Har precis kopplat in en DI-524 hos dottern, och datorn fungerar utmärkt men min Iphone får inte ansluta till nätverket trots rätt lösenord. Är det nåt annat man ska göra för att tillåta nya enheter att ansluta sig. Tror ni en annan dator kommer åt?

Kjell G
 
Kör du datorn på trådlöst då?
 
Ja, den funkar perfekt.
 
Ja det var konstigt. Är det du som valt lösenord eller fanns det skrivet på routern? Ser mobilen nätverket?
 
Har du rensat routern från gamla inställningar? Ifall det tex skulle finnas någon mac-adresslåsning liggande kvar sedan tidigare.

Vilken säkerhet är det satt i routern? Alltså WEP,WPA,WPA2 etc. Det kan vara så att routern kör en variant som inte mobiltelefonen stödjer.
 
Hur som så är det rekommenderat att du kör på WPA2-PSK(AES) alt. en blandning WPA/WPA2, inte WEP.
Detta sätter du på fliken "Home", knappen "Wireless" i 524:an.
MAC-adresslåsning tar du bort under fliken "Advanced", knappen "Filter". Välj "MAC filters" "radio button" och välj "Disabled MAC Filters".
 
Härlig respons :)
Lösenord i routern kvar sen tidigare. WPA är det nog. Nätverket är synligt.
Ska kolla om det finns låsningar.
Tack för input!
 
Gjorde en reset och installerade med nytt namn/lösen och övrigt enligt Patriks förslag. Fortfarande inget tillträde. Mobilen fungerar på närliggande trådlöst så den är OK.
Kan det ha med kanalnummer att göra (channel 6)?
Ska man klona Macadressen?
 
Kan det vara så att du har routern i bryggat läge?

Det skulle ge effekten att din dator tilldelas den enda ip-adressen (det externa) och därmed kan inte mobilen koppla upp sig. Kontrollera vad du har fått för ip-nummer i datorn. Börjar den på något annat än 192.168 så har du troligen hittat problemet.

Alternativt om du kopplat kabeln till modemet i fel port på routern? Dvs, i en LAN-port istället för WAN-porten? Kan ge liknande symptom.
 
Googlar man DI-524 iphone problem får man 68 100 hits. Du verkar inte vara ensam.
 
Ajdå, det verkar kört där :)
Nåja datorn funkar och det är prio ett. Dottern här har inte iPhone - än :)
 
Kan se om jag lyckas i morgon på jobbet. Har en DI-524 i mitt lätt ålderstigna testnät. Kör du "minst gamla" firmware på den?
 
Fw inte uppdaterad. Verkar vara att den inte klarar b/g på utan bara kör n, har nu testat en DI-615 som gick att ansluta till utan problem :)

Går dessutom lite snabbare enligt Speedtest.net (ner, inte upp)
 
Det går att koppla iPhone (4S) till DI-524, det vet jag nu efter lite empiriska tester :)
Firmware Version: V3.13, WPA2-PSK(AES), DHCP
 
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.