Hmm, när du säger det så. Kollade och visst, det finns en plåt kam som böjer ner mot rutan. Satt och kikade på röken precis när jag hade tänt härom dagen. Röken rullar liksom in under denna "kammen" när jag tänker efter.
Kolla med Mygind, den finns kanske som reservdel....
 
Ja, jag får nog försöka köra till mygind nästa vecka och snacka med han. Avvakta lite till innan man skaffar en rökgasfläkt för 5000 spänn.
 
Har du kollat så att tilluftsventilen verkligen fungerar. Jag hade kabelbrott på min. Lätt att förstöra vid installationen.
 
Har ni handlat hos Mygind tror jag att ni kan kika efter reservdelar här http://www.kratki.eu/ . Den kaminen jag tänkte köpa fanns "lite" billigare på den sidan. Jag köpte därifrån också.
 
Jasse. Den fungerar precis som den ska.
Smältarn. Tack för tipset.
 
Henke, hur gjorde du med skorsten? Du skrev att du endast har 3,5m. Vad har du för anslutning mellan kaminen och skorstenen? Du har kanske en skorsten som endast är för kaminen, dvs ingen murstock?
 
Jag har en gammal murstock som var du så där. Så jag har slått upp ett hål i murstocken inne i vardagsrummet och dragit en slang/rör i den gamla pipan. Det hålet är ganska högt upp vid taket. Sen har jag en övergång från kaminen och en lutning på 45 grader. Jag har platt tak på huset därför blev den inte längre. Slangen är nertryckt i en halv helstens pipa. Ca 150x200 skulle jag tro.
 
Henke,
kika på bilderna nedan. Jag har ett sätt som minskar omfattningen av de fläckar som kom på var sin sida om glaset. Jag har 45-50cm ved som jag staplar i bredd. Elden blåser då ut åt sidorna samt bakåt, vilket också verkar ge bättre effekt då manteln ligger runt här. Fläckarna kommer, men det tar mycket längre tid. Har du testat det?

Har också försökt hitta den lösa plåt som du beskrev i toppen av eldkammaren. Hittar ingen sådan så detta kanske har med årsmodellen att göra? En plåt finns det då man kikar ner genom rökgången och jag har funderat över hur man ska få bort sotet som kommer hamna där.
 
  • Bild sot på ruta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eld 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jo, det handlar väl om att det är för låg temperatur uppe i hörnen på glaset.
Jag har en plan att testa och försöka strypa luftspolningen på glaset i mitten och lite där nere genom att sticka in en 4-5 mm plåt på en del utav den bredden. Det gör kanske att man pressa mer luft åt hörnen.
Min kamin köpte jag i november 2010. Det var en av dom första som kom ut. Efter det har jag sett att den plåten sitter fast svetsad. Har också funderat på vad som händer när man sotar skorstenen. Är den fast svetsad kommer ju allt sot att hamna på den. eller det borde väl kanske ramla ner någonstansi kaminen.
HAr du den modellen med infällt handtag nertill för luckan? JAg har den gamla med ett borstat utanpå liggande handtag i mitten på hhöger sidan.
 
Japp, infällt handtag. Har också det nya full reg. systemet som det tar lite tid innan man har klart för sig alla parametrar. Får kolla med Mygind gällande sotningen. Är i slutfasen av att mura upp tegel runt min och lurar just nu på utformningen av en lucka för att komma åt att sota ordentligt.
 
Hej på er!

Hittade den här tråden och det som "Snabelost" gjort så snyggt genom att mura med leca kring en insats från Mygind är precis vad jag är på väg att börja genomföra. Är i slutet av planeringen nu. Skulle gärna komma i kontakt med nån som gjort detta för att få lite stöd. Frågeställningar just nu:

Lösning för att komma åt att justera installationen genom "lucka" på sidan
Lösning för att slutföra inbyggnaden snyggt framtill
Lösning för att komma åt att sota

Skulle väldigt gärna se slutet på bildserien från Snabelost eller liknande projekt. Verkar finnas flera lika kluriga personer här! Tacksam för svar.

