Hej
har en fundering angående golvvärme i en torpargrund
huset äe byggt ca 1900 och har i dags läget inga fuktproblem i torpargrunden
vid köpet så besiktade anticimex men då det ej går att komma ner att titta så mätte dom bara och värdena var ok eller lite för höga i vissa gluggar .
Då det är en helrenovering på gång och golvvärme vill man ju ha så är funderingen om man ska isolera golven bättre eller strunta i det och låta lite värme gå ner i grunden .
Murstocken blir varm då vi eldar i en insats
På vintern så stoppar vi igen gluggarna så värmen smiter ju inte ut

Simon
 
Håll gluggarna öppna vintertid men plugga dom på sommartid
 
tänkte att man inte skulle ändra på ett vinnande koncept(då huset stått utan problem i över 100 år):)

annars kanske någon har något konstruktivt förslag hur dom har gjort
 
Det är ju det som är problemet med dom flesta torpargrunder som har fått problem, att man har gjort någon typ av förändring av huset. Man har bytt uppvärmning så att murstocken inte torkar ut grunden. Man har isolerat golven eller byggt igen dom glesa trägolven med plastmattor så att ventilationen blivit sämre. Så frågan man får ställa sig är vad man är ute efter och vad det kan medföra. Ska du ha golvvärme så måste du tänka på att man ska ha minst 250mm isolering under golvvärmen. Om man ändå ska helrenovera så vill man väl ha modern standard, alltså isolera golven så att det blir behagligare klimat. Genom att ha varmare golv så slipper man elda på så mycket på elementen. Men då kanske du måste göra något åt ventilationen i grunden. Jag har totalrenoverat hela grunden och bjälklaget efter en skada. Då isolerade jag upp 240mm i bjälklaget, lagt golvvärme i badrum och hall. Genom att vi har så fuktigt där huset står så monterade vi även in en avfuktare i grunden.
 
Med väldigt mycket erfarenhet av olika typer av torpar-/krypgrunder kan jag konstatera att det inte finns några andra patentlösningar än att sätta igen alla ventiler (året runt) och köra avfuktare.

Med detta vill jag inte säga att detta är enda lösningen för just ditt hus, jag säger alltså bara att det är den enda säkra lösningen.

Jag brukar använda följande checklista:

1. Kontrollera och avhjälp markfukt i grunden. Detta är aldrig fel. Består marken av material som dränerar dåligt (exempelvis jord eller sand) täck över med plast.

2. Få grunden så varm som möjligt. Lägg gärna frigolitskivor på marken och väggarna. För att göra grunden ännu varmare skulle man kuna tänka sig att:

2.1. Stänga alla ventiler, speciellt vintertid. Det här måste dock avgöras från fall till fall då det beror på varifrån fukten kommer. Har man inte åtgärdat markfukten bör man i normalfallet inte stänga ventilationsöppningar.

2.2. Man kan överväga att "släppa ner" värme från boutrymmen men detta skall i så fall ske via strålning och inte via transport av luft från boutrymmen, se punkt 3.

3. Se till att INGEN luftväxling sker mellan grund och boutrymmen. Skäl till detta: Om du FÅR problem i grunden vill du inte få upp mikrober etc. i boutrymmen. Vill du UNDVIKA att få problem i grunden vill du inte få ner uppvärmd luft i grunden. Exempel: Om du har 22 grader inne i huset och en relativ fuktighet (RH) på 50% och denna luft läcker ner till grunden och kyls av till 10-11 grader så kommer fukten i luften att kondensera. Moderna hus har mekanisk frånluft som skapar ett undertryck i huset vilket normalt innebär att ingen transport av luft sker till grunden = mycket bra!

