Tjenare,

Vi planerar att bygga till huset och för att få ner byggkostnaden funderar jag på att ta tjänstledigt 1-2 månader och först assistera snickaren vid stom-resning etc samt sedan ta över helt o hållet när huset är tätt och bygga innerväggar mm.

Men... Häromdagen slog det mig - hur skall man hantera barnomsorgen? Vad kommer kommunen säga om jag tar tjänstledigt för detta, kommer de säga att barnen inte får vara på dagis då? Och om de säger det, är det någon som har tips på hur man skulle kunna argumentera med dem för att få ha kvar barnen på dagis?

Kan på rak arm säga att det inte är aktuellt att ta tjänstledigt för att snickra om barnen inte får vara på dagis... De är "bara" 1½ resp 3½ gamla...

Mvh Tobbe G
 
Det skiljer från kommun till kommun... Det dagiset vi hade vår stora tös på innan tyckte att Min fru kunde hämta henne kl 9 på morgonen eftersom hon kommer hem från jobbet kl 8.. Hon jobbar natt inom hemtjäsnten.. Hur vettigt är det att hon ska jobba hela natten, komma hem o sova 1 timme, hämta barn på dagis... Vi försökte prata med kommunen men de lyssnade inte... Bytte dagis o sen dess inga problem.. Jag kommer att lämna barnen kl 6 när jag ska till jobb sen hämtar min fru dem vid 3 tiden... Men nu kommer vi att ha barnen på ett dagis ute på landet inte så stor belastning som inne i stan.. Kan kanske påverka..
 
Varför måste kommunen/dagis få reda på att du är tjänstledig? De kollar väl inte var du jobbar? Eller hur/när osv.
Som jag ser det så byter du tillfälligt sysselsättning (kan man kalla det för "egen-företagare"?). Om du skulle tagit tj.ledigt för att studera hade ingen höjt några ögonbryn, kom precis på, du kanske kan säga att du"kompetensutvecklar" dig. Det kan du göra även inom andra områden/yrken än det du har idag.

Men, om jag varit du så skulle jag inte informera (eller "glömma informera" eller "inte förstått att jag borde informerat" kommun/dagis) och ta ledigt för att bygga drömhuset. Dessutom handlar det ju bara om 1-2 månader.

Lycka till! :) :)
 
Ifall du bestämmer dig för att mörka din tjänstledighet, så hoppas jag verkligen att du inte bor i min kommun. För jag har då ingen större lust att subventionera ditt husbygge med mina skattepengar!! >:(
 
Strixx skrev:
Ifall du bestämmer dig för att mörka din tjänstledighet, så hoppas jag verkligen att du inte bor i min kommun. För jag har då ingen större lust att subventionera ditt husbygge med mina skattepengar!! >:(
Med tanke på hur mycket av husbyggarpengarna som går till skatt och kommunala "avgifter" så är nog den dagisplatsen finansierad flera gånger om.
 
Enligt lag får inga kommunala avgifter överstiga den faktiska kostnaden för att utföra tjänsten. Ofta är det faktiskt så att de kommunala avgifterna (även vid nybyggnation) är kraftigt subvetionerade av skattepengar.

Kommunal barnomsorg är skattefinanserad till ca 80% (sedan maxtaxan infördes, och givetvis beroende på kommun). Det innebär att en dagis plats kostar i skattebetalarna i runda slängar 100,000:- per år.
Detta system har vi därför att föräldrar ska kunna stå till arbetsmarknadens förfogande och därmed öka tillväxten i landen, så det offentliga får in mer skatt. Men i samma minut som du inte har ett arbete att gå till så upphär din rätt till skattesubvetionerad barnpassning.

Genom att du bygger ditt hus själv, så missar kommunen två inokmster. Den inkomstskatt du skulle betalt om du jobbade, och den som skatt som den nu anlitade till att bygga ditt hus skulle betalt. Givetvis förstår du varför du inte anses ha rätt till subvetionerad barnpassning. I samhällets ögon är det en jätteförlust att du bygger själv!

Och om ni nu tycker det är ockej att fuska sig till en dagisplats, varför stoppar ni där? Varför inte förslå att man sjukskriver sig de två månaderna också, så får man ju betalt för att bygga sitt eget hus. Man betalr ju så mycket avgifter och skatt ändå...
 
Goddagens!

Att mörka tjänstledigheten är inte ett alternativ. Vi bor ca 2 kvarter från dagis och de passerar ofta här flera gånger i veckan när de skall gå till skogen.

Kan hålla med om att kommunen kommer att missa skatt på min inkomst under den här tiden... Å andra sidan, utan en sådan här lösning så blir det nog inget bygge alls med tanke på kostnaden för att anlita folk :)
 
  • Gilla
finnadoldating
  • Laddar…
Häromdagen slog det mig - hur skall man hantera barnomsorgen? Vad kommer kommunen säga om jag tar tjänstledigt för detta, kommer de säga att barnen inte får vara på dagis då? Och om de säger det, är det någon som har tips på hur man skulle kunna argumentera med dem för att få ha kvar barnen på dagis?
Nu kan jag bara svara för kommunen där jag själv bor, men reglerna borde vara liknande i alla kommuner. Dagisplats får man för att "barnomsorgsbehov" föreligger, d.v.s. att man arbetar eller studerar. Dessutom har barn till arbetslösa eller föräldralediga rätt till ett antal timmar på dagis (vanligen 15h/v, kan variera mellan kommuner).

