Vi bor i ett litet hus som från tidigt 1900 tal som idag värms upp enbart med eldriven golvvärme, och eftersom elräkningen har nått i mitt tycke orimligt höga nivåer med tanke på husets ringa storlek så misstänker jag att det har delvis att göra med golvvärmen. När temperaturen sjunker under -10 är inomhustemperaturen dessutom bara runt 16-17 grader.

Lite fakta:
Boyta 68kvm fördelat på 1 plan + källare och loft.
2-glas fönster som tätats nyligen.
Väggar ca 50cm tegel
Elförbrukning vintertid ca 2500kW/ månad

Min fundering är om man kan sänka förbrukningen genom att koppla ur golvvärmen och sätta in elradiatorer istället??

Det finns även möjligheter att sätta in en braskamin.

Tacksam för synpunkter! :):)
 
En braskamin kommer göra otroligt mycket mer nytta än att byta från elgolvvärme till elradiatorer!

När det gäller golvvärmen så är det endast i källaren det kan vara någon risk med golvvärme som uppvärmning.
 
Det kanske inte handlar om risk? Golvvärme är ju inte alltid den mest effektiva formen av uppvärming även om det är skönt för fötterna.
 
Braskamin och mer isolering på vinden (om det går). För övrigt har du inte alls så oerhört stor förbrukning, jag har ca 4000 Kwh/vintermånad, på 72 kvm boyta och 72 kvm biyta (källare). Men så är mina ytterväggar bara ca 15 cm tjocka också (inkl. panel).

Golvvärme ger en oslagbar komfort, och om fötterna är varma känner man sig varmare än om man har samma inomhustemperatur fast med radiatorer.
 
harry73
luft/luftvärme pump sänker också förbrukning
 
Vet du hur mycket isolering det är i golvet? Normalt går det åt mer energi för att värma rummet med golvvärme än med element. Skillnaden blir större ju mindre isolering det är. Om det inte är mer isolering i golvet än det var när huset byggdes kan skillnaden säkert vara högst märkbar, men vänta dig inga mirakel.

En arbetskamrat till mig lade in golvvärme i hela sitt hus som han använde tills han fick första elräkningen. Sedan stängde han av den.

Erik
 
Hmmm...det där med uppvärmning med golvvärme eller radiator är inte bara helt svart eller vitt. Det beror ju lite också på hur man använder det, hur isoleringen är i huset och då framförallt golvet osv osv, en första räkning kommer ju självklart att springa iväg då man under första perioden värmer upp allt. Ta en titt på medföljande och se hur värmen fördelas i jämförelse med radiator.
 
b8q skrev:
Braskamin och mer isolering på vinden (om det går). För övrigt har du inte alls så oerhört stor förbrukning, jag har ca 4000 Kwh/vintermånad, på 72 kvm boyta och 72 kvm biyta (källare). Men så är mina ytterväggar bara ca 15 cm tjocka också (inkl. panel).

Golvvärme ger en oslagbar komfort, och om fötterna är varma känner man sig varmare än om man har samma inomhustemperatur fast med radiatorer.
Men här är det 68 kvm inkl alla ytor:S
Vinden är nog det som är bäst isolerat, men jag har tänkt titta närmare på om man kan trycka in mer isolering.

Braskamin är ett intressant alternativ som jag tänker titta närmare på.
 
Avemo skrev:
Vet du hur mycket isolering det är i golvet? Normalt går det åt mer energi för att värma rummet med golvvärme än med element. Skillnaden blir större ju mindre isolering det är. Om det inte är mer isolering i golvet än det var när huset byggdes kan skillnaden säkert vara högst märkbar, men vänta dig inga mirakel.

En arbetskamrat till mig lade in golvvärme i hela sitt hus som han använde tills han fick första elräkningen. Sedan stängde han av den.

Erik
Ingen aning, men jag misstänker att det är ganska obefintligt, så värmeslingorna värmer upp sisdådär 30 cm betong... Förvisso har vi ju källare under hela huvudplanet så värmen borde ju hamna i huset ändå.
 
Jag håller på med ett litet "experiment" sedan igår där jag har dragit ner golvvärmen rejält och låter istället två element med total effekt på 1500 watt stå för värmen, hitills är det bara 1,5 grader kallare här inne...
Borde kunna vara en hint om att golvvärmen inte är så effektiv?!
 
Jag uppfattade inte att det var källare under golvvärmen. Takvärme i källaren är inte effektivt, så förbrukningen kan vara något högre än för element i alla fall, men vi pratar inte om skillnaden mellan dyrt och billigt. 2500 kWh per månad låter mycket för 68 m², men husen var inte välisolerade i början av 1900-talet.

Min elförbrukning för 2011 var 6080 kWh, men då eldar jag mycket. Mitt hus är 64 m² sommarstuga från 1969 och är antagligen bättre isolerat få de flesta ställen.
 
Avemo skrev:
Jag uppfattade inte att det var källare under golvvärmen. Takvärme i källaren är inte effektivt, så förbrukningen kan vara något högre än för element i alla fall, men vi pratar inte om skillnaden mellan dyrt och billigt. 2500 kWh per månad låter mycket för 68 m², men husen var inte välisolerade i början av 1900-talet.

Min elförbrukning för 2011 var 6080 kWh, men då eldar jag mycket. Mitt hus är 64 m² sommarstuga från 1969 och är antagligen bättre isolerat få de flesta ställen.
Takvärme var ju populärt på 70-talet:D

Grannarna som har samma boyta (men bor i lägenheter) har ungefär halva vår förbrukning, men dem har kakelugn.

Luftvärmepump vore ju idealiskt men det säger föreningen nej till...
 
Har du funderat på en pelletskamin? Den kräver mindre jobb än en vedkamin, och kan lättare stå för en stor del av värmen.

Erik
 
Det optimala för golvvärme installationer är,

Bra isolering under så värmen går åt rätt håll (uppåt)
Vattenburen golvvärme
Värmepump som tillverkar värmevattnet
Fönster med min. 1,0 U-värde (slippa kallras)

Plus med vattenburen golvvärme är stor yta som värmer med låg temp.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Det optimala för golvvärme installationer är,

Bra isolering under så värmen går åt rätt håll (uppåt)
Vattenburen golvvärme
Värmepump som tillverkar värmevattnet
Fönster med min. 1,0 U-värde (slippa kallras)

Plus med vattenburen golvvärme är stor yta som värmer med låg temp.
+1 på :rolleyes:, är faktiskt positivt överaskad hur bra det fungerar....

Den i särklass största skillnaden är ju komforten och det är inget man ska tumma på när man bygger nytt då merkostnaden för golvvärme är marginel, varma golv är oslagbart!

Ur ren komfortsynpunkt vill jag tipsa om "min temp" på returvattnet, den inställningsmöjligheten på pumpen tar bort ev. problem med svängningar o tillfälligt kalla golv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.