jonasstrom skrev:
Igår skrev vi på kontrakten med Smålandsvillan, hoppas nu att allt rullar på som det ska!
Det blev en Villa Kalmar, 2012's utförande med två takfönster istället för kupa... Kommer bli riktigt bra! =D
Kul. Vad är det för skillnad på 2012's utförande jämfört med de innan? Hur mycket tar de för en takkupa idag?
 
En takkupa kostar 63500:- idag, vi valde dock bort den och kör med två takfönster (á 14500:) istället.

Skillnaden på 2012:surprised:rna är lite fönsterändringar osv., bl.a. liggande högt monterat fönster i badrummet. Bredare hall, borttagen klädkammare och större badrum (som ersatt klk). Dessutom är det två fönster i sovrummet, så det blir lite ljusare.
Det kanske är mer som jag glömt, skisserna på 2012:surprised:rna finns att beskåda på Smålandsvillans hemsida.
 
Vi har takkupa på vår Västervik och om skillnaden bara är ca 35000 så hade jag verkligen rekommenderat takkupa, full takhöjd i allrummet på övervåningen är kanon
 
Nja, vi är nog rätt nöjda med vårt val ändå... Dels vill vi ha ett modernare utseende och gillar snedtak, sen är det ju en väldigt stor skillnad på ett 45- och ett 38-graders snedtak som det var innan, mycket mer användbar yta med 45 grader.
 
Tanken var inte att dissa er lösning, läste längre ned nu att ni redan har skrivit på beställningen, men ville bara påpeka att om det bara är en kostnadsfråga så är det praktiskt med fullhöjd i gemensamma utrymmen, sovrum etc funkar kanon med snedtak (vi har 45 graders i vårt).

Grattis till en ny SMV!
 
Tack! Leverans i början av Juni... Spännande!
 
Buttox skrev:
Vi har takkupa på vår Västervik och om skillnaden bara är ca 35000 så hade jag verkligen rekommenderat takkupa, full takhöjd i allrummet på övervåningen är kanon
Jag tycker att takkupan var rätt så tråkig och förhållandevis dyr. Vi valde bort takkupan och ska istället bygga en egen i samband med att vi bygger övervåningen. Vi kommer då att dra ut den till vägliv istället vilket ger 3-4 m2 extra yta och att vi kan få in extra stora fönster. Sedan kommer vi köra pulpettak vilket för att den smälter in bättre. Det är iofs omständligt att göra så men vi hoppas att vi kommer tycka det är värt de extra kronorna.
 
Ni som byggt med smålandsvillan, är ni nöjda?
Har någon gjort övervåningen själv? Man får ju avdrag för det men får man pengar till material för att färdighetställa??
 
Danne12345 skrev:
Jag tycker att takkupan var rätt så tråkig och förhållandevis dyr. Vi valde bort takkupan och ska istället bygga en egen i samband med att vi bygger övervåningen. Vi kommer då att dra ut den till vägliv istället vilket ger 3-4 m2 extra yta och att vi kan få in extra stora fönster. Sedan kommer vi köra pulpettak vilket för att den smälter in bättre. Det är iofs omständligt att göra så men vi hoppas att vi kommer tycka det är värt de extra kronorna.
Vi skall bygga en Kalmar, har valt SMVs takkupa, men funderar nu på om det inte hade varit bättre att göra som du Danne12345 för då skulle man kunna bygga en balkong med utgång från takkupan. Har du någon uppfattning om vad det kommer att kosta?
 
Jag fick tips om att göra såsom du sa med balkong, men vi kommer inte att göra så. Vad jag förstår är det ingen avancerad lösning att bygga själva balkongen, men det kan säkert finnas andra saker som gör att det blir lite dyrare. Vi har dock valt att inte kolla närmare på detta då vi inte vill ha någon balkong, vi kommer dock att dra ut kupan till väggliv. Tyvärr vet jag inte vad själva takkupan kostar då det bara en är del i bygget.
 
Har någon haft vedum i sitt kök? Hur är kvaliten? Och det här med nollvisionen?
 
Hörde att "nollfelsvisionen" ligger mellan 75-95% av husen utan anmärkningar lite beroende vilken byggledare och vilka bygglag det är som monterar.
 
Vi skall måla och tapetsera och lägga golv själva, någon som funderat på att passa på och dra högtalarkablar innan man spacklat och fälla in högtalare i den tjocka mittväggen eller ställa en bashögtalare inne i den medans man har möjlighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.