Hej

Vår vattenrör har fysit före vattenmätare. Kan ni tipsa mig om en bra rörmokare som kan göra jobbet? (Stockholmsområde). Jag har ringt till ca 30 företag (rörmokare) men ingen är intressedade av jobbet :(
 
Om du har Kommunalt vatten, kontakta dem.
 
Hej

Jag har redan haft kontakt men eftersom skadan ligger i vårt mark (rören som kommer från konnulalt nät till oss), måste vi själv hitta någon som kan ånga upp eller tina rören.

mvh
Tanja
 
Kan inte frysta rör gå på hemförsäkringen?, eller det kanske bara är skador som uppkommit p.g.a. frysta rör inomhus?

Jag hade ringt försäkringsbolaget och kollat.
 
Hej

Ja, jag har redan ringt. De sade att de inte kan hjälpa mig eftersom det är inte någon skada (rör har sprukit eller något).

Måste jag verkligen vänta tills våren innan vi får vatten igen?!?

mvh
Tanja
 
Är det utanför huset? Ligger kommunala vattenledningar så grunt?

Hade problem med vattenledningar till egen brunn som låg väldigt grunt och givetvis frös första vintern. Fick rådet att åka till närmsta hästgård, lassa ett lager av färsk hästgödsel och lägga på den plats som vi trodde frysningen var (visste med någon meter när).
La ut allt (tog två lass) direkt på marken, täckte med några rullar isolering och en kraftig pressening över allt. Knappt ett dygn senare kom vattnet igen.. Högen fick ligga kvar över vintern, till våren var det fin kompost..

Sommaren efter grävde vi upp ledningen och isolerade den ännu mer.. (Kunde inte förlägga den djupare pga berg..)

Hoppas det löser sig för er..
 
Hej

Ja, det är utanför huset. Vårt egen rör ligger tydligen för nära marken. Vi köpte villan för ett år sedan. Förra vintern var det så mycket snö att det inte var några problem...

Tack för tipset.

Finns det något motsvarande metod utan hästgödsel? T.ex. värmefiltar eller något? Vi bor nog rätt långt borta från hästgård...

mvh
Tanja
 
Ja, det dyrare alternativet jag fick då var att hyra en sorts gasolbrännare som man ställde på marken och på något sätt fick marken att tina..

Huvudsaken är att värmen går ner i marken så den tinar upp..
 
Jag är faktiskt att beredd att betala vad som helst om någon bara fixar det här... och sen lägger jag villan till salu!
 
När de grävde för bergvärme här la de eldrivna värmemattor mellan hålet och huset för att tina tjälen. Såna borde fungera.
 
Fint. Var kan man köpa dem?
 
Låter som ett dålt fel... slarvigt gjort...
 
Hyr. Kolla Cramo eller Ramirent, dom
fixar nog nåt åt dig.
 
Hej,
Vi sitter just nu i samma situation som du. MEN, det du behöver är en spolfirma, inte en Rörfirma. Företagen som rensar avlopp mm löser det här problemet år dig genom att man öppnar vattenledningen i båda ändarna och sedan värmer bort isroppen med ånga som förs in med en tunnare slang. Kostar ett par tusen (del av arbetet kan gå på ROT troro jag).
Som långtidslösning kan man sätta in en värmekabel i vattenröret/slangen som man har igång på vintern.
Så, sök på spolbil på gulasidorna eller motsvarande så hittar du nog någon som kan hjälpa dig.
Lycka till
/Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.