Jag ska bygga en lite påbyggnad till en byrå, så att jag kan gömma DVD, XBox och lite annat krafs under TVn. Eftersom jag inte använder prylarna allt för ofta, så vill jag ha en dörr framför det hela så att det inte syns och får mindre damm på sig.

Det hela kommer att bli ca 15-20 cm högt och ca 200cm brett. Tanken är att inte ha någon botten på lådan utan låta ovansidan på byrån vara botten och bara ställa påbyggnaden ovanpå.

Frågan är nu hur jag ska konstruera dörren på bästa sätt. Om den ska fällas upp, så måste ju gångjärnen orka hålla den i 180°. Fälla den neråt kan bli svårt eftersom jag inte vill fästa gångjärn i byrån. Att konstruera något där dörren fälls upp och skjuts in är tänkbart.

Någon som har tips på vad jag kan göra?
 
agehall skrev:
Jag ska bygga en lite påbyggnad till en byrå, så att jag kan gömma DVD, XBox och lite annat krafs under TVn. Eftersom jag inte använder prylarna allt för ofta, så vill jag ha en dörr framför det hela så att det inte syns och får mindre damm på sig.

Det hela kommer att bli ca 15-20 cm högt och ca 200cm brett. Tanken är att inte ha någon botten på lådan utan låta ovansidan på byrån vara botten och bara ställa påbyggnaden ovanpå.

Frågan är nu hur jag ska konstruera dörren på bästa sätt. Om den ska fällas upp, så måste ju gångjärnen orka hålla den i 180°. Fälla den neråt kan bli svårt eftersom jag inte vill fästa gångjärn i byrån. Att konstruera något där dörren fälls upp och skjuts in är tänkbart.

Någon som har tips på vad jag kan göra?
Måste hela ytan öppnas på en gång? Med 200 cm bredd låter ju två skjutdörrar som en enkel lösning, men då kan du inte öppna mer än ungefär halva på en gång.

--- Mats ---
 
Jalusidörr är en variant som inte kräver gångjärn som orkar hålla dörren uppe, men det är mer arbete än en dörr som öppnas och sedan skjuts in.

/Woodchuck
 
@Mats:

Ja, jag vill att hela ska öppnas på en och samma gång. Skjutdörrar skulle nog inte godkännas av designrådet här hemma.


@Woodchuck:

Det är kanske ett alternativ. Finns det färdiga sådana dörrar att köpa eller måste man bygga alltihop?
 
finns gångjärn som gör att luckan öppnas neråt. vet att ikea hade för några år sedan.
 
Jag skulle kört på nån typ av klaffhållare/klaffbeslag som låser i öppet läge. Finns i massa olika varianter och de borde orka hålla luckan uppe i öppet läge, se här för lite olika typer.

(jaha, inte betrodd att länka eftersom jag inte postat tidigare..iaf, sök på klaffhållare på ex Theofils hemsida)

Enklaste är väl att ta med en skiss till en välsorterad beslagsbutik så får dom rekommendera nåt baserat på dina mått och vikten på dörren. Hade nog byggt ett golv till den där ovanhyllan också, kräver inte mycket extrajobb och det känns som det blir en mer stabil konstruktion.
 
Redigerat:
Det är kanske ett alternativ. Finns det färdiga sådana dörrar att köpa eller måste man bygga alltihop?[/QUOTE]

Vet inte om det finns att köpa... möjligen kan man slakta något gammalt kontorsskåp, men den bredd du är ute efter är kanske inte så vanlig. En beskrivning av hur man tillverkar en egen finns t.ex. i Ernest Scott, "Stora snickarboken" ICA bokförlag. Det är en del pyssel för att få det bra...

/woodchuck
 
Mja, ett golv kanske är enklaste lösningen. Jag får ta upp det med designrådet och se om det får godkänt.

Ska även ta och införskaffa Stora Snickarboken, den låter intressant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.