgående i min värld.

Däremot ska du inte förvänta dig att inkoppling kommer gå särskilt smidigt. Telias kundtjänst för fiber är totalt okunniga, har ingen information om just ditt fall och snackar enbart snömos. Det är lika kul att ha kontakt med dom som att skära sig i armarna med en slö kniv.

När väl inkopplingen kommer igång ska det sen koordineras i flera omgångar beroende på dina förutsättningar. Har du rör på tomten de kan dra i, eller måste det grävas ner? Har du koppartråd i rör brukar de nyttja samma, har du lufttråd behöver det som sagt först grävas. Sen ska det anslutas utifrån till huset, normalt via fasadskåpet för elen. Sen beroende på om du har fördraget rör därifrån in i huset (oftast inte) så behöver det meckas in. Sen ska du ha en anslutningspunkt någonstans i huset. Sen när allt det är klart ska det skjutas ut fiber till närmaste station, sen ska det antingen anslutas mot nätet eller skarvas där, sen är det antagligen ytterligare någon punkt där din anslutning behöver kopplas på och aktiveras, sen ska klarrapport gå till Telia via diverse UE, sen ska slutligen Telia faktiskt aktivera dina tjänster efter att du fått klarrapport.

Allt detta ska gå på ca 1 månad. I mitt fall tog det ca 6. Räkna med 3. Och många svordomar under tiden.

Avslutningsvis har det ingen bäring på hastighet och störningar som du behöver fundera över pga avstånd. Det är möjligtvis latency men är det en issue för dig har du krav som inte hör hemma på en privatanslutning. Jag har förhållandevis långt, 500m+ till närmaste anslutningspunkt, och jag har på min 100/10-tjänst en snitthastighet på ca 94 Mbit/s i faktisk uppmätt hastighet. Där finns det inget att klaga på. Har man väl fått igång en fibertjänst är ytterst stabil, det ska i stort sett till en fysisk skada för att få problem med tjänsten (avgrävning) eller ett större fel i en nod, vilket är väldigt sällsynt pga operatörers redundans.

Så, vad väntar du på!?
 
Hej!
Det pågår förarbete för att bilda förening för fiber även här där jag bor ca 25 000kr tror man.
Den stora frågan är det vettigt, argumenten för är många men att det ökar värdet på huset köper inte jag. Skulle det göra något för huspriset så är det inte mycket till hus, en ny kyl/frys har troligtvis större prispåverkan. Minns diskussionen när det gällde kabel TV för 20 år sedan, vem bryr sig om det idag? noll värde för fastigheten. Vad finns det då att välja på jo 4G, försumbara kostnader ingen installation och bra hastighet, beror självklart på vad man sysslar med men för de allra flesta duger det mer en väl idag.
 
Tycker det är en bra sammanfattning av timmelstad.

Har precis (igår) fått sista boxen (router) levererad så nu är allt klart. Precis som timmelstad säger så kan du nog räkna med en del problem på vägen men när det är klart kommer det vara stabilt.

Har hört att Telia haft problem under hösten vilket gjort att många fått vänta men att dom nu har en utpekad supportdel för just dessa frågor. Det borde förhoppningsvis hjälpa upp läget i framtiden.

Priset är också rimligt, plus att du, som sagt, inte bara är låst till Telia som tjänsteleverantör. Dock kommer följande gälla, oavsett vad du väljer för leverantör:

- Du kommer få en bredbandsswitch installerad där fibern kommer in (jag fick en Inteno)
- Ut från denna Inteno kommer du ha tre dedikerade portar (en oanvänd för "framtida bruk" bla bla):
- 1: Bredband
- 2: Digital-tv
- 3: IP-telefoni

Du behöver alltså en router och koppla på första porten om du ska ha flera bredbandsutgångar. Jag fick en Belkin av Telia (min gamla Zyxel P335WT fungerade INTE men supporten kunde inte svara på varför).

För oss fungerade inte den s.k. Telia Smart men det kommer den kanske göra i framtiden. Med en sådan ska du kunna koppla in på Smarten direkt och inte behöva koppla via bredbandsswitchen (du behöver alltså en kabel mellan switchen och Smart:en). Vet ej om liknande lösning fungerar med andra leverantörer.
Allt detta påverkar troligen hur du kommer dra eventuella kablar.

På bredbandswebben.se ska du hitta mer information om vilka leverantörer du kan välja mellan. Den fungerade dåligt i höst men upptäckte igår att dom gjort om siten helt. Hoppas även informationen är bättre nu...

För oss lovade dom leverans innan sista december 2011 (vi skrev på i augusti 2011). Den 28/12 fick vi fibern installerad... Tyvärr fick dom den inte att fungera förrän i slutet av januari...
 
cecar33 skrev:
Hej!
Det pågår förarbete för att bilda förening för fiber även här där jag bor ca 25 000kr tror man.
Den stora frågan är det vettigt, argumenten för är många men att det ökar värdet på huset köper inte jag. Skulle det göra något för huspriset så är det inte mycket till hus, en ny kyl/frys har troligtvis större prispåverkan. Minns diskussionen när det gällde kabel TV för 20 år sedan, vem bryr sig om det idag? noll värde för fastigheten. Vad finns det då att välja på jo 4G, försumbara kostnader ingen installation och bra hastighet, beror självklart på vad man sysslar med men för de allra flesta duger det mer en väl idag.
Värdeökningen av huset kan man diskutera. Det är givetvis väldigt svårt att bedöma och beror av en massa olika omständigheter. Klart är väl i alla fall att det en faktor som presumtiva köpare kommer väga in och ett värde har det ju. Men det inte därför man ska dra in fiber. Jag resonerar så att bredbandsanslutningen är en viktig del av husets infrastruktur, precis som el, vatten, avlopp, värmesystem, kök, badrum etc. Tänker man så är inte 20-25 tusen en avskräckande investering.

4G är knappast ett jämförbart alternativ. Det är bara en tidsfråga innan det blir som med dagens 3G, dvs helt överbelastade nät och låga hastigheter eftersom många ska samsas om begränsad bandbredd. Men visst, om man inte har behov av de fördelar som fiber ger, och inte tror att man kommer att ha det under överskådlig tid, ska man förstås inte dra in fiber. För många äldre exempelvis är det nog inte motiverat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.