-MH- skrev:
Spendera och amortera är inte varandras motsatser. Om du har problem med att svensk folket SPENDERAR, så är det en annan sak.
Jag har inte problem med att folk spenderar, jag har problem med att folk lånar, och sen spenderar dom...
 
A
cecar33: han driver ett företag inom tandläkarbranschen med stor framgång, och det är en väldigt nära vän. Och nej du behöver inte spela smart för mig cecar33. Han är oberoende i det avseendet att han tjänat en del på det han gör.
Och med diskussion kommer man alltid fram till bra resultat oftast, så att frågan är att han tagit hans sista 500k o investerat i nått som gett det han har idag utan tanken och idèn.

Att spela viktigpetter inför mig cecar33 rör mig inte ryggen, alla vi lever våra liv och jag som jag sa tidigare önskar dig all framgång med ditt.

Mvh
Achilleas
 
A
brabyggare: Har du gjort en bättre investering att du låst fast ditt kapital i ditt boende som är osäkert inför framtiden?
Än att låta pengarna jobba och växa?

Det får stå för dig och ditt tankesätt.

Maal: No fense taken, har inte tid att korrekturläsa, utan jag hoppas att det finns brains nog att förstå det man skriver i detta forum.

Är inte här för att försöka få motståndarna att bli arga för dom slänger iväg sina pengar.

Ni får göra precis som ni vill, kära folk. Det är det som är det fina i kråksången. Jag försöker tipsa, sen att vissa människor ser det ur andra perspektiv är upp till var och EN.

Kunde egentligen inte bry mig mindre, men försöker ändå att ge tips till en del människor.

Fram tills för något år sedan så var NI säkert 1 utav dom 95% som hade "Aktiv" spar i Sverige och säkert tyckte även då att det inte var något som helst fel i det för minsann er lokala bankkille sa så.

Som sagt kan inte bry mig så mycket mindre är upp till var och en, jag kommer defnitivt aldrig att ge någon form av amortering på boendet. Hellre renovera-bygga till-bygga om etc.

Förstår mångas oro då 30% av alla husägare ligger på en belåningsgrad på närmare 90%
och har använt huset som en bankomat.

Amortering kommer aldrig ske i mitt hus, men ni andra som så villigt vill amortera är så fria att göra det.

Maal: Ifrågasätter inte dom möjligheten, det vara bara ett exempel som drogs upp. Som sagt kan resa varje månad till Thailand utan att tänka på det. Inte det som är frågan utan.
Jag försöker se det ur ett ekonomiskt perspektiv och gärna längre med viss framförhållning
då vi inte känner till vad som finns framför oss riktigt.

Ska man bo kvar om 5 år, hur ser marknaden ut etc etc.
 
A
Fredl:
Du har helt rätt i ditt tänkande där, men du har som sagt förmånen att bo på landsort.
Så helt korrekt att då ser det helt annorlunda ut.
Mitt sätt att se på saken är för dom som bor och livnär sig i större städer.

Mvh
Achilleas
 
A
bra byggare:

För att förklara det hela så enkelt som möjligt, 1 Mkr kan göra att du kan få ihop mycket mer än så om det bara skulle följas av index inom en tidsram av 10 års tid.

Medan om du räknar ut va den miljonen gör för dig inom en 10-års period då du amorterat på ditt boendelån.

Du vet inte hur marknade ser ut med fastigheter i framtiden, men en sak vi vet historiskt sett är att huspriserna har gått upp dom senaste 100 åren, om vi bortser med 3 års fallande priser inom samma tidsram.

Så åter igen kan man i praktiken säga att om du har ett bolån med bra marginaler och du bara betalar räntorna. Och du får för dig längre framöver att sälja. Kommer du med största sannolikhet inte gå minus på det.

Så då går vi tillbaka till vad du skulle gjort med den miljonen du tänkt investera under 10 års tid,
med en enkel indexregleringskalkyl?

Mvh
Achilleas
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jag har inte problem med att folk spenderar, jag har problem med att folk lånar, och sen spenderar dom...
Och vad kommer amorteringen in i bilden...?
 
Att man har betalat sitt hus betyder inte att man inte kan eller vill investera, tvärtom.

Med en helt obelånad fastighet har man fantastiska möjlighet att finansiera investeringar när rätt tillfälle dyker upp. Sedan må det vara ett företagssköp, hyresfastighet eller något annat.

Gammal lyxkonsumtion är ganska svår att belåna.

Men som sagt, vi är alla olika. Där håller jag med TS.
 
Ja du Achilleas du är säkert smart, du skriver att du lägger miljoner (2 miljoner)på renovering, var ditt hus ett omodernt ruckel utan värme vatten och el. Eller hur har du tänkt göra när det skall säljas. Kan du inte som är så klok berätta hur du kommer att hantera vinsten eller skall vi säga ..... nä. Du får förklara istället.

För det måste varit något av det dyraste rucklet i Sverige om du skall få tillbaka vad du lagt ner. För det gäller väl samma beskattning för dig som för alla andra när huset säljs.
 
mycke_nu skrev:
Med en helt obelånad fastighet har man fantastiska möjlighet att finansiera investeringar när rätt tillfälle dyker upp.
Och om banken är med på att belåna huset igen.
 
achilleas71 skrev:
Men som sagt jag önskar dig lycka till med dina amorteringar på flera miljoner och hoppas att dina aktiva sparfonder funkar som dom skall
Huset är mitt sparande (jo, jag ser amorteringarna som ett sparande). Ett sparande som jag tänker "ta ut" i form av möjligheten att kunna välja att bo kvar när jag gått i pension och inte har råd med räntebetalningarna längre.

