Tjenare på er alla!

Jag letar efter nån som har inrett badrummet på övervåningen. Vi ska precis dra igång detta och vi vill hemskt gärna se bilder på hur ni andra löst detta!

/M
 
orstigsnybro skrev:
Tjenare på er alla!

Jag letar efter nån som har inrett badrummet på övervåningen. Vi ska precis dra igång detta och vi vill hemskt gärna se bilder på hur ni andra löst detta!

/M
Vi är också nyfikna på badrumslösningar!
Hur har ni gjort med kakel och klinker på övervåningen? Har hört att man måste ha cc30 - men vissa avråder ändå från att ha klinker........./Förvirrad!
 
Ser inte hur kakel å klinkers skulle vara något problem.

Vi är precis klara med vårt badrum och vi har ett helkaklat badrum (med vattenburen golvvärme).
Naturligtvis måste man göra ett bra jobb med tätskiktet under.

cc30 är inget krav, BKR anger cc45 som max. Vi har kört med cc45 och jag ser inga problem med det.

--B
 
Buttox skrev:
Ser inte hur kakel å klinkers skulle vara något problem.

Vi är precis klara med vårt badrum och vi har ett helkaklat badrum (med vattenburen golvvärme).
Naturligtvis måste man göra ett bra jobb med tätskiktet under.

cc30 är inget krav, BKR anger cc45 som max. Vi har kört med cc45 och jag ser inga problem med det.

--B
Har du bilder?

apropå cc45 osv får man väl mäta avståndet mellan skruvskallarna.. men det borde väl vara cc45 tror jag. ;)
 
orstigsnybro skrev:
Har du bilder?

apropå cc45 osv får man väl mäta avståndet mellan skruvskallarna.. men det borde väl vara cc45 tror jag. ;)
Är inte riktigt med på din kommentar angående cc45. Våra reglar sitter med cc45, 45cm mellan centrum på varje regel och det är också det högsta cc-avståndet som godkänns av BKR (ByggKeramiskaRådet).

cc30 är "bättre", mer stabilt, men är som sagt inget krav enligt BKR.
cc60 är inte OK enligt BKR...


Jag har massvis med bilder som är tagna under arbetets gång, för att dokumentera tätskikt, golvbrunnar och annat men har faktiskt inte ett enda på det färdiga badrummet.
Ska ta lite bilder ikväll om jag hinner...

--B
 
Buttox skrev:
Är inte riktigt med på din kommentar angående cc45. Våra reglar sitter med cc45, 45cm mellan centrum på varje regel och det är också det högsta cc-avståndet som godkänns av BKR (ByggKeramiskaRådet).

cc30 är "bättre", mer stabilt, men är som sagt inget krav enligt BKR.
cc60 är inte OK enligt BKR...


Jag har massvis med bilder som är tagna under arbetets gång, för att dokumentera tätskikt, golvbrunnar och annat men har faktiskt inte ett enda på det färdiga badrummet.
Ska ta lite bilder ikväll om jag hinner...

--B
Jag menade bara att det nog är cc45 i vårt badrum men om jag är osäker behöver jag ju bara mäta avstånd mellan skruvskallarna eller ta fram regelsökaren. ;)

Hur går det med bilderna?
 
Buttox skrev:
Skulle inte tro att fabriken gör extrabeställningar, det är nog rätt mycket "löpande band" principen när modulerna byggs och specialgrejer blir för bökigt att få med.

Det har ju pratats om förstärkningar tidigare på den sidan, jag kommer själv inte att göra några trots att jag kommer att ha ett badkar.
Tror inte det är nödvändigt, med det resonemanget som har förts skulle det inte vara OK att 3-4 stora killa sitter i en soffa.
Men det är ju upp till var och en, är man orolig så får man väl förstärka. Det innebär en del jobb då man får såga/bryta upp en hel del golvspånskivor (som är spiklimmade), sätta fast nya balkar ordentligt och sen sätta nya golvspånskivor...finns roligare saker att göra.:)
Det var min första tanke också, vad händer om man bjuder upp en massa polare för att titta på fotboll i en hörnsoffa, hamnar man nere i klädkammaren då? :S

Jag fick höra detta första gången idag av en kollega som in sin tur hade hört det av hennes mans kollega. Något märkligt att SMVs badrum inte fixar ett badkar modell större utan att man ska behöva lägga nya balkar? Som om det inte vore nog så läser man att deras balkar är fulla med elsladdar som gör jobbet ännu värre? Det kan väl ändå inte stämma...?
 
