Hej!

Någon som gjort bandtäckning på sitt tak och kan berätta mer om det? Bra? Dåligt? Underhåll? Men framförallt m2 pris vore mycket intressant. Förslag på leverantörer och duktiga plåtslagare som agerar i Skåne vore också kanon.

Tack och ha de fint! :)
 
Jepp. Superbra, bästa taktäckningen if you ask me!. Underhåll, ja, det ska målas om med jämna mellanrum, om det är målat alltså. Förzinkat behöver nog inget underhåll, men det bör framgå i infon hos leverantörerna.

Jag har för mig att 1500:-/m2 är en "tumregel", men det beror en hel del på hur huset ser ut, om det är ett avancerat tak osv. Jag inser nu att vi faktiskt betalade strax under det, och vi har ett avancerat tak med massvis med vinklar, valmat mansardtak i kombination med ett sadeltak, 7 kupor, 3 skorstenar, balkong, ränndalar, och dessutom fotränna runtom, rf på balkongen.

Det finns även numera falsade plåttak som man kan lägga själv, en modell heter click-fals vill jag minnas, det finns åtminstone 2-3 leverantörer. Lite samma stuk som ett klick-golv och det är väl därifrån namnet kommer förmodar jag.
 
Precis som thomasx säger så är det väldigt olika från tak till tak. Dock tycker jag 1500 låter lite mycket. Du kan räkna med omkring 800:- plus moms per m2 för raka ytor därefter mer för varje hinder och vinklar du har på taket.
Som plåtslagare så rekomenderar jag dig att inte ge dig på de såkallade klick taken, dels för att varje hinder såsom skorsten, stosar, vinkelrännor osv osv. inte blir falsade utan "ligger" på taket med tätband (alltså inte enligt plåt-ama branchregler). Är positiv till utveckling men dessa systemen fungerar på lador o liknande byggnader med raka släta ytor som lutar mycket, inte för bostadshus med lägre vinkel och genomförningar i taket.
Var i skåne regionen bor du? På www.plr.se kan du hitta firmor i ditt närområde.
 
  • Gilla
Frank Andersson
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Precis som thomasx säger så är det väldigt olika från tak till tak. Dock tycker jag 1500 låter lite mycket. Du kan räkna med omkring 800:- plus moms per m2 för raka ytor därefter mer för varje hinder och vinklar du har på taket.
800+moms = 1000:- + alla hinder, ja då är man snart inte långt ifrån, och flera av de offerter jag fick landade där och lite över. Jag fick några som landade neråt 700:- också, men dom var från icke seriösa företag. Men jag fick som sagt mitt avancerade tak för strax under 1500/m2 så självklart kan man få ett mindre avancerat en bit till under. Så man kan väl säga då att det kostar mer än 1000:-/m2 och mindre än 1500.

Goteborg skrev:
Som plåtslagare så rekomenderar jag dig att inte ge dig på de såkallade klick taken, dels för att varje hinder såsom skorsten, stosar, vinkelrännor osv osv. inte blir falsade utan "ligger" på taket med tätband (alltså inte enligt plåt-ama branchregler).
Jag tycker inte det är så konstigt att du som plåtslagare är skeptisk till ett system som syftar till att folk själva gör det jobb du normal anlitas för. Men om det är som du säger så kan du väl beskriva problemen lite mer ingående, och gärna länka till något problem-fall om det finns nån artikel eller dylikt på nätet som du känner till. Jag har letat men hittat väldigt lite faktisk oberoende information om hur de är att lägga och hur de funkar i praktiken. Eftersom jag funderar på att lägga ett själv är jag genuint intresserad av fakta i ämnet.
 
Såklart man är skeptisk när dessa systemen går emot en hel del punkter på hur man ska utföra moment. Nästa gång jag är på ett sådant här klick tak ska jag ta bilder (dyker upp något sådant jobb per år). För att ett plåttak ska fungera med kapillärkraften, så måste hinder falsas i själva täckningen. Men med klick tak fungerar inte det och lösningen blir tätband och plåt-på-plåt upp till nock.
Kollade precis på http://clix.se/CLIX/Svensk.html och det ser & låter bra ut, men blir förvånad att han säger att det är typgodkänt när det är enkelfalsat? och vid vinkelrännor ex, så ska det falsas. Det är mycket bökigare än i traditionell plåt, inte förberett för snips osv. samt att den är av hårdare typ.
Lägga ytor med bra lutning, absolut. på "advancerade tak" så kommer det ta längre tid att få hinder täta om man jämför med traditionell plåttak.
Jag är såpass ung att de som investerar i dehär systemen kommer generea jobb åt mig längre fram i livet, likaså aluzink som av någon anledning är poppulärt =)
 
Intressant tråd. Vi har s k skivtäckning på vårt tak. Prisskillnad? Går det att laga? Plåten är jättegammal, förmodligen 130 år. Vi behöver laga runt en ränndal, men förstår att arbetet kan bli lite större än så....
 