Om du är tjänstledig föreligger alltså formellt inget barnomsorgsbehov (även om jag förstår att du rent praktiskt behöver dagisplatsen!) och jag kan därför inte tänka mig att du skulle kunna argumentera dig till att behålla platsen.

Nu vet jag inte vad du jobbar med, men en alternativ lösning skulle kunna vara att du inte var tjänstledig på heltid utan t.ex. arbetade 25-30%. Då föreligger barnomsorgsbehov och du får behålla din plats. Sedan beror det såklart på om dagis går med på att du har heltidsdagar trots kortare arbetstid (beror på deras rutiner, om de håller koll på hur mkt du jobbar).

Men rent principiellt kan man alltså inte ta tjänstledigt för att göra något annat, t.ex. bygga hus, och ändå behålla barnomsorgen. Undantaget är barn mellan 4 och 6 år som alltid har rätt till allmän förskola 15h/veckan.

/Lena
 
Kan man på något sätt anställa sig själv? :)
 
Håller med MEA att du inte kan behålla dagisplatsen.

Däremot kan du ju anlita en privat dagmamma och betala henne/honom utan att kommunens bidrag blir inblandade.


Att starta ett eget företag för att anställa sig själv för ett husbygge kommer inte skattemyndigheterna att acceptera.

Ett alternativ kan ju vara att vänta med husbygget tills barnet/barnen börjat skolan.
 
Att bygga själv är ju givetvis ett sätt att spara pengar. Men lönar det sig verkligen att ta tjänstledigt för att bygga?

Antag att en hantverkatre gör minst dubbelt så mycket per timme som du själv, eller kanske ännu mer realistiskt 3 gånger mer.

Så om du multiplicerar din nettolön med 3, så är det ju din "kostnad" för att jobba på huset med tjänstledighet. Jämför med vad hantverkaren debiterar per timma.

Vissa typer av jobb som ex. att sätta kakel, enklare VVS osv. är ju typiskt väldigt lönsamt att göra själv efterssom där är ju hanteverkarkostnaden ofta mer än reskostnad/ställtidskostnad än ren arbetskostnad. Själva jobbet går fort. Det lämpar sig därför perfekt som kvälls/helgarbete för dig själv.

Men de stora jobben där en hantverkare skulle spendera 2-3 veckor i ditt hus tror jag faktiskt inte att det är lönt att göra själv med löneavdrag.

Sedan kan det ju vara så att man vill göra själv för att få en bättre kvalitet eller andra "icke ekonomiska" skäl.
 
Jag anser definitivt att man sparar mycket pengar på eget arbete. Det beror förstås på vad man tjänar, men med min lön kan jag jobba 4 timmar på varje snickartimme, om jag skall betala vitt med skattade pengar. Jag har haft en hel del hantverkarhjälp, och visst är de sanbbare än jag, men de hinner inte dubbelt så mycket per timme. Det gäller att vara taktisk med vad man lejer bort. Vissa moment får man ju ägna mer tid till att ta reda på hur det skall göras än att göra jobbet. Se till att leja bort dessa moment. Men det är klart, att om man skall betala privat barnomsorg 8 timmar per dag är det väl tveksamt om det går ihop.
 
Ett tips är att skaffa ett barn till, så kan partnern vara föräldraledig! Så har vi gjort.
 
Bara en liten kommentar till...

1-2 månader förslår inte långt. Att färdigställa ett väggelementhus brukar ta ca 3 mån för två man (yrkesmän). Räkna med minst 5-6 mån för hantlangning utvändigt och färdigställande invändigt om du skall göra det själv.

Ursäkta! :-[ Jag såg inte att det handlar om tillbyggnad. Det kanske inte är så omfattande då.
 
Är det inte någon som reflekterat på tanken att ha småbarn hemma medans man skall jobba....om någon tror att det är effektivt så ber jag vederbörande att tänka om..
Det är frukost, mellis, lunch, mellis, toabesök, fääääärdig.. osv samt att de små liven inte gärna sysselsätter sig själva speciellt länge, så precis när man skall fästa något, så får man avbryta...och dessutom skall familjen bo i detta under tiden, snabbare sätt att få konflikter, bråk etc är svårt att uppbringa...-" Det blir ju aldrig klart!!", hör man hustrun i huset säga....så kontentan är;
- Barnen´blir sura för att det aldrig finns tid att umgås med dem
- Hustrun lackar ur för att behöva leva på ett bygge
- Du själv som skall bygga lessnar för att du aldrig kommer nånstans och blir störd hela tiden...

Är det värt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.