EmmaMarcus skrev:
Det var min första tanke också, vad händer om man bjuder upp en massa polare för att titta på fotboll i en hörnsoffa, hamnar man nere i klädkammaren då? :S

Jag fick höra detta första gången idag av en kollega som in sin tur hade hört det av hennes mans kollega. Något märkligt att SMVs badrum inte fixar ett badkar modell större utan att man ska behöva lägga nya balkar? Som om det inte vore nog så läser man att deras balkar är fulla med elsladdar som gör jobbet ännu värre? Det kan väl ändå inte stämma...?
Jag vet inte varför SMV hävdar att dom bara skulle klara ett standardkar. Dom vill väl inte ta något ansvar för problem som ev kan uppstå om man sättr in något annat.

Vi har haft ca 450kg parkettgolv liggandes på övervåningen i ett halvår och det kändes inte som att det var något problem.

Vårt bubbelbadkar är inte heller så jättestort, det är inget riktigt hörnbadkar utan asymmetriskt och väger bara ca 70kg (tror jag), ser inte att det skulle vara något problem.
Dessutom vilar allt i badrummet på en "cementplatta" som är 2-5cm tjock, det borde jämna ut punkt belastningarna en del.

Det man kan tänka på är hur man drar vatten och avlopp i badrummet. Tror att vårt badkars- och duschavlopp går i ett 70-rör, vilket innebär att man måste borra ett 80mm hål i alla balkar man ska igenom (balkarna är ca 210mm tror jag).

Såg bara en liten elsladd i balkarna som låg i badrummet, är nog inget problem.

Sen är det ju inte så lätt att borra en massa hål i balkarna när man ska dra vatten å avlopp, har du cc30 får du väl ett avstånd på ca 25cm mellan balkarna och det är inte lätt att få ner en borrmaskin med dosfräs där...:D
 
Jag har haft 1.1 ton x 2 ståendes på ävervåningen i 2 år, ett ovanför köket och ett ovan för tvättstugan (Villa kalmar). Men är väl bättra att ha cc30 så slipper du nå problem? Blir ju ett stabilt och bra bjälklag där!

/R
 
Hej alla glada vinsbyggare! Vet inte om det är någon som är inne och läser här längre men jag försöker iaf! Vi är snart klara med vår övervåning på vårt nybro, dock återstår en ganska vikigt fråga, trappräcket!! Vi har takkupa och fönstren sitter dumt placerade i kupan så trappräcket kommer gå rakt mot ena fönstret och detta har endast 80 cm i bröstning :( Känns alldeles för lågt med ett 80cm räcke med småbarn i huset plus att det faktiskt inte är godkännt med så låga räcken, hur har ni andra gjort? Vi funderar på att göra ett högre räcke och snedda ner det en bit före fönstret så att det blir lägre och går att fästa under fönsterbänken. tacksam för tips o ideer!
 
Hejsan, Jag kollar inte här så mkt längre för det hände inte så mkt. Man ser ju mer aktivitetetr och bilder på bloggar.
Vi håller med på med övervåningen i vårt Nybro men har inte kommit så långt som till räcket. Har faktiskt inte alls funderat över det där. Vi köpte en annan trappa än den som ingick men vi köpte den från samma leverantör. Dom skickade med räcke till där uppe men vi har inte alls kollat mera på det. Jättebra att du tog upp det. Ser fram mot många kreativa förslag på lösning.

Min blogg adress är: mammalenas.wordpress.com, och jag vill gärna titta i andras bloggar om ni kan dela med er av adresser så blir jag tacksam.
 
Halloj! Hur har Nybro-byggarna gjort med vinkelrummet? Funderar främst på utrymmet som blir brevid "gången" in i rummet. Vi funderar på att bygga en garderob där men har inte bestämt oss.
 
Ni som lejt bort arbetet med övervåningen till en firma i Stockholm- eller Uppsalaområdet och är nöjda med arbetet, skriv gärna vilket företag det var.
 
Har läst igenom tråden och ser att det varierar lite på vilken luftspalts som används. Allt från ingen luftspalt alls till mellan 21-45 mm. Är det fler som vill delge hur mycket luftspalt ni valt och varför?

På ritningen från SMV skriver de att det ska finnas vindavledare nere där takstol och golv möts inne i kattvinden. Sen finns det nån slags vindskyddspapp med plastfilm där nere också. Hur har ni gjort där? Är det någon skillnad om man isolerar längs taket hela vägen eller fullisolerar hela kattvinden? Jag ser inte riktigt vilken funktion vindavledaren. Det hörs såklart på namnet, men på vilket sätt det avleder vinden och varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.