Vi har ett hus från 20-talet med torvisolering i mellanbjälklaget. Den har naturligtvis sjunkit ihop, så golvet längs med väggen är kallt och det drar upp en del kall luft mellan springorna.

Tänkte borra hål, antingen på undersidan av bjälklaget (kanske att föredra då jag ska sätta upp gipstak där vid senare tillfälle) eller genom furugolvet, som kan pluggas och lackas om (omlackning kommer också att ske snart). I hålen tänkte jag spruta i... Ja vadå?

*Polyuretan, verkar bra på så sätt att hålen inte behöver vara så stora, den säckar inte ihop och är vindtät.
*Lösull kräver större hål, säckar (kanske) ihop med tiden och är inte vindtät? Däremot kanske det är bättre ur ett fuktperspektiv då den kan andas (cellulosaisolering t.ex)?

Tänker jag rätt? Andra för- och nackdelar? Andra alternativ?
 
Att PU inte andas är ingen nackdel här. Man fyller bara området närmast ytterväggen så att man får tätt. Jag är själv på gång att beställa PU från england för att göra egen installation både i golv och för att sprutisolera snedtak..
 
PU är ett fantastiskt material. Dock använder jag det lite försiktigt i mitt hus, beroende på vad det är för material runt omkring. Vid en brand är PU inte det bästa..

Men i ditt fall, för att komplettera lite vid ytterväggar är det nog perfekt.

Bäst resultat får du nog om du kör uppifrån, tror helt enkelt det är lättare att få det på rätt ställen. Men, de praktiska aspekterna kanske avgör valet..
 
Då blir det PU! Tack för det!
 
Intressant, vilket sprutsystem skulle man kunna använda? skumpistol som används vid fönstermontering eller behövs ngn större utrustning?
 
Eftersom man här (antagligen) fyller ett slutet utrymme bör man undvika de enklare varianterna på burk eftersom risken finns att de "spränger" utrymmet om man fyller lite för mycket.

Istället ska man använda en sk "slow rising" pu, som expanderar lite saktare och mer kontrollerat, den kommer då att fylla ut inåt rummet till utan att "spränga" åt något annat håll.
 
Det jag funderat på är några gamla sågspånsfyllda golv som är rejält kalla mot ytterkanten och sprider kyla lång in på golvet. "slow rising" pu är det något man måste beställa utomlands, tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.