Man la skivtäckning förr av den anledningen att plåtarna inte var längre, idag lägger vi band som är längre då vi köper plåt på rullar och klipper i önskad längd. Att lägga en ny skivtäckning blir gör dyrt då det är mycket mera jobb med alla horisontella falser, dock är det väldigt snyggt hantverk.
Då plåten är såpass gammal brukar det ena leda till det andra när man börjar bryta i det. Jag skulle råda dig till att ta dit en plåtslagare som får titta på just ränndalarna. I regel är det spiken som brukar rosta bort (idag skruvar man med syrafast rostfria skruv) och för 100 år sedan är jag inte helt övertygad att det ligger underlagspapp under.
Då det passerat 100+ så får man väl vara rätt nöjd med livslängden?
 
Jovisst verkar det både smart och är väldigt snyggt. När det kommer till priset är det ju dock rätt intressant det också, vad anser du tex. om den här lösningen? http://www.cellplastdirekt.se/plustak.htm vore intressant att höra din åsikt?

Jag har nämligen fått prisuppgift på den och det matchar ju bandtäckningens 1000 sek / m2 med tanke på att plustak ger mig allt på en gång. Medan jag vid bandtäckningen själv först måste ha upp takstolar, isolering, spont, papp och bandtäckning.

Synpunkter?
 
Det där är nog våldsamt effektivt, går fort att lägga och cellplast isolerar bra. Utan att ha läst särskillt mycket så undrar jag hur det står emot med kondens undersida plåt?
En stor fördel med denna modellen är takfoten, där det (till skillnad på clix) blir hål mellan alla skivor. Här ser ut som ett riktigt falsat tak avslut. Sedan klickade jag in på "montage huv" där har vi återigen samma problem som alla andra klick varianter, silicon och på men en huv. Är detta verkligen godkännt? Hade jag gjort så på ett jobb så hade en besiktingsman aldrig godkännt. All plåt ska falsas enligt branchregler, men annars ser det bra ut. =)
 
Jag kan väl säga så här, ska klick-taken silikonas, då går dom gör-bort för mig, den saken är helt klar.

På huset var klicktak inget alternativ eftersom taket var för avancerat. Står i begrepp att bygga ett garage helt utan konstigheter på taket, så har då övervägt klick-tak, men har också funderat lite på att köpa färdigbockade band av plåtslagare och lägga plåttaket själv, kanske med lite överinseende om jag hittar någon plåtslagare som kan tänkas sälja materialet och bistå. Inte så mycket för att spara pengar som för att jag skulle tycka det var roligt.

Men som sagt, du får jättegärna ta lite bilder och visa, skulle uppskattas mycket.
 
Om du inte känner en plåtslagare så tror jag det kan bli svårt att få låna verktyg för att få ihop falser, på så vis är ju helt klart ett klick tak en brilijant lösning, har du dessutom bra lutning, luftad nock och inga hinder så kan du lägga klick utan att behöva oroadig.
 
Grejen är den att jag vill helst ha fotränna, eftersom det är det på huset och för att jag tycker det känns bättre, har inte sett att något klicktak kommer med det. Lite handverktyg kan jag köpa, ett par plåtsaxar och en liten falstång har jag redan. Det är väl mest en större falstång, klubbor och mothåll som behövs.
 
Om du ska ha fotränna ska du absolut inte lägga klick tak. Då ställer du bara till det för dig själv. Har du ett vanligt sadeltak kan du be en plåtslagare slå ihop en ränna för dig som inte är några konstigheter att montera.
Angående själva täckningen kan man slå ihop det med mothåll och klubba, men kommer se ut därefter. Helst ska du ha en falsslutare (kostar omkring 30000) och falstillslutarjärn (ca 5000). Och tillsist ska täckningen ihop med rännan, be plåtslagaren visa dig hur du ska snipa så ska du nog lösa det utan större bekymmer. :) hade varit kul om du kan ta lite bilder och lägga upp :)
 
Angående själva täckningen kan man slå ihop det med mothåll och klubba, men kommer se ut därefter. Helst ska du ha en falsslutare (kostar omkring 30000) och falstillslutarjärn (ca 5000).

Hur gjorde dom förr?
 
Är lite undrande av priserna, tidigare har det nämts 500-700 ink moms för "riktigt" falsat plåttak, vad har hänt?

Sedan tycker jag största nackdelen med plåttak är att snön kommer rasande ned som en lavin, är inte hängrännor m.m beredda på detta så åker de med . Det finns takfotskydd, men då ligger snön kvar på taket och kapliärkrafterna drar in vattnet under plåten, så taket är inte helt tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.