Hej,

Vi har renoverat ett 4,5m2 badrum och har några frågor före betalning av faktura.

Byggfirman och plattsättarfirman (underentreprenör) förhalar utlämnande av kvalitetsdokumentet. En av totalt två personer på plattsättarfirman är på semester i tre veckor enligt plattsättarfirman. Byggfirman skickar trots detta en (ospecificerad) räkning. Till saken hör att plattsättaren gjorde sitt arbete för cirka en månad sedan. Byggfirman vill ha betalt och säger att vi kan hålla inne 10% på grund av kvalitetsdokumentet. Hur agera?

De har skrivit 18% dröjsmålsränta på fakturan. Är det rimligt?

De drog av misstag in en skruv i avloppsröret. Trevägsförgrening där skruven blev inskruvad i den del som går mot avluftningen. De har fakturerat byte av röret. Det skulle enligt dem ha räckt med att täta hålet med silicon. Skruven har trängt igenom hela yttre röret och 99% genom det inre röret. Ingen packning mellan avloppet och hålet i det yttre röret. Hur agera?

Några frågor om utförandet av renoveringen:

1) Minst två slingor av golvvärmen ligger under WC-stolen. (Elektrikern (underentreprenör) skulle skicka foton på golvvärmekablarna vilket de inte gjort.)
2) Golvet blev cirka 2cm högre än beräknat. Tröskeln på den nya dörren höjdes ca 2cm genom att spika på en list istället för att höja tröskeln.
3) Alupex rörirör ligger mot varandra där varmvatten- och kallvattenledning korsar varandra.
4) Väggbockstöd för rörirör till duschblandare inte fastskruvat endast instucket i kottling.
5) Skruvar duschblandare för korta för att fästa i kottling. Endast skruvat i OSB-skiva (och våtrumsskiva).
6) WC-stol monterad 17cm istället för 12,5cm från vägg. Detta medför 65cm fritt framför WC-stol istället för cirka 70cm. Avloppsrör monterad av rörmokare (underentreprenör).
7) Vikbar duschvägg endast skruvad i OSB-skiva (och våtrumsskiva) utan någon regel bakom.
8) Minst två svackor i klinkersgolvet. Klinkersplattor 13x13cm. Jag hällde vatten på golvet för att kontrollera golvfallet. Två cirka 40cm stora "vattenpölar" låg kvar i flera timmar. Den ena vid vänstra långväggen och den andra framför handfatet. Är detta acceptabelt? Hur agera?

Är något av ovanstående är inte acceptabelt? Hur agera?

MVH
 
Kan ju säga det angående dröjesmålsränta så är det normalt med 18% om inte mer. Men dom kan inte begära ränta om du bestrider fakturan och inte heller skicka till inkasso/kronofogden. Skicka bara tillbaka den den med bestrides skrivet på den. Sen hur du ska göra lämnar jag till nästa person att svara på. Men jag hade inte velat betala.
 
Du har enligt Konsumenttjänstlagen rätt att få en specificerad faktura. Betalningstiden räknas inte förrän du har fått den.

18% får de inte ta. Enligt Räntelagen får de ta högst referensräntan + åtta procentenheter. Referensräntan är för tillfället 2%, så de får alltså inte ta mer än 10%.
 
"Räntelagen är dispositiv vilket innebär att ett avtal mellan parterna kan se helt annorlunda ut vad gäller dröjsmålsränta än det lagen före- skriver. Från när dröjsmålsränta ska betalas och vilken storlek på räntan det ska vara är upp till parterna att avtala om."

Så dom har rätt att ta mer. Den andersmc skriver om är bara ett riktmedel. Det som ät avtalat gäller. Så det handlar ju lite om vad som är sagt. Har du inte frågat så gäller ju deras ordinarie ränta.
 
Klagade på fakturan och frågade bland annat om diverse tillägg de gjort utan att de skickade en specificerad faktura i alla fall. De skickade endast ett avdrag som jag inte vet vilket material man har dragit av för. Jag har även frågat om svackor men de svarar alltid att det inte är något problem när man frågar om olika saker.
 
Svenska firmor inblandade?
 
Ja, både byggfirman och underentreprenörer är svenska firmor.
 
huggan skrev:
"Räntelagen är dispositiv vilket innebär att ett avtal mellan parterna kan se helt annorlunda ut vad gäller dröjsmålsränta än det lagen före- skriver. Från när dröjsmålsränta ska betalas och vilken storlek på räntan det ska vara är upp till parterna att avtala om."

Så dom har rätt att ta mer. Den andersmc skriver om är bara ett riktmedel. Det som ät avtalat gäller. Så det handlar ju lite om vad som är sagt. Har du inte frågat så gäller ju deras ordinarie ränta.
Nej, det får de inte. Har de inget avtal så är det Räntelagen som gäller.

Varför tog du bara med första halvan av stycket du citerade? Meningen som följer omedelbart efter är också viktig:
Ett företag kan inte ensidigt sätta en högre dröjsmålsränta än den räntelagen föreskriver. För att kunna göra detta måste båda parter kommit överens om detta genom avtal.
(Från http://www.attkunna.se/privatekonomi_drojsmalsranta.htm)
 
"Enligt huvudregeln i den svenska avtalslagen tillkommer ett avtal genom överensstämmande anbud från den ena och accept från den andra parten enligt 2 -9 §§ lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område."