Det har fördelen att jag inte behöver oroa mig för några "riskfria" investeringar med avkastning som stureplan bara kan drömma om. Hittills har de även blivit lite slantar över så att vi kan unna oss både söndagsbiff och solsemester (men förmodligen inte lika ofta som du). Jag är dock övertygad om att jag kommer kunna fortsätta äta biff efter 65.

Jag gjorde ett överslag åt dig. Om du med 4% ränta på lånen amorterar 5.000 kr i månaden och dessutom amorterar de kronor som du sparar i ränta på att du amorterat tidigare så är du ju av med lånet om 30 år. Då sitter du på ett obelånat hus du förmodligen kan sälja för en slant. Jag har väldigt svårt att se på vilket sätt detta är "att kasta pengarna i sjön". Den enda förklaringen jag hittar är att man sen kan sälja sjön...

Men det är klart. Om du tror att du med samma risk (eller är beredd att ta en högre risk) kan få högre än 4% avkastning på pengarna så finns det ju ingen anledning att amortera.
 
Redigerat:
A
achilleas71 skrev:
bra byggare:

För att förklara det hela så enkelt som möjligt, 1 Mkr kan göra att du kan få ihop mycket mer än så om det bara skulle följas av index inom en tidsram av 10 års tid.

Medan om du räknar ut va den miljonen gör för dig inom en 10-års period då du amorterat på ditt boendelån.
Vilka summor pratar vi om här, egentligen? Och vilka typer av risktagande pratar vi om? Om du sparar/investerar med låg risk är det väl inte så stor skillnad i avkastning på investeringen jämfört med den inbesparade räntekostnaden, eller?

achilleas71 skrev:
Du vet inte hur marknade ser ut med fastigheter i framtiden, men en sak vi vet historiskt sett är att huspriserna har gått upp dom senaste 100 åren, om vi bortser med 3 års fallande priser inom samma tidsram.

Så åter igen kan man i praktiken säga att om du har ett bolån med bra marginaler och du bara betalar räntorna. Och du får för dig längre framöver att sälja. Kommer du med största sannolikhet inte gå minus på det.
Jag fattar fortfarande inte, om huspriserna generellt alltid går upp gäller väl det oavsett om man amorterar eller inte?

achilleas71 skrev:
Så då går vi tillbaka till vad du skulle gjort med den miljonen du tänkt investera under 10 års tid,
med en enkel indexregleringskalkyl?

Mvh
Achilleas
Ja, ge gärna ett exempel.
 
A
bra byggare: 1:

Från 500k och uppåt så är det bra , sen är allt beroende investering du vill göra risktagande etc.
Gillar inte att ge tips utan att ha någon bakgrund, du kan väl titta in på SIG, investeringsgruppen.com
och se om du hittar nått av intresse.

Han från Lyxfällan håller en del seminarium med.


Om huspriserna generellt går upp och du har en relativt bra belåningsgrad, varför amortera?
Åter igen se ovan.

Skulle gärna kunna tänka mig att göra en indexkalkyl baserat på senaste 10 års index och bereonde på vilken sparform du tänkt ha, engångsinsättning, månadsinsättning?

Om man ser ca 70 år tillbaka ligger snittet på ~8%/ år. Tar man de 30 sista åren ligger det strax över 10%.

Så att göra en kalkyl är lätt för dom flesta.

Mvh
Achilleas
 
A
Nyfniken:

Äntligen så förstår vi varandra, som sagt beroende vilken risktagning man vill ta här i livet och beroende på kunskap. Du väljer att amortera i hopp om att kunna "bo kvar iaf" medans min tanke jargong är lite annorlunda.

Då jag vill utveckla 1 kronan så den kan bli 2 kronor inom ett längre tidsperspektiv.

Därav att jag önskar er all lycka som vill ge pengarna till fastigheten man bor i.

Medans jag ser att om man har en BRA belåningsgrad på huset är det som att ha pengarna på banken
dvs du tar med dig vid nästa ev. boende.

Min plan är att flytta in närmare innerstan när man blir äldre och barnen utflugna och då med mellanskillnade köpa loss en liten lägenhet och sen med investeringarna man gjort leva
med någon söndagsbiff eller så.

Mvh
Achilleas
 
A
Lite mer (o)nyttig information, förlåt om jag lånar tråden till annat än just amortering, men iom att frågan ledde in till detta.

November 1976 stod Dow Jones Index i 975.28. Idag ligger den på 12,031.02.
Det ger en förändringsfaktor på 12.336.
På 30 år blir det (12.336)^(1/30) = 1.087.
Dvs 8,7 % ökning per år.

Mvh
Achilleas
 
A
Cecar33:

Handlar inte om att man lagt ner 2Mkr och sen får tillbaka just det, har lagt ner bra mycket mindre och bott här i strax 6 års tid, inlagt med pantbrev,lagfart och handpenning samt renoveringskostnad på dryga 35%.

Handlar om att göra en bra affär helt enkelt, vill inte gå in på hur jag gick tillväga men det var lite fräckt kanske.

Hur som helst ett ruckel för dagens 4.8Mkr värdering, har jag svårt att se framför mig vem som skulle betala det.

Hur som helst cecar33 ditt sätt att argumentera/attackera leder ingenstans ändå, kul att du tar dig tid till
att försöka såga folk.

Men tyvärr går det inte hem här ska du se.

Att ge ut fakta och göra någon arg var inte min intuition, utan tänkte gärna belysa.

Samtidigt är vi alla unika i den mån att vi har olika inkomster,bondeform,sparandeform etc. Så att svårt på rak arm bara göra en klockren bedömning.

Men står för allt det jag gör och nämner här.

Mvh
Achilleas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.