Ja, jag ser ju att andra får många konstruktiva kommentarer och förslag på kreativa lösningar när de lägger ut sina köksritningar så jag tänkte prova. Hoppas på lite feedback för nu har vi fastnat här hemma. Tycker själva att lösningen ser bra ut, men man blir ju ganska blind för sitt eget efter ett tag. :)
 
  • ScreenShot001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenShot002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Istället för den klassiska triangeln spis-ho-kyl som man brukar eftersträva med kylen nära matbordet, ser det ut som ni skapat ett U man ska springa runt med kylen maximalt långt från matbordet, visserligen så kan man sträcka sig över mellan ho och spis, men det blir mycket springande runt den stora köksön. Det ser också ut som smala gångar på vardera sidan och man tappar utrymmet för överskåp som man hade fått med bänkarna utmed väggarna som är mer klassiskt och, i min mening, oändligt mycket mer praktiskt än den här föreslagna lösningen.

I detta utrymme har jag svårt att se något annat än ett vinkelkök eller ett med bänkar på bägge sidor. Vill ni absolut ha en köksö så omdisponera utrymmet helt. Ja, det är i alla fall my five cents.
 
Hemmakatten
Håller helt med thomasx. En köksö passar inte alls in i det utrymme ni har. Det kommer tyvärr bara att se och kännas konstigt ut.
 
Ska tillägga att väggen som syns på vänster sida på 3d bilden inte existerar så som det ser ut där. Ritprogrammet är dock inte tillräckligt flexibelt för att rita den verkliga planlösningen. På översta bilden syns att det är öppet ut mot hallen. Alltså, ingen smal gång på den sidan ön. På andra sidan är utrymmet mellan ö o vägg uppmätt till rekommenderade. 1,20m. Fler tankar?
 
Ja, det fanss ju vissa indikationer på att det kunde vara så, men det förändrar inte så jättemycket. I så fall hade jag gjort ett kök i vinkel, med en smalare köksö. Kyl och frys närmare matbordet, diskho mot fönstret och spis mot kortväggen. Köksön som arbetsyta och kanske sittplats mot hallen för snabb frukost eller mellanmål. Möjligen kan man tänka sig spisen mitt på köksön, då blir det i princip som ett kök i fil. Som upplägget är nu får man fortfarande en känsla av att tvingas gå runt och den smidiga kökstriangeln saknas ändå.
 
Man skulle kunna säga så här, en köksö behöver ett fastland ;)
 
Mikael_L
Ni har väl bestämt er i förväg för köksö, inte låtit behoven och möjligheterna mynna ut till en ö?
 
Vi har inte bestämt ngt i förväg. Det här är en ritning av typ 10. Däremot gillade vi enkelhet med att ha en ö o vi har sett liknande lösningar i kökskataloger. Vi är inte så oroade över avståndet mellan matplats o kyl. Dock finns en fundering på att fixa sittmöjligheter även vid ön. D är trevligt om inte annat. I övrigt känns d ändå som att för matlagning är d närhet till allt, trots att vi inte har triangeln...
 
Mikael_L
Det är bra att inte låsa sig helt vid traditionellt tänk. Ett kök måste ju inte alltid vara uppklämt mot en vägg.
Avståndet mellan ö och yttervägg är nog inget problem, det kommer ändå inte vara så mycket trafik där, och inga köksskåp på väggsidan som också måste kunna öppnas dörrar på.
Frågan är om det inte istället är ett ytslöseri, att ha ca 7-8kvm yta bara för att kunna röra sig runt lite köket. Men använder ni väggytan till något, hyllor, högt placerade skåp eller något annat så blir det mer OK ur denna aspekt.

Men jag vänder mig framförallt mot ett par detaljer.
1. Även jag tycker det blir oerhört långt till kylskåpet från matplatsen. faktiskt lite jobbigt långt när man kommer på att man glömt ta fram något.
Byt plats på ugnarna och kyl/frys så blir det iaf aningens bättre.
2. Diskmaskin i högskåpen, diskho i köksön ... Räkna med att golvet där mellan aaaalltiiiid är hur skitigt som helst, ... och blött ....
 
Redigerat:
Jag skulle vilja vända lite på det hela och fråga så här, varför vill ni ha en passage mellan bänk och yttervägg?

Jag har lite andra tankar också, men det är egentligen helt omöjligt att säga något när hälften av väggarna/anslutande utrymmen inte är inritade, kan du lägga upp en planlösning där man ser alla väggar och anslutande utrymmen, så man vet vilken yta som finns att spela med och vilka passager in/ut som är aktuella. Även var ytterdörren finns har betydelse för köksplaneringen.
 
Vi ville nog ha maximalt med sammanhängande yta och tänkte inte så mycket på om det fanns någon nackdel med att ha passage mellan ö och yttervägg.

Har iaf försökt att rita in mer detaljer kring planlösningen.
 
  • ScreenShot001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ett vinkelkök med halvö med sittmöjligheter för att ha nära till köket under vardagsfrukostarna?

Huvudsaken är att man trivs i sitt eget kök. Det är ingen tävling om vem som kan bygga fräckast kök efter vad som är inne för tillfället.
 
  • ScreenShot001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Emils förslag var precis vad jag hade i huvudet när jag bad om mer information, alternativt i kombination med en något mindre köksö istf den mindre vinkeln.
 
Personligen hade jag nog gjort ett vinkelkök, placerat matbordet mellan kök och kamin, och gjort ett eget rum av den del där matbordet är inritat nu.
 
Jag skulle sätta skåp som Emil_K föreslår men strunta i halvön och låta skåpen fortsätta till kanske 50-60 cm från den övre altandörren. Diskhon framför fönstret och spisen antingen till vänster om hon eller på den högra väggen tillsammans med kyl & frys.

I stället för halvö ha en köksö ungefär som i er skiss, men något mindre (t ex ungefär 95 x 185, alltså 3 60-hurtsar + överhäng) och helt utan installationer. På köksöns långsida mot hallen ha barstolar, (överhäng bänkskiva 30 cm). Sammanlagt ger detta betydligt mer bänkyta än i skissen och bättre rumskänsla.

Matbordet kan förstås stå kvar som i skissen, men om man har ett lite nättare matbord skulle man kunna pröva att ställa det framför (parallellt med) den andra altandörren och de två fönstren. Och då skulle utrymmet längst ner kunna passa bra för ett par läsfåtöljer eller en lekhörna - beroende på hur familjen ser ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.