Så när han får en faktura av företaget och han inte påpekar räntan så har han accepterat avtalet. Och då gäller räntan. Så skulle han betalt en räkning innan så har dom avtalat om räntan. Annars är det som du säger men säger man inte till så gäller ju den räntan.
 
huggan: Jag är advokat men brukar aldrig eller sällan ge mig in i juridikfrågor på forumet. Men jag känner ändå att ang räntan så måste jag korrigera så att konsumenterna/läsarna här på forumet inte blir felinformerade. Överlag är det ett oseriöst otyg att i fakturor skriva 18 och 24 % osv. Detta är vanligt i hantverkarbranschen, och i andra branscher där oseriösa element finns. I några fall kan det iofs kanske bero på okunskap, man tror att man kan göra så. Verkligheten är följande: Det är endast om det finns ett avtal om viss dröjsmålsränta som det gäller. Avtal uppstår inte i efterhand, dvs. efter att tjänsten är utförd.. Avtal uppstår därför inte genom att man efter att jobbet är gjort får en faktura där hantverkaren skriver X %. Avtal uppstår inte heller genom att man efter att jobbet är gjort får en faktura med viss angiven ränta som man inte påpekar (det kallas negativ avtalsbinding och funkar inte, att passivitet skulle innebära avtalsbundenhet finns inte heller i detta fall - särskilt inte mot en konsument). Om det inte finns något avtal gäller räntelagen, punkt slut.

I detta fall innebär det att räntelagen gäller (om trådskaparen inte har ett skriftligt avtal med hantverkaren om jobbet och det i detta står att hantverkaren har rätt till denna ränta). Det enda som jag ser kan resultera i den högre räntan i detta fall är alltså att det mellan beställare och utförare finns ett skriftligt avtal som stadgar den högre räntan.

I övrigt undrar jag om det finns ett skriftligt avtal med hantverkaren om vad och hur saker skall göras?

Vad menas med inte och yttre avloppsrör?

Det du bör göra är att inte betala tillsvidare och definitivt ta dit en besiktningsman. Meddela hantverkaren att du ska genomföra en besiktning och kommer att därefter betala i enlighet med vad som framkommer vid besiktningen. Vissa saker du påpekar beror på vad som avalats. Andra saker verkar ha med fackmannamässighet och branschregler att göra och här verkar det onekligen som du har ett case - svackor, bakfall, infästningar osv. Prata med ditt försäkringsbolag om dom har några tips på besiktningsmän och i övrigt.
 
  • Gilla
RobertK_Malmo
  • Laddar…
Okej då har jag lärt mig nåt nytt. Ska sänka min dröjesmålsränta då eftersom jag är egen foretagare. Tror nog inte det är för att folk är oseriösa utan nog mer om okunskap. Jag har ju bara skrivit i samma nivå jag själv sett på mina räkningar. Vad händer om någon betalar in min höga ränta? Är jag återbetalningskyldig?
 
Jo det handlar nog om okunskap till en del. Det som är tråkigt är ju om nån stackars konsument av okunskap betalar denna olagliga ränta och då är man inne på din andra fråga: Om nån skulle betala in en högre dröjsmålsränta enligt vad som står på en faktura än vad dom är skyldiga att betala enligt räntelagen (som alltså gäller i avsaknad av särskilt avtal om dröjsmålsränta) leder nog knappast till återbetalningsskyldighet. En betalning, helt utan reservationer och förbehåll, anses normalt som man faktiskt accepterar och den som tar emot en sådan betalning kan med fog uppfatta att allt är grönt. Om man träffar avtal om jobb med sina kunder kan man givetvis i det avtalet skriva in att man ska ha en högre ränta och då gäller det (normalt) när man sedan ska fakturera kunden. Att generellt skriva t.ex. 24 % ränta på fakturor är dock lite oseriöst (ännu mer oseriöst är att skriva t.ex. 2 % per månad, vilket är ett sätt att dölja att årsräntan är 24 %), tycker jag. Det är bättre att vara seriös och det är man om man skriver "Dröjsmålsränta utgår enligt lag". Då har man diskonto + 8 %, det är vad lagstiftaren har tyckt är skäligt och det är (särskilt i dagsläget) en rätt bra ränta.
 
Tänkte på punkt 1 gällande golvslingan. Foton och andra mätdokumentationer skickas i första hand till tillverkaren av slingan och sparas där så att de har koll vid en ev reklamation av slingan. Att få kopia är ingen självklarhet för många elisar så det bör man säga till om. Nu tror jag de flesta kopierar med automatik men ibland kan ju sånt glömmas tyvärr.
 
Vad gäller egentligen ang Kvalitetsdokumentet? Det är ju det enda dokument som visar hur badrummet faktiskt är byggt. Utan det så är det omöjligt att veta om man skall betala 0% eller 100%.

I mitt fall så reklamerade jag 100% av fakturan med hänvisning till att detta dokument saknades. Fortfarande >3 år senare så har jag inte hört flaska. Och eftersom preskriptionen är 3 år till privatpersoner så kan de fetglömma att få en krona betalt även om kvalitetsdokumentet skulle anlända idag.

Jag är så j-a trött på skrået "hantverkare"...
 
10 år innan fakturan markuleras är det väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.