ThomasX, synd att du valde att avsluta här innan jag fått svar på mina frågor eller några referenser till tester där de sprutat in PU i en mullbänk med bra resultat.

Thomasx: "Och pu mot förmodan skulle orska problem är det bara att skära bort från bjälkarna och lyfta ut som hela block"
Den som mot förmodan funderar på att spruta in PU under ett trägolv. Ta och spruta en trälåda eller annat som skulle kunna motsvara ett golvbjälklag med PU-skum och när det sedan har härdat skär loss det. Återkom gärna med resultatet här. Ja jag har skurit PU-skum och jag skulle alla dagar i veckan hellre skotta ur en grund än karva loss skum från golvåsar och golvplank.
 
Efter att ha följt diskussionen i tråden har jag bestämt att försöka ta bort några plankor och fylla med leca igen, även detta golv. Troligen är det ett gammalt golv som ligger under och luktar unket, så det måste nog också bort, tyvärr. Eftersom mitt hus är k-märkt och tillika kommunens äldsta bostadshus känner jag att jag har ett ansvar för att försöka använda metoder som är ok enligt byggnadsvårdare, alltså ej PU även om det kanske är ok i andra hus. Jag vill att mitt hus skall kunna finnas kvar också efter min livstid.

Badrum har jag också, men jag gjorde det som en tillbyggnad efter råd från byggnadsvårdare. På utsidan ser tillbyggnaden ut som det gamla huset. Fördelen är att det går att riva i framtiden om nån skulle vilja återställa i "gammalt" skick. All målning är gjord med linoljefärg som jag köpt i byggnadsvårdsbutik efter att ha skrapat fram originalfärgen.

Jag är medveten om att viss renovering har gjorts av huset på 1700- och 1800-talet, så det är inte i 1600-talsskick, men har fått råd av länsantikvarien vad jag bör behålla från dessa renoveringar.

Den huvudsakliga uppvärmningen är vedeldning, men det har tyvärr inte hjälpt mot jordlukten i kallfarstun. Eftersom det var vanligt förr att man bara la ett nytt golv ovanpå det gamla så gissar jag att det är problemet. Jag hittade f ö ett gammalt ruttet golv när jag byggde köket, tyvärr gick det inte att spara.

Tack för all hjälp och alla råd, det hjälper alltid att få nya infallsvinklar när man håller på med ett sånt här jobb!
 
Kanske dags att en moderator stänger tråden. Olika åsikter är väl roligt men när argument tryter så börjar olika andra avarter av diskussion uppkomma. Dessutom har detta ämne hanterat förr (http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/181986-maste-jag-ha-en-luftspalt.html). Tycker denna tråd blev intressant tack vare avvikande åsikter, hoppas alla inblandade i tråden håller med och att det inte påverkar nätetiketten i övrigt... När vi börjar "byggnadsvårda" (i byggnadsvårdsbetydelse) dagens hus kommer vi säkerligen leta PU-liknande material, men det ligger som sagt framför oss...
 
Hej alla progressiva och ortodoxa byggnadsvårdare.
Jag kan kanske ge en liten referens i PU-frågan. '
Vårt hus, byggt 1878, renoverades i början av 90-talet. Toaletten tätades under mot mark med PU. Problemet under vår toalett är att i ena änden, som går mot murstocken, är de ca 10 - 15 cm mellan underdelen på bjälkarna och marken och i andra änden, som går mot pannrumsnedgången, är det ca 1 meter djupt. Således har man tätat den grunda delen med PU. Sen har man isolerat med gullfiber i golvet, plast matta och hela köret i badrummet.

Vad man INTE gjorde var att dra avloppsröret i plast, ända upp till övervåningen. Någon idiot ansåg det tillräckligt att skarva mot gamla plåtröret. Vi som köpare för nåt år sedan, fick Svarte Petter med stort S och P. Avlopprsöret i plåt var inte sönder, det var bortrostat. Detaljerna skall jag bespara Er här.
Väggen var DYNGSUR, inklusive lerkliningen.
I halva golvet var det PU. Den hade inte sugit åt sig vattnet. Bra eller dåligt? Vet ej.
De nya golbjälkarna som var ilagda, vilade till vis del på insprutade koblajor i PU. Såg helt sjukt ut, men de hade inte sjunkit på 20 år (som är en kort tid när fönsterna är 130 år gamla).
Däremot, den tätande effekten av PU-fixningen är som Göran Gudmundsson uttryckte det in nån av sina böcker. PUn hamnar lite överallt, mest där den inte skall hamna. Även där det såg tätt ut så drog det iskalla vindar genom grunden och PU-n. Dess formstabila egenskaper gjorde att sjävla "sprutet" hamnade inte alltid på rätt ställe. Sammanlagt har man täckt in 99 - 99,5% av all önskad täckning, men då små små hålen blir till rena kalltryckluftshålen. Det blir helt enkelt inte tätt och det är jättesvårt att kontrollera förrän långt efteråt.

Nu står vi vinför en igenstängning och jag är mkt rådvill hur vi skall göra. Ekofiber under badrummet? No way. Leca, ja kanske? Lerklining? Nej för jobbigt och tillför inget i detta läge. (Vi har dessutom timrat om en del av väggen så den kommer att röra sig). Men frågan var PU eller inte PU. :)
 
I ett badrum skulle jag överväga gjuten platta särskilt om du ska ha klinker. Kan du inte göra en "traditionell" trossbotten? Sen kan du isolera den med vad du vill. Varför är du mer kritisk mot ekofiber än oorganisk isolering? Får du ett läckage så spelar det (enligt mej) ingen roll vad du har för isolering du kommer ändå få göra om allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.