nino skrev:
men alltså menar ni att det finns företag som gör jobb åt privatpersoner, som nekar till att göra dom om det ska vara ROTjobb?
Läs vad jag skriver: "Ja"
 
ja jo jag har läst men kan inte riktigt förstå det :)
att det är svårt att få tag på målare för ett litet jobb, helst i storstäderna, kan jag förstå, då det kan bli mycket torktider osv och dom då kan få svårt att få ihop hela dagar
 
I nybyggda hus är det mindre av ett problem...
 
nino skrev:
ja jo jag har läst men kan inte riktigt förstå det :)
att det är svårt att få tag på målare för ett litet jobb, helst i storstäderna, kan jag förstå, då det kan bli mycket torktider osv och dom då kan få svårt att få ihop hela dagar
Att ha ett jobb som tar åtta timmar kräver ett stopp under en dag och ett papper att skicka in och då 10 min extra, åtta entimmes jobb kan ta 1,5-2 dagar med åtta stopp och åtta papper att skicka in samt 80 min extra.
 
timmelstad skrev:
I nybyggda hus är det mindre av ett problem...
Vad? att hantverkare inte har tid med småjobb eller att inte ROT kan nyttjas?
 
Glufsglufs skrev:
Vad? att hantverkare inte har tid med småjobb eller att inte ROT kan nyttjas?
Inget ROT första fem åren.
 
Mmmm...shit happends kan man ju säga ;)

Du får kalla in en nisse som kör svart istället :)
 
Jo att man kanske undviker 1h jobb med ROT kan jag ju förstå, men inte halvdagsjobb eller större

Glufs: papper gör man väl på kvällar och helger för att det är kul? :)
 
Är det inte så att en "renovering" i ett nybyggt hus är ok för ROT?

Jag målade ett nybyggt hus åt en kund och fick avslag på ROTansökan, pratade med SKV och hon frågade om det var ommålning eller nymålning. Det var nymålning den här gången, men hon sa att hade jag målat om ett rum så hade den gått igenom
 
Det är ju en intressant ordvändning. Reglen säger att man får inte ROT för "om och tillbyggnad" av nya hus (=nyare än 5 år).

Att då måla om en vägg i ett nytt hus och kalla det för renovering... Intressant.

Om man målar om väggen för att man inte är nöjd med den valda färgen så är det ju en form av ombyggnad. men man om man målar om den för att det hänt något, barnen kanske använt den som "whiteboard". Det borde ju kunna anses vara renovering.
 
nino skrev:
Jo att man kanske undviker 1h jobb med ROT kan jag ju förstå, men inte halvdagsjobb eller större

Glufs: papper gör man väl på kvällar och helger för att det är kul? :)
Japp...allra helst när det är läggdags med trötta barn.....:rolleyes:
 
Nu är nog tanken att man ska renovera pga av slitage, inte att man ångrat tapeten i det nybyggda eller att barnen lyckats hitta en penna under första året i huset och gett sig på väggarna. Alltså, slitage och förbättringar av gammalt.
Annars så hade det kunnat bli massor av stomresta hus och liknande som behöver "renoveras" så att man får lite väggar osv....
 
nja enl. tanten på SKV så kunde det vara så att man ångrat färg eller tapet val

sen om hon hade örnkoll på det, det vet jag inte
 
eviljava skrev:
Det var en märklig slutsats? Är alla firmor beroende av privatpersoner menar du?
Nej, jag menade att firmor som arbetar åt privatpersoner och som inte servar med ROT-avdrag får en allt mindre del av marknaden.
VIsst kan det finnas en och annan nolltaxerare som vill bygga utan avdraget, men merparten är vaniga "Svenssons" som vill utnyttja det så gott det går.
 
nino skrev:
Är det inte så att en "renovering" i ett nybyggt hus är ok för ROT?

Jag målade ett nybyggt hus åt en kund och fick avslag på ROTansökan, pratade med SKV och hon frågade om det var ommålning eller nymålning. Det var nymålning den här gången, men hon sa att hade jag målat om ett rum så hade den gått igenom
Verkligen? :x

Måste undersöka det närmare. Jag har ju en hel fasad att... måla om snart :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.