Vi behöver dränera och samtidigt isolera vårt suteränghus. Hittills har jag fått 2st offerter på detta arbete från 2 olika firmor. Offerterna skiljer sig markant i pris så vi blir lite osäkra om det är något fuffens.. :)

Firma 1 gav ett pris inkluderat allt arbete och material ca 105 000 efter rotavdrag
Firma 2 gav ett pris inkluderat allt arbete och material ca 50 000 efter rotavdrag.

Den enda skillnaden är att Firma1 skulle använda maskiner för att utföra arbetet medans Firma 2 gör allt för hand, vilket då gör att rotavdrag kan användas i en större utsträckning.

Men jag blir ändå lite skeptisk kring den påtagliga prisskillnaden.

någon som har erfarnhet av liknande som vet om detta verkar rimligt. huset är normalstort ca 70kvm per plan i suteräng.
 
Göra allt för hand? Snacka om skojare. Eller behövs det inte gräva alls runt huset?
 
jo det ska grävas runt huset, men framförallt runt suterängdelen, vilket för mig känns som ett riktigt hästjobb om man ska göra det för hand...
 
Gräva för hand?hur många skyfflar går det på en skopa? Skulle tro att dom glömt en 2;a framför 50 000 om de skall vara seriösa och inte bara vara "färdiga" när du kommer hem från jobbet.
 
Mitt råd, fetglömma firma 2.
 
Behöver inte vara så illa att ta firma 2... de tar säkert in billig personal från batikum som gör grovjobbet. De kostar inte många kr i timmen :S
Alternativt att de i realiteten har en grävere som de använder, men för att kunna hålla ett lägre pris så säger de att de ska gräva för hand. Har för mig att jag läste om att en del företag gör så för att kunna hålla ett lägre pris ut mot kund och därmed är konkurrenskraftigare.

Jag skulle ta in offert från minst 2 firmor till för att få en bättre koll på prisbilden och sedan plocka bort de som är avviker allt för mycket från de övriga.
 
Hej.

Normalt så ligger en dränering på ca: 120-150' före rotavdrag på ett hus som är 10x7 meter om man använder Pordrän. Det som sedan påverkar priset lite är tillgänglighet, behöver fasaden blästras, behöver man gjuta hålkärl mellan sula och vägg. Vill du ha 20 cm isolering så räkna med ett materialpåslag på ca: 8000-10000 kronor. Hur ser det ut med dagvatten osv. Behövs det stenkista. Det finns många parametrar som påverkar priset.

Sedan en sak som kostar är nivån på återställning. Normalt sätt så lämnar man grovplanerat. Sedan kommer du att ha minst ett parr lass fyllning som måste köras bort. Vill du ha tomten helt åsterställd med jord osv så tickare det mer pengar.
 
Redigerat:
D
Varför skulle ett företag vara skojare för att de erbjuder handgrävning vid dränering? När vi dränerade om så erbjöd en firma handgrävning som alternativ (och det alternativet var något dyrare, men då fanns inte 50% ROT). Men med handgrävning så blir resultatet så mycket bättre, framför allt i resten av trädgården som inte skall grävas upp :D . Vid handgrävning kan man gräva ett mycket smalare schakt och det blir alltså mycket mindre massor som skall dumpas i trädgården och häckar och staket fick vara kvar (då man fått ta ner dessa för att komma in med grävare).

Huset är ca 11x10m stort och det var ca 4m+11m+10m+4m som grävdes upp, dvs nästan 30m. Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog för grävarna, men det gick på med bra fart, skulle tro att det var några dagar för 2 man.
 
Hej.

Ett problem med det du skriver är rasrisk. Säg att du måste gräva 2,2-2,5 meter djup för att hamna under sulan. För att kunna vistas säkert i botten på denna schakt så måste du ha en rasvinkel som är anpassad till rådande markförhållande. Det innebär att det kan vara 2,5-3 meter brett i överkant.

Det blir en grym handskottning.

Och skulle en olycka hända så är det entreprenören som sitter med svarte petter för att inte följt arbetsmiljöverkets ansvisningar gällande rasvinklar osv.

