Här kommer ett tips hur man kan göra.

Behövs:
En liten kompressor,
Hårtork.

1. Stäng av huvudvattnet.
2. Öppna en vattenkran där det finns stopp.
3. Lössa kopplingen till vattnet.
4. Sätt fast kompressorns utblås mot röret med tape (lite löst, vatten kommer att sippra där)
5. Starta kompressorn och hårtork (blås mot kompressorns insug)
6. Vänta vid kranen ( blandaren) tills luft börjar komma.
7. Återställ.

Det finns fler tips garanterat! Detta är bland det enklaste och billigaste. En liten kompressorn går att skaffa för några hundringar.

Kom gärna med fler tips!

P.s. Man kan även prova med en dammsugare med blåsfunktion, eller direkt med hårtorken.
I dammsugaren får man inte förvärma luften! Den värms redan av motorn!
 
  • tina rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För RIR rör i rör (plast) är det bara att tejpa plastpåse mellan ytterrörer och hårtorken med kranen öppen. Men det kan ta lite längre tid. Typ 2-3 timmar. Men då slipper man koppla bort rören.
 
Jag är helt lost, exakt hur menar du. Inte lossa några rör eller kopplingar utan helt enkelt tejpa fast en platspåse på utsidan av plaströret i diskbänksskåpet och dra på hårtorken?

Dum fråga kanske, men vad göra när man bott 10 år i ett hus som skött sig själv utan några som helst bekymmer tills man börjar renovera. OBS! Vi är inga hempulare utan anlitar hantverkare till allt.
 
Ett sätt som jag fick praktisera ett par gånger förra vintern då det frös var att sätta fast en slang på några meter (beroende på var du misstänker ispropp) i pipen på en ångtvätt. I vårt fall var det en billig blå sak från biltema.
Man får ju ta isär kopplingar för att få ner slangen, men sen är det bara att ånga på. Kom på nu att jag även hade en grovdammsugare med en likadan slang som jag med jämna mellanrum sög upp vatten i röret med.
Tyckte det var smidigt iaf.
Och just det, när man håller på kan det nog vara bra att stänga av vattenpumpen oxå.
Kan nog bli ganska blött om isproppen smälter fort ;-)
 
Det är RiR rör i rör.
Tanken är att blåsa mellan inneröret och yttre.

Här exempel med blåsande dammsugare.
 
  • DSC_0606.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snälla. Samla allt om frusna rör här!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Kanon! BigGitt
Tack, det var så jag hade fattat det.
Ska genast prova, kranen droppar fortfarande så det finns kanske hopp, tror att det frusit utmed ytterväggen närmast diskbänksskåpet.
 
Med RiR så fungerar det med sugande sammsugare också. Hårfön eller värmefläkt i ena äden, riktat mot medieröret, och i andra suger man med dammsugaren i ytteröret.
Om man har tryck på, och samtidigt öppnar kranen, så märker man när det börjar släppa. Efterhand som det släpper kommer vatten rinna förbi och hjälpa till att lossa.
Jag tinade 2m frusen PEX på 10min förra vintern, nu ligger det en värmekabel där som säkring.
 
Bra tips corre.
Men med sug, behöver man nåt hårdare än plastpåse. Annars suger man in denna :)

Och blås inte in ÅNGAN där!
Ångan kan blåsas endast in i vattenrör! Annars kommer den att kondenseras för att sen frysas till is. Och då blir det problem.
 
Redigerat:
en 0.5L PET fungerar bra... ;)
Skär av toppen och botten, samt delar den längsmed så man kan trä den över röret
 
Har tinat rir ett antal gånger med dammsugare. Har en gammal grovdammsugare ståendes just in case. Om man suger från källaren i mitt fall, dvs drar in luften från köket, så brukar det släppa på nån minut. Behövs ingen tejp eller påse, bara hålla dammsugarmunstycket vid rir-öppningen och täta till så gott det går med handen.

Följdfråga. Finns det en värmekabel som är tunn nog att få in mellan rören i rir?
 
pason_67 skrev:
Har tinat rir ett antal gånger med dammsugare. Har en gammal grovdammsugare ståendes just in case. Om man suger från källaren i mitt fall, dvs drar in luften från köket, så brukar det släppa på nån minut. Behövs ingen tejp eller påse, bara hålla dammsugarmunstycket vid rir-öppningen och täta till så gott det går med handen.

Följdfråga. Finns det en värmekabel som är tunn nog att få in mellan rören i rir?
Inte vad jag vet. Kabeln bör placeras i vattnet! Mitt i.

Annars kan man ha en liten 12V fläkt på. Bygga en liten grej och konstant (vid behov) blåsa in inomhusluften mellan rören. Då fryser inget heller.
 
Ni har redan tipsat om dammsugaren om man har turen att ha en som går sätta slang på utblåset Så har man en utmärkt vattenrörstinare det är bara att göra ett hål i vägg golv eller vart det nu har frusit stoppa in dammsugarslangen i hålet och starta .Då luften komprimeras lite så värms den upp och fyller utrymmet där isproppen finns med varmluft. Brandrisken med denna teknik borde vara nästintill obefintlig. Varmluftspistol däremot är inte helt ofarlig att tina rör med.
 
BigGitt skrev:
Inte vad jag vet. Kabeln bör placeras i vattnet! Mitt i.

Annars kan man ha en liten 12V fläkt på. Bygga en liten grej och konstant (vid behov) blåsa in inomhusluften mellan rören. Då fryser inget heller.
nja, funderade på detta först. men borde inte den varma luftens fukt kondensera i den kalla delen av röret? I värsta fall blir ytter-röret fullt av vatten, som sedan fryser. Då kommer varken det gå att suga eller blåsa i ytter-röret.

Om man skall klara sig måste man nog ha rätt bra blås genom röret...
 
pason_67 skrev:
nja, funderade på detta först. men borde inte den varma luftens fukt kondensera i den kalla delen av röret? I värsta fall blir ytter-röret fullt av vatten, som sedan fryser. Då kommer varken det gå att suga eller blåsa i ytter-röret.

Om man skall klara sig måste man nog ha rätt bra blås genom röret...
Även det lilla som rör sig mellan rören, bör räcka för att torka ut fukten!
Annars hade man inte vågat sälja dessa kablar. Dessutom kan man ha dessa på endast då vattnet fryser! M.a.o. några timmar varje vinter vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.