Nä...en besiktningsman skickar ju självklart handlingarna till alla parter som är inblandade, allt annat vore ju fel.
 
Glufsglufs skrev:
Nä...en besiktningsman skickar ju självklart handlingarna till alla parter som är inblandade, allt annat vore ju fel.

Om besiktningsmannen "skickar protokollet till alla parter som är inblandade" så får han ju självklart även dela på fakturan oxå, så att alla inblandade får va med o betala :)

Nä så klart om TS är besiktningsmannens kund så ska bara TS ha protokollet!
 
Nä. Så funkar det inte.
Byggherren i det här fallet kallar ut besiktningsman för att utreda ev fel som entrepenör i så fall ska åtgärda.
Bygherren kallar också entrepenören till besiktningen så att denne kan ta del av besiktningen. Besiktningsman skriver protokoll som därefter lämnas till berörda parter och varför? Jo, för att ingen av parterna ska vara ensam om handlingarna och då ha möjlighet att ev ändra i protokollet samt att den part som inte kallat till besiktning men även blivit kallad för att vidare kunna åtgärda ev fel ska ha del av det som då ev ska göras. Plus att om tidsbegränsning för åtgärder är satta så ska inte någon av parterna kunna förhala.
Om en ev efterbesiktning ska utföras så kan man diskutera om entrepenören ska vara med och dela på kostnaden, speciellt om inte ev punkter är åtgärdade eller entrepenören anser att det är ok men inte byggherren.

Den fysiska besiktningen görs alltså på beordran av en part som även kallar in andra. Den fysiska besiktningen kostar. Besiktningsmannen kan skicka 100 kopior av protokollet om han vill.
 
Vad var det för typ av besiktning? Slutbesiktning?
Det normala är att besiktningsmannens skyldighet är att kalla berörda parter och även skicka utlåtandet till berörda parter.
Nu låter det som att ni råkat ut för en BM som blundat för det mesta.
Kalla då på en överbesiktning, och det ska göras inom fyra veckor.

Lycka till
 
Jag har som privatperson kontaktat besiktningsmanen för en besiktning av en badrumsrenovering i en privatbostad före betalning av faktura. Detta för att en anhörig som är ägare av huset ska veta hur man ska göra.
 
Redigerat:
Hallå passa er för en överbesiktning har man kallat till en sådan så är den oåterkallelig och kommer därför att genomföras och en sådan hade i vart fall tidigare ett utgångspris på närmare 100 000 kr som sedan kan dra iväg betydligt, men fördelades mellan parterna procentuellt efter hur det som det tvistas om fördelar sig . Och den är dessutom omöjlig att diskutera i efterhand. Så innan någon kallar till överbesiktning tänk efter och diskutera med jurist för det kan sluta i katastrof för den som får bära största kostnaden.
 
Jag är mest bekymrad över svackorna i golvet. Ska man acceptera ett par vattensamlingar som är kanske 40 cm även om de är cirka 50cm resp 100cm från duschen?

Vad gäller elvärmekablar under WC-stolen. Är det någon fara för funktionen av värmegolvet? De säger att man ska limma en ny WC-stol vid byte.

Är det någon risk för problem när duschväggen enbart är skruvad i 12mm OSB-skiva? Det är inga problem säger de.
 
Redigerat:
Tre timmar borde ju ge vattnet tid till att dra ner i fogen och rinna mot brunnen om fallet är riktigt.
Det här är ju en klar indikation på bakfall.
Det är stor risk för att du kommer få möggelproblem längs väggen.

Knepigt att inte hantverkarna ser detta. Kan du vända dig till ARN?
 
Jag tycker inte att du ska betala för besiktningen utan bestrida den och göra en ny besiktning. Ibland blir det fel och då är det bara att göra om. Den här besiktningsmannen hängde inte med i hur ett badrum ska utföras och dessutom var han inte på din sida.
 
Var bor raindance nånstans i Sverige om jag får fråga?
 
raindance skrev:
Jag är mest bekymrad över svackorna i golvet.
Är det golvvärme under svackorna? I så fall är det väl inte ett stort problem. Det lär ju torka upp så fort värmen är på. (Men visst kan jag tycka att man åtminstone ska få en prisreduktion).

raindance skrev:
Är det någon risk för problem när duschväggen enbart är skruvad i 12mm OSB-skiva? Det är inga problem säger de.
Vem säger det? De som har gjort det? Reglerna finns väl av en anledning.
 
Jag frågade eftersom det verkar finnas behov av en riktig besiktningsman.
 
Jag skulle vilja tacka för all hjälp och stöd. Det är jag inte van vid. Besiktningsmannen har hoppat av och tar inte något betalt. Jag har mottagit nedanstående E-post.

Bäste xxxxxxx.
Eftersom jag upplever att du inte lyssnar på min uppfattning som
oberoende besiktningsman och att Du uppenbarligen har en helt egen
uppfattning om vad som är rätt eller fel fel i ärendet, så väljer jag
att avsäga mig uppdraget. Jag kommer inte att avge något yttrande och
jag kommer inte att debitera något arvode för nedlagt arbete. Beslutet
är oåterkalleligt och jag ber Dig att inte kontakta mig i ärendet.

Enligt uppdrag
xxxxxxxxxx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.