Mikael_L
Samarbetet mellan Skanska och IKEA hypas av dom själva som mycket hus för pengarna.

Jag funderar lite på om dom verkligen har pressat ut maximalt av kvadratmetrarna eller hur det nu är med det.
Jag tycker det ser rätt ordinärt ut egentligen, men samtidigt har dom t.ex. här fått till 4 rum och kök på 108 kvm. (parhus)
http://www.boklok.com/Sverige/Vara-projekt/Skane-lan/Planerade/Odakra-Angen/Planlosning/


Så här skriver förövrigt arkitekten själv:

Arkitektens tankar
Kloka tankar om radhusen

Arkitekt Anders Larsson delar med sig av tankarna bakom ditt nya hem:

"Med hjälp av de stora fönstren mot trädgården och takfönstret i trappan, har vi lyckats få radhuset att riktigt flöda av ljus. Det är annars ett vanligt missförstånd, att radhus skulle vara mörka.

Planlösningen bygger på en stor öppenhet, men det finns samtidigt en tydlig uppdelning mellan de gemensamma ytorna och de mer privata, både inomhus och utomhus. Det är viktigt att hitta plats för såval samvaro som avskildhet.

För att inte tala om modern teknik. Med den fiffiga teveväggen i vardagsrummet hittar både platteven och datorn sina naturliga platser i hemmet."
 
  • radhus_bv_med.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • radhus_ov_med.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
det är helt klart många kvadratmeter för sitt pris, men priset kommer sig mest av att dom bygger så billigt det någonsin går utan att bekymmra sig om kvaliteten för fem öre.
 
Planlösningen ser ordinär ut men det är väl det som är meningen? alla ska kunna tänka sig detta. Man har ändå på 108m2 fått in 2 badrum! Man ritar ett hus som byggs i 100tals och som inte ändras vare sig i planlösningen eller utrustningen. Då blir det billigare. Jag tror (i motsats till simon isacsson härovan) att kvaliteten är likvärdig med andra prefabricerade hus. Jag har varit inne i Boklok hus hos vänner och det kändes gediget!
 
Precis, små badrum, hallar mm, vardagsrum på 18 kvm är också rätt litet, vi har ett på 30 och ett på 40, men stort kök, och luftigt med trappan mitt i och takfönstret, det är väl utnyttjade kvadratmeter om man nöjer sig med ett vardagsrum istälelt för två som många vill ha nuförtiden, och i och med att många får plats att sitta i köket kan man ändå umgås många på två ställen i huset.

Finns ju många mycket större hus med gigantiska rum men där man ändå tvingas sitta i knät på varandra på grund av köksö istället för matplats och allt för öppen planlösning.
 
simon_isacsson skrev:
det är helt klart många kvadratmeter för sitt pris, men priset kommer sig mest av att dom bygger så billigt det någonsin går utan att bekymmra sig om kvaliteten för fem öre.
Intressant att du titulerar dig arkitekt..... Kan betyda 2 saker, antingen är du avundsjuk eller så ser du något vi andra inte ser;)
 
Kvaliteten är ju helt klart nedskuren, vilket är en del av konceptet. Det är inte det dyraste kaklet och vitvarorna, det är inte de tjockaste, bredaste golvtiljorna osv utan genomgående lågprisval. Men man får ju vad man betalar för, och det här är en möjlighet för många famljer att skaffa sig ett vettigt boende som de har råd med, utan överdriven lyx.

Vad ska man med ett kök med italiensk lyx för 200 000 om allt man gör i det är att visa upp det för gästerna när man har cateringfester, och kör sin espressobryggare till söndagsfrukosten med mikrade croissanter till? ;-)
 
Du menar att man har upprätthållit en god kvalitet genom att inte slösa?
 
Nimajneb skrev:
Du menar att man har upprätthållit en god kvalitet genom att inte slösa?
Så vitt jag vet har de kompromissat en hel del för att få ner priset, men det är ju inget de hymlar med?
 
En i min uppfattning skicklig arkitekt kan hitta den optimala lösningen mellan byggnormer och kundens praktiska och estetiska krav till absolut lägsta möjliga kostnad.
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Så vitt jag vet har de kompromissat en hel del för att få ner priset, men det är ju inget de hymlar med?
Kompromissat gentemot vad?
 
Mikael_L
Men ... :O

Att du både hann läsa och replya på mitt inlägg ... :@
Snabba du :)

Jag raderade det i alla fall, då jag nästan omedelbart insåg att jag missförstod dig. ;)

No hard feelings ...
 
Mikael_L skrev:
Men ... :O

Att du både hann läsa och replya på mitt inlägg ... :@
Snabba du :)

Jag raderade det i alla fall, då jag nästan omedelbart insåg att jag missförstod dig. ;)

No hard feelings ...
Inte alls, jag har tom raderat ditt citat 😉
 
Anna_H skrev:
Kvaliteten är ju helt klart nedskuren, vilket är en del av konceptet. Det är inte det dyraste kaklet och vitvarorna, det är inte de tjockaste, bredaste golvtiljorna osv utan genomgående lågprisval. Men man får ju vad man betalar för, och det här är en möjlighet för många famljer att skaffa sig ett vettigt boende som de har råd med, utan överdriven lyx.
Begreppet "kvalitet" betyder ju olika saker för olika personer. Jag tolkar ditt inlägg som om att kvalitet på ett hus är liktydigt med exklusiva ytskikt?
 
simon_isacsson skrev:
det är helt klart många kvadratmeter för sitt pris, men priset kommer sig mest av att dom bygger så billigt det någonsin går utan att bekymmra sig om kvaliteten för fem öre.
Det är ju väldigt intressant. Jag förmodar du är insatt i projektet. Berätta gärna mer om exakt vad det är man skurit ner på för att få ner priset.
 
andersmc skrev:
Begreppet "kvalitet" betyder ju olika saker för olika personer. Jag tolkar ditt inlägg som om att kvalitet på ett hus är liktydigt med exklusiva ytskikt?
Om du med "exklusiva ytskikt" menar att ett IKEA-kök är av sämre kvalitet än tex ett mycket dyrare kök, tex Marbodal, eller plastmatta i badrummet istället för italienskt handgjort kakel, så ja, det är en del av det. Givetvis inte det hela, jag drog bara några exempel på vad de dragit ner på för att hålla priset nere.

Det vore löjigt av mig att försöka ge sken av att det skulle vara någon komplett lista, liksom det är löjligt av dig att antyda det. Det jag skrivit är ju inte fel, eller hur? Det är bara inte hela sanningen, men det är fritt fram för vem om helst att fylla på: Hur kan BoKlok vara så mycket billigare än andra hus med samma antal sovrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.