Själv har jag en krypgrund på berg, extremt tätt upp till boutrymmen och stängda ventiler året runt samt avfuktare (Kondensavfuktare, ingen svindyr Munters/Anticimex sorptions-overkill). Det är den lösning som fungerar bäst för mig. Hade jag kunnat isolera mot berget så hade jag eventuellt kunnat klara mig utan avfuktare. Öppnar jag ventilerna på vintern får jag det såpass mycket kallare i grunden att markfukten från berget ökar RH.
 
funkisen och alla andra!
Bryter in här och berättar om min torpargrund.
Jag har också torpargrund på mitt hus(Älvsbyhus byggt -88).För ett par år sen så började man att läsa att det var för mycket fukt i torpargrunder.Blev då intresserad vad man kunde göra.Hittade då Trygghetsvakten på nätet.Bad dom komma och kolla.Hade inga direkta problem med min torpargrund,bra dränerat också. Men efter diskussion med killen från Trygghetsvakten bestämde jag mej för att installera denna i min grund.Har ventiler,totalt 6st.,3 på varje kortsida.Killen från Trygghetsvakten sa då att han skulle sätta igen ventilerna,men eftersom jag har en altan efter hela ena gaveln(norrsidan)och inte så bra ventilation genom dom ventilerna så tyckte han att det inte behövdes sättas igen fler ventiler.Nu när funkisen skriver att man ska stänga alla ventiler så blir man ju orolig.Har även utblåset från centraldammsugaren i torpargrunden.Men enl.killen från Trygghetsvakten så var det inga problem för det skulle Trygghetsvakten ta hand om.Vad har ni för kommentarer om det.Kan inte se att jag har nåt problem med fukt eller mögel i grunden.Nå,till sist vad är det optimala tror ni(du,funkisen)för en torr torpargrund.
 
Man sätter igen ventilerna för att inte avfuktaren / trygghetsvakten ska behöva avfukta onödig utomhusluft, vilket i ditt fall kan ge lite högre elräkning när den fuktiga sommar/höst luften kommer in. Lustigt att man har utblåset från centraldammsugaren i grunden, men jag är ingen expert på dom heller så det kanske är så man gör. Tror inte det är någon risk för den blåser väl bara in luft när du använder dammsugaren och det ska trygghetsvakten klara av att hålla undan. Plast på backen är ju också en fördel men det borde du ha om du redan har monterat in en trygghetsvakt. Annars kan du även sätta in en trådlös fuktmätare så du vet vad du har för RF i grunden. Oregon har en sån som många brukar tipsa om, munter och anticimex rekomenderar den. Jag har haft en sån men slängde ut den när den visade 40% fuktighet och jag egentligen hade 75%.
 
svebbe,hej.
Jodå ,plast på backen har jag och bra dränerat runt huset är det också.Menar du att man inte ska ha nån ventil öppen?Och hur hög RF är max. man bör ha i grunden då?
MVH.
 
mickekarl skrev:
Nu när funkisen skriver att man ska stänga alla ventiler så blir man ju orolig.
Nja :) Det sa jag väl inte? Det beror ju helt på förutsättningarna i just din grund. Det bästa du kan göra är att skaffa en hygrometer och mäta RF i din grund. Ligger du under 70% i snitt över året så skall det inte vara någon fara. Du kan också mäta fuktkvoten i syllar och annat konstruktionsvirke i grunden. Är allt OK och du också är nöjd med din lösning ur ett ekonomiskt perspektiv så är allt frid och fröjd.

Jag personligen är lite skeptisk till Trygghetsvakten eftersom den lösningen i min värld är en symtombehandling. Trygghetsvakten värmer upp ett luftlager (med hjälp av värmekabel) närmast blindbotten, den avfuktar alltså inte luften. Istället utnyttjar den att RH går ner när luften värms upp. Detta är inte ekonomiskt då den ofta får gå kontinuerligt vintertid för att hålla RH i schack. Jag förespråkar avfuktare i de fall man behöver få ner fuktnivån ytterligare efter att övriga möjligheter är uttömda. En avfuktare tar bort fukten i luften i grunden och skickar ut det som vatten, företrädesvis via avloppet.

Om jag ändå hade haft en Trygghetsvakt så hade jag definitivt satt igen ventiler av den enkla anledningen att ju mer stilla luften i grunden är desto mindre behöver värmeslingan värma. Om det drar i grunden så kommer luftlagret vid blindbotten att blandas med övrig luft i grunden och man eldar ordentligt för kråkorna. Om luften rör sig mycket i grunden skulle man lika gärna kunna ställa dit en kupéfläkt och värma upp hela grunden.

