P
Har rivit ner undertaket i ett rum och tänkte passa på att göra något åt de kalla golven på övervåningen. Misstänker att det drar kallt in under golvet så lite vindpapp samt ny isolering kanske inte skulle skada.
Blir det rätt om jag häftar fast pappen mot ytterväggen samt viker upp den och fäster den i undersidan av golvet på ovanvåningen. Tänkte fylla hela utrymmet med isolering (200mm) ca 1 meter in i bjälklaget och sedan till hälften i resten för ljudisoleringens skull.
 
  • P3290002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lite samma fråga, så jag "taggar" denna tråd...
Hoppas nån har bra svar...
 
Jag tror det är rätt tänkt. Skydda isoleringen så mycket som det bara går i från vinden/blåsten.

Att göra sånt här i befintliga hus är inte lätt, men sämre lär det nog inte bli.
 
Försök att hålla den kalla luften vid ytterväggen genom att klämma fast pappen där, t.ex med en bit läkt. Om du bara viker in vindpappen under golvet kan den kalla luften ta sig in en bit längs golvet ovanför isoleringen. Det är som sagt svårt att få tätt genom att lappa i med bitar av vindpapp, men det är bättre än inget alls.
 
P
Kanske en sträng latexfog mellan pappen och råsponten innan jag häfter dit den kan hjälpa till att hålla tätt. brädorna som syns på bilden är inte golvet på ovanvåningen utan en del av utrymmet innanför snedtaket. Golvet börjar starx efter VP-röret. Tänkte även lägga isolering ovanför råsponten i det tomma utrymmet där jag också ska dra ett 100mm spirorör för ventilation av badrum och toalett på entreplanet.
 
P
Så här blev det.
 
  • vindpapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • isolerat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.