kan Du lägga upp ritningen här, blir det kanske enklare förstå vad som blivit fel
 
Visar ritningen rätt tjocklekar på väggarna?
 
M
Det är stor skillnad på 7 kvadratmeter och 9,9 kvadratmeter när det gäller sovrum, så jag tycker inte att du ska ge dig om byggarna har byggt fel. Du kommer att gräma dig över det annars så länge du bor i huset. Upp till kamp!
 
Det rör sig om ett grovt fel, om felet är på en sida så har rummet blivit ca 70-80 cm smalare eller kortare.
Tex 3,3*3=9,9 3, 3*2,2=7,2 2,4*3,=7,2 eller ca 80-90cm fel
2,55*3,9 till 2,55*2,8= 7,1 1,85*3,9=7,2 eller ca 70-110cm fel
Är det "dubbelfel" så rör det sig om en 30-50cm fel per vägg.


Så det är bara att kolla vilka mått som ritning resp verklighet har och konfrontera den du har avtal med. Husleverantören eller byggfirman. Du ska definitift inte acceptera detta fel, ett rum på runt 7 kvadrat blir svårmöblerat.
 
Redigerat:
robbanonline skrev:
Visar ritningen rätt tjocklekar på väggarna?
? var får Du annars måtten ifrån?
 
Det finns väl någon som är din motpart, som du liksom köpt huset av? Om snickarna är inhyrda av någon är det som du säger kanske inte lönt att prata med dem. Du får gå direkt på den du köpt huset av.

Och vänta inte för länge. Det blir ju bara svårare att rätta till ju längre ni väntar.

Sen är ju frågan hur felet har uppstått. Är hela huset för litet? Är det något annat rum som blev större i stället?
 
Det vore intressant att veta vart de 6 kvadratmetrarna tagit vägen. Blev t.ex. vardagsrummet större eller blev huset mindre än enligt ritningen?

Fast ska inte garderoberna räknas in i rumsytan?
 
Om man tänker att det är boyta som efterfrågas ska både garderober och innerväggar räknas in.
 
Snälla ni TS skriver att rummen skall vara 9.9m² och inte 7m², han har ju mätt detta (utan garderober). Tjocklek på innerväggar eller inte är utan betydelse, om nu rummen skall vara 9,9m² så skall dom inte vara 7m² även om innerväggarna är 2m tjocka.
 
D
cecar33 skrev:
Snälla ni TS skriver att rummen skall vara 9.9m² och inte 7m², han har ju mätt detta (utan garderober)
Njae, det TS skrev var lite tvetydigt tyckte jag.

Roger i Halmstad skrev:
Nej absolut inte, rummen ska vara 9,9 kvm med det stämmer inte, vi upptäcke att när garderoberna satts in så verkade rummen väldigt små och mätte, och rummen är ca:7 kvm "utan garderober"
Vad betder "utan garderober"? Rummet är 7m2 innan garderoberna sattes in eller rummet är 7m2 utan att ha räknat med ytan som garderoberna tar?
 
ridax skrev:
Njae, det TS skrev var lite tvetydigt tyckte jag.



Vad betder "utan garderober"? Rummet är 7m2 innan garderoberna sattes in eller rummet är 7m2 utan att ha räknat med ytan som garderoberna tar?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja ok jag kan hålla med om att det är tvetydigt, men utan garderober ett rum utan garderober ja??
 
Hur gick det med måtten?
 
Intressant elände. Jag vet inte om jag tänker fel men vid en sån här situation så kanske det inte är att enbart flytta innerväggar, det kan ju även påverka möjligheten att ta upp golvet. Det beror väl på grundläggningssättet, vid platta på mark är det väl enklare att flytta innerväggar och justera/byta golvbräder.
Med golvreglar kanske innerväggen står på en bärande konstruktion mellan reglarna (jag vet inte vad det heter) och då blir det ju genast knepigare. Det beror ju på hur långt bygget har framskridit.
Eller tänker jag helt fel?
 
Stefan N skrev:
Hur gick det med måtten?
är TS fortfarande kvar här?

Finns ingen ritning till nybygget, får väl TS nöja sig med den plats som blir över till sovrummet.

Många trådar på Forumet bottnar i trams, tyvärr är det många som svarar och vill hjälpa till att lösa problem, men ibland undrar jag om det är värt den tid man lägger ned, på att besvara frågor. När då inte TS själv ställer upp, kan man med fog undra, om det inte var en fyllegrej från kvällen innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.