Mvh
Jonas
 
Hej!
nu har det gått över 10 år sen vi installera våra aquaflam kaminer.
Är ni nöjda?
Jag kan säga som så att jag hade inte gjort om det. Min sotar fruktansvärt mycket.
Dock väldigt nöjd med effekten och funktionen i övrigt.
Men den har fortfarande en tendens att ryka in trots väldigt bra drag i skorstenen pga skorstensfläkt.
Ändå ryker den in. Och sotar fruktansvärt på glaset. Det är möjligt jag eldar för mesigt.
Bor ni kvar i era hus där ni installera kaminerna och vad har ni för erfarenhet?
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Vi bor kvar och värmer huset med kaminen. Jag är inte helt nöjd men konceptet funkar i vårt liv med våra intressen. Jag älskar att elda, vara ute, hantera veden... Kaminen i sig tycker jag är ok men all styrning har visat sig vara onödig. Vi köpte den dyraste varianten med elektroniskt spjäll. Efter lite slitage så visade sig den funktionen vara överflödig. Dessutom var kvaliteten för låg. Nu står spjället fullt öppet och det är absolut inga problem så länge pumpen fungerar (har kokat lite vid elavbrott). Jag har istället satt in en extra säkerhetsventil i toppen för att ventilera ut ev ånga så nu har vi tre säkerhetsventiler på tre ställen.
Stora förändringen jag gjort är att helt koppla bort den dyra styrningen. Vi köpte till den för 5000 kr men då ett relä började krångla bytte jag till en mycket enklare styrning från Nibe. Den har en enklare konstruktion och känns mycket mer pålitlig. Nu har vi displayen som en dyr termometer bara...
Jag tycker sotningen är krånglig men det har nog krävts lite extra då vi inte alltid har helt perfekt ved. Lite för mycket fukt så fungerar såklart allt sämre. Glaset sotar snabbt igen oavsett men är lätt att göra rent om man känner för det.
Det jag skulle vilja komplettera med är temperaturgivare vid tanken som visar temperaturen på flera höjder där för att följa laddningen.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
J JonasVbg skrev:
Hej!
Vi bor kvar och värmer huset med kaminen. Jag är inte helt nöjd men konceptet funkar i vårt liv med våra intressen. Jag älskar att elda, vara ute, hantera veden... Kaminen i sig tycker jag är ok men all styrning har visat sig vara onödig. Vi köpte den dyraste varianten med elektroniskt spjäll. Efter lite slitage så visade sig den funktionen vara överflödig. Dessutom var kvaliteten för låg. Nu står spjället fullt öppet och det är absolut inga problem så länge pumpen fungerar (har kokat lite vid elavbrott). Jag har istället satt in en extra säkerhetsventil i toppen för att ventilera ut ev ånga så nu har vi tre säkerhetsventiler på tre ställen.
Stora förändringen jag gjort är att helt koppla bort den dyra styrningen. Vi köpte till den för 5000 kr men då ett relä började krångla bytte jag till en mycket enklare styrning från Nibe. Den har en enklare konstruktion och känns mycket mer pålitlig. Nu har vi displayen som en dyr termometer bara...
Jag tycker sotningen är krånglig men det har nog krävts lite extra då vi inte alltid har helt perfekt ved. Lite för mycket fukt så fungerar såklart allt sämre. Glaset sotar snabbt igen oavsett men är lätt att göra rent om man känner för det.
Det jag skulle vilja komplettera med är temperaturgivare vid tanken som visar temperaturen på flera höjder där för att följa laddningen.
jag har också säkerhetsventil i toppen på kaminen. Men även inkopplad kylslinga. Dock har den aldrig blivit så varm att syrventilen öppnat och släppt på vatten. Hur ofta eldar du? För oss blir det nog Max 1 kbm per år. Mycket pga att den har så lätt att ryka in. Jag mailade med Henrik på mygind igår. Fick ett långt och tydligt svar. Hur har du rökgassplället när du eldar? Henrik menar att det ska vara stängt. Det saknas ju ca 25 procent av ”tallriken” till rökgasspjället så det är ju inte helt stängt. Jag har alltid haft det öppet. Och plåten som ligger över rören ovanför elden ska ligga längst in mot bakkant.
 
M Mr henke skrev:
Hur har du rökgassplället när du eldar? Henrik menar att det ska vara stängt.
Vad står det i manualen? Testa följ den exakt. Jag har en pelletskamin som sotade utav bara tusan, tills jag läste manualen där det stod att spjället i luckan skulle vara utdraget "1 cm" under eldning.
 
  • Gilla
Mr henke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.