Jag funderar på att tillverka en jalusidörr men hittar inte några beskrivningar på hur det ska göras. Någon som vet vilka olika tillverkningssätt det finns och kanske har tydliga beskrivningar eller konstruktionsbilder på detta???
 
Det vanligaste är att limma alla remsor till jalusidörren på tyg. Har du provat att googla på engelska får då får du säkerligen flera träffar än på svenske.


Pär
 
Tackar för svaren då jag nu har blivit lite klokare. Men det är inte riktigt vad jag är ute efter. Att limma på tyg har jag funderat på men det blir inte den hållfasthet och utseendemässigt som jag vill ha. Ska förklara närmare hur jag menar.

Det jag funderar på är att tillverka en myggdörr i trä vid ytterdörren som ska fungera som jalusierna på kontorsmöbler. hållbara och snygga från bägge sidor.
Varför detta nu då? jo, hallen är långsmal och har redan en dörr som jag får ta bort varje höst då den blir ivägen för klädskåp och hatthylla.

Det går inte att hänga den på andra sidan då det är en trapp där.
Min tanke är att bygga en platsbyggd klädgarderob/hatthylla för alla ytterkläder och skor där myggdörren kan skjutas in bakom garderoben. Den försvinner men finns ändå lättillgänglig vid behov.
Jag har inga bilder mer än i mitt huvud på hur det ska se ut då det bara är på ide-stadiet ännu. Tanken är att tillverka detta till våren.
Varför inte ett tygdraperi? Nej inte när vi har djur som gärna smiter och barn som ofta är på besök.

Mera förslag mottages tacksamt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.