Med detta sagt vill jag tillägga att det absolut inte behöver vara fel att värma grunden för att få ner RH. Har man en välisolerad grund är detta en kanonidé, då får man dessutom varma golv. Men om man överväger en sådan lösning behövs inte en Trygghetsvakt, då fungerar ett par avlagda och strategiskt placerade radiatorer bättre.

Jag har i mitt arbete råkat ut för ett antal olika säljare av Trygghetsvakten. Det som förvånar mig är att de har olika uppfattningar om hur produkten fungerar. Det är 50% fördelning mellan de som säger att ventilationen skall sättas igen och de som inte gör det. I ditt fall verkar ett mellanting tillämpats.
 
mickekarl skrev:
Och hur hög RF är max. man bör ha i grunden då?
MVH.
Helst alltid under 70% och aldrig över 70% i snitt över året.
 
Vilken fuktmätare rekommenderar ni?Och ska jag montera den mot bjälklaget i torpargrunden eller på marken och om jag ska montera den mot bjälklaget,var sätter jag den då?Mitt under huset eller mot ytterkanten mot sockeln?
Många frågor,har ni några bra svar?
ps.funkisen,läste lite för hastigt i ditt svar om att sätt igen alla ventiler,förlåt! ds.
 
tackar för alla svar
problemet som jag har är att det inte går att komma ner och krypa runt då det dels är för lågt och sen finns ingen lucka
om man ska installera trygghetsvakten så lär jag ju få bryta upp hela golvet ,gräva ur och isolera marken +sätta igen gluggarna
känns nästan som att det enklaste är att bryta bort
hela golvet och gjuta platta

Simon
 
Swesimon skrev:
tackar för alla svar
problemet som jag har är att det inte går att komma ner och krypa runt då det dels är för lågt och sen finns ingen lucka
Simon
Dilemmat i ditt fall är att du skall göra stora förändringar och om du funderar på att bryta upp golvet så vill du ju göra det nu, i samband med övrigt arbete. Samtidigt så har ju "Anticlimax" redan varit och "besiktigat" och när det gäller fukt så fäller de hellre än att fria, det kan jag säga. Troligtvis har du alltså inga problem i nuläget. Frågan är då om förhållanden skulle försämras av de förändringar du gör. Det vet man ju tyvärr inte.

Inte mycket till hjälp tyvärr.
 
ja då är man där igen
strunta i att isolera golven och låta värmen gå ner och sen täppa tilll på vintern
varmt borde det ju bli på golven iaf ,men som svebbe skrev at man skulle ha minst 250mm isolering under golvet om man ska ha golvvärme. Man funderar ju hur mycket värme som skulle försvinna då det blir stilla stående luft där under och en murstock som hjälper till att värma.
kanske någon som har någon vetskap om detta

Simon
 
Blev lite snurrig här ett tag när du helt plötsligt inte kunde komma ner i grunden men jag ser att mickekarl bröt sig in ett tag. Tillbaka till den ursprunliga grunden. :) Enklast är som sagt att du bryter upp golvet och jobbar uppifrån. Frågan är ju som sagt hur stor grund du har och hur mycket du orkar göra. Enklast är väl att gjuta en platta, men där kan jag inte svara på hur man gör i en befintlig torpargrund. Trygghetsvakten tycker jag inte är någon lösning man ska använda sig av. Som funkis skrev så är den som ett element, den värmer upp luften vid blindbotten men cirkulerar inte runt luften.

Själv har jag också erfarenhet från en liknande grund som du har, byggd runt 1890.
Besiktad på samma sätt av en vanlig besiktningsman. Jag kan berätta om mina 1,5års arbete i den men det är en annan lång historia. Enda fördelen är att jag lärt mog otroligt mycket om en torpargrund och avfuktning.

Jag har en rejäl avfuktare med spirorör dragna i grunden, inte av Anticimex utan av Ocab. Det passade mig bäst och jag känner mig trygg med den. Frågan är ju vad du är ute efter, har du problem i grunden? Vill du ha varmare golv? Isolerar du golvet så lär du få fundera på ventilationen i grunden. Eldar du dagligen i murstocken som man gjorde förr i tiden? Frågan är då om den vanliga ventilationen kommer att räcka till eller måste du sätta in hjälp via en avfuktare. Jag skulle ha iaf börjat med att kontrollerat grunden först innan jag börjar fundera på åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.