vedutrymmet då matss? gäller gaselle 35, 60, 80?
 
rca1959 skrev:
Skulle gärna ha en sån kombipanna, men ovanstående pannor har för låg effekt. En ny från Fröling har lite högre effekt, 40kW:

[länk]

Gasellen ger ju 60-80kW

Och hur mycket tänker du värma igentligen? ETAn räcker ju till över 400kvm boyta
 
Matss skrev:
Gasellen är ju en toppbra vedpanna med ett extra förbränningsrum för pellets. Detta kombinerat med ett bra styrsystem för både ved och pellets.

Enda anledningen att inte kombinera flera bränslen är investeringskostnaden.
Ok.
Vi har solfångare kopplat till en 750 liters ack tank som står inne i huset.Kommer att ha pannan stående i garaget ca 10 meter bort och kulvert in till huset.

Fick en offert av Vedsol, tror det va på Combi 35.
Merkostnaden för extra ack tank,extra expan. kärl och kulvertstyrning mm va väldigt stor.

Som jag känner just nu vill jag köra merparten på pellets och kunna komplettera med ved om jag vill.

Är jag dum om jag satsar på tex Combi 25 och struntar i extra tank kulvertstyrning mm i garaget och kör mestadels på pellets för att i framtiden ev kunna utöka med mer tankar i garaget?

Ni som är duktiga på detta,skulle man kunna elda med ved i Combi 25 till 750 liter tanken eller blir det då bara halvfull panna med ved så att pannan inte utnyttjas till fullo?

Skulle ni istället kanske satsa på en ren pelletspanna?
 
rca1959 skrev:
Skulle gärna ha en sån kombipanna, men ovanstående pannor har för låg effekt. En ny från Fröling har lite högre effekt, 40kW:

[länk]
Sp Dual ligger på list pris över 14 000 E.

Går väl säkert att få bättre pris...men det är mycket pengar
 
Men åker man och tittar på en Fröling eller ETA så märker man fort vilken bra kvalitet det är på grejorna. De rena vedpannorna är väldigt genomtänkta med separat tändlucka, riktig spaksotning mm. Väldigt lättsotade då man inte behöver dra ut någon förbränningskammare el dyl. Tålig keramik av kiselkarbid mm. Kan inte jämföras med de betydligt billigare och enklare standardgjutmassor av chamotte som oftas finns i andra pannor. Deras pelletskombi är nog inget undantag då det gäller användarvänlighet, livslängd och kvalitet.


Sett över ett längre tidsperspektiv om man vill värma kåken med biobränsle och man värderar att sakerna bara fungerar med hög verkningsgrad och minimalt underhåll så är nog dessa tyskar/österrikare väldigt prisvärda. Man får det man betalar för, så enkelt är det. Köper man lågprisalternativ, typ pannor från öst, så får man oftas skruva och mecka, så är det!
 
Kan inte mer än att hålla med dig om det Åskar, det är gedigna pannor..
Jag har sotat mina tuber 2 ggr på ett år och aldrig haft högre rökgastemp är 185grader, spaksotning är underbart..
 
Glöm inte bort att man får 14% av totalsumman i ROT-bidrag för en ny vedanläggning, så en österikisk variant är inte så nämnvärt mycket dyrare i slutänden.[/QUOTE]

gäller de vid inköp av pannan? eller måste man ha nån som installerar den åt en för att få rot-bidra?
 
Calle&Lisa skrev:
Ok.
Vi har solfångare kopplat till en 750 liters ack tank som står inne i huset.Kommer att ha pannan stående i garaget ca 10 meter bort och kulvert in till huset.

Fick en offert av Vedsol, tror det va på Combi 35.
Merkostnaden för extra ack tank,extra expan. kärl och kulvertstyrning mm va väldigt stor.

Som jag känner just nu vill jag köra merparten på pellets och kunna komplettera med ved om jag vill.

Är jag dum om jag satsar på tex Combi 25 och struntar i extra tank kulvertstyrning mm i garaget och kör mestadels på pellets för att i framtiden ev kunna utöka med mer tankar i garaget?

Ni som är duktiga på detta,skulle man kunna elda med ved i Combi 25 till 750 liter tanken eller blir det då bara halvfull panna med ved så att pannan inte utnyttjas till fullo?

Skulle ni istället kanske satsa på en ren pelletspanna?
Ingen som kan råda mig i mina funderingar.?
Matss,du brukar ju ha bra idéer med allt vad eldning heter :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
@Calle&Lisa: Mina fem cent. Jag tycker ni tänker rätt. Att ha pellets som huvudkälla men möjligheten att slänga i en panna ved om man skulle bli lite eldningssugen eller om snålen skulle komma och ta en är ju perfekt om det går att genomföra utan att tappa verkningsgrad från normalläget. Jag tycker det är konstigare när folk insisterar på att installera pellets som komplement fast de tänkt köra 99% på ved bara för att de vägrar köra el om de skulle resa bort en vecka på vintern. Det tycker jag känns dyrt och onödigt. Ett alternativ är att köra renodlat pellets om ni har en ordentlig kamin med ok verkningsgrad. Då går det ändå att avlasta pannan om man får tag på lite ved.

Får man verkligen en ETA ved+pellets för 110k? Jag trodde den kostade mer än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.