Håller med exerg. Är huset tätt så kan det inte förbruka ens hälften av den energi du gör av med.
Råttor som gnagt undan isolering så att vinden utifrån får fritt spelrum i trossbotten under själva golvbrädorna kan dra mycket energi.
Hur är värmeledningarna dragna. Kanske går de på vissa ställen i väggar eller golv där de kyls av kraftigt.
 
ja, en stam eller vad det heter går under huset en bit, där är det ju kallt, men den försörjer bara 3 radiatorer i 2 olika rum..... + ett element i ett föråd. sen går det en stam endast till en liten handkammare. och en stam till toaletten. sammtiliga under huset då, isorlerade och hela.... med stam menar jag tur och retur sida vid sida. men dessa element är tillfredställande varma
 
Naturligtvis är det inte kallt i kakelugnen om spjället är otätt, den varma luften går ju ut där och värmer kakelugnen.

Protte
 
Går det inte att elda i kakelugnen då när det är som kallast? Iaf som en nödlösning. Jag kan tänka mig att det var enda värmekällan i huset när det byggdes. Fanns säkert en vedeldad köksspis också iofs.
Har släktingar som har ett gammalt 1800-tals torp och man kan lätt elda upp till 25 grader inomhus med kakelugnen utan något annat tillskott.
 
Förresten kan du kolla vad du har för rökgastemperatur från pannan nu när du måste tokelda?
 
Läste nu att skorstenen till kakelugnen är utdömd... synd..
 
mmm ska kolla rökgaserna i veckan. jag funderar på att kolla upp skorstenen till kakelugnen då den är en tillgång, helt klart..... vedspis har funnits, men tyvärr bortplockad...
kan tänka meig att huset är kallare än förr också för att det tydligen har funnits vedspis även på övervåning som antagligen nyttjades flitigt, men den är så klart borta den med :(
 
nu hade brännaren lite svårt att starta igen, men jag skruvade upp startdos, driftdos pytte pytte lite och så ökade jag efekten på fläkten.
då startade den mycket lättare fast det blev med en rejäl rökpuff :)
kommer