Jag skulle alldrig äventyra mina anställda genom att räkna snålt på ett jobb genom att göra en smal schakt och därigenom få en betydligt mindre materialhantering.

För nog är det väl så att alla vill komma hem helskinnade efter en dag på jobbet. Det är en sak som många privata beställare inte tänker på, och en anledning till stora prisskillnader.
 
Redigerat:
D
Ingen större rasrisk med tung lera. För övrigt är det nog inte så farligt att stå i ett schakt mot en husvägg om det är lättare jordmassor runt omkring (och inte t.ex. sprängsten). Effekten av ett eventuellt ras torde vara ganska begränsade och inte alls så dramatiska som du tycks påskina. Arkeologer gör ju djupa spikraka schakt också för den delen och de vill väl också leva till pensionsåldern antar jag. Med handgrävning så har du betydligt bättre precision och kontroll över grävningen.

Du är nog bara grävare själv och vill inte ha konkurrens av vanliga människor...:wow: Men för de som vill ha trädgården uppgrävd med ett 3 meter brett schakt för att få ner en 10cm skiva så rekommenderar jag naturligtvis maskingrävning. Det illustrerar ganska bra hur det brukar se ut när grävmaskinen har varit framme på en del ställen.
 
Redigerat av moderator:
Att gräva en smal schakt med 2 meters djup dessutom i lera??? Först och främst är det lera som skall grävas upp så skall den dessutom köras till tippen för man återfyller inte med lera om man gör arbetet på rätt sätt. Det där med lutningen på schakten är oerhört viktig pga rasrisken. Dessutom om du skulle gräva för hand så var skulle du lägga massorna två meter djupt innebär 4m från botten till toppen. Det låter som att man aldrig varit med om något sådant arbete när man uttrycker sig på det viset. Dessutom hur många kilos tryck tror du man tål över kroppen innan man dör, då spelar det mindre roll vad det består av 1 kg bomull är lika tungt som 1kg järn.
 
ridax

"Ingen större rasrisk med tung lera. För övrigt är det nog inte så farligt att stå i ett schakt mot en husvägg om det är lättare jordmassor runt omkring"

Det där var både naivt och dumt. Det märks att du inte vet vilka regler det är kring detta och speciellt lera.

Det är med den inställningen vi har arbetsplatsolyckor. Det är nog inte så farligt är något som man inte använder sig av i dessa sammanhang
 
när de grävde hos oss (med maskin) var inte schaktet 3m utan snarare 0.5-1m, beroende lite på hur möjlighetera var att komma fram med bobcaten.
 
D
cecar33 skrev:
då spelar det mindre roll vad det består av 1 kg bomull är lika tungt som 1kg järn.
Nu är det ju inte vikt som man gräver upp utan volym. Alltså är det en väldig skillnad om du håller på och gräver upp 1m3 bomull eller 1m3 järn. Om du själv skulle få välja, vad skulle du helst ha nedrullande på dina fötter? En bomullstuss stor som en fotboll eller en sprängsten stor som en fotboll...? Ja, jag tänkte väl det....

Du får gärna peka på ett enda fall där någon blivit ihjälklämd för att ett schakt har rasat igen vid en handgrävd dränering. Tills dess avvaktar jag nog och påstår att det inte är så farligt som ni vill påskina. Dessutom så är det inte JAG som har sagt att det är ett 2m djupt schakt och det skulle väl bara vara bra dumma grävmaskinister i så fall som skulle lägga alla schaktmassorna balanserandes på schaktkanten så att ett 2m schakt skulle resultera i 4m från botten till toppen??? De som handgräver är lite smartare än så och inser att man inte staplar schaktmassorna intill schakten.

Det är typiskt entreprenörer som har investerat i dyra maskiner... de tror att saker inte går att lösa med vanlig handkraft längre.
 
Redigerat av moderator:
D
noone70 skrev:
när de grävde hos oss (med maskin) var inte schaktet 3m utan snarare 0.5-1m, beroende lite på hur möjlighetera var att komma fram med bobcaten.
Sch..... Säg inte det högt, du får grävmaskinsfacket på dig om de får höra det. Det vet väl alla människor att de bara överdriver med sina 3m breda schakt, som om det skulle vara någon nödvändighet vid de flesta schaktningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.