Som rubriken säger så önskar vi, d.v.s. jag och min bättre hälft synpunkter på denna planlösning.
Vi är i startgroparna att börja bygga någon gång i April-Maj beroende på när våran tomt släpps, så kom gärna med massor av ros även ris är välkommet. Blir ju ganska lätt att stirra sig blind på saker när man suttit för många timmar med dom!!
 
Redigerat:
Var det meningen att du skulle lagt upp en bild också? Ser nämligen ingen.
 
Ja Huggan det kan vara en fördel med en bild:p Här kommer den
 
Snälla någon som vill yttra sig!!!!!
 
Lite kommentarer:
Det kan bli svårt att få in köksutrustningen i köket med fönster på en vägg och en dörr mitt på en annan.
Lösningen med dörrarna vid stora WC och sovrummen känns lite knölig. Möjligen borde WCn ha dörren mot hallen, så kanske man kan fixa ingången till de båda rummen utan liten korridor.
Det är lite lika vid den andra toan. Jag gissar att ingången till den bortre delen av huser ska vara där och då blir det två dörrar som trängs där också.
Jag skulle nog sätta lilla wc mot ytterväggen och låta klädkammaren vara utan fönster istället.
Tre av sovrummen är nästan exakt lika store, men det kanske är meningen. Annars brukar det ju variera lite. Prova gärna och ställ in garderober och sängar och lite andra möbler. Då brukar det bli enklare att se var man vill ha dörrar och fönster.
Kamin?
 
Mikael_L
Har ni några fasadvyer?

Om fönstren i köket sitter tillräckligt högt kan ni ha bänkskåpsinredning hela den väggen och alla högskåpsgrejer på den enda lediga väggen.

Eller så kan det i detta kök kanske passa med den här sortens köksö som föreslogs först i denna tråden.
http://www.byggahus.se/forum/kok/187885-koksplanering.html

Jag tycker wc1 är för stor, men det är ju jag.
Man ska ändå bara kissa, duscha och raka sig där, inget jag skulle slösa onödiga (och väldigt dyra) kvadratmetrar på. Dyra med tanke på allt kakel och tätskikt det innebär.
Jag skulle hellre prioritera en större hall. Är så less på hallar där bara en gäst i taget kan komma in, resten måste vänta utanför dörren till första har klätt av sig.

Sovrum 3 och fyra, med fönster nästan rakt mot söder, kan bli varma att sova i på sommaren.
Jag skulle överväga att byta plats på sov4 och wc/kläd/data.
 
Så där Mikael_L nu har jag gjort lite ändringar i planen runt wc 1 och hallen, köket är tänkt så här. Låga fönster som det placeras "liggande, låga" överskåp ovanför, mot hallen blir det spis, högskåp med ugn å micro + skafferieskåp. höger sida mot klädvården blir ky & frys bortanför dörren mot vardagsrummet. sen blir det en köksö med. Kamin kommer oxå att komma på plats, kanse mot den lilla väggsnutten i ändan på skjutdörrsgarderoberna i hallen lr på väggen vid sovrum 1 ut mot vinkeldelen. Gärna mer synpunkter tack!!
 
Spontant känns det som det är lite för lite fönster i vardagsrummet. En altandörr från föräldrasovrummet är trevligt och praktiskt.
 
Jo Anna-Viktoria det stämmer att det är för lite fönster, jag kastade bara med några för skoj skull. det är inte färdigtänkt på den fronten ännu!!
 
Nu har modifierat lite på planlösningen, hela 4m² större och flyttat lilla toan wc 2 bl.a.
Nya synpunkter tack!!
 
  • 163m².jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 163m² möbler.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8m2 för klädvård på ett så stort hus är för mej helt obegripligt......
 
Jasså det tycker du!! I vårt förra hus hade vi endast 6m², det funkade hur bra som helst. men som sagt inget är helt spikat ännu!!
 
Visst, det är ju en smaksak...
 
Blir det inte jobbigt utan dörr till klk/data eller kan jag inte läsa ritningar? ;)
Sen rent personligen så hade jag dissat allt med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och även andra rum men det antar jag att ni redan har koll på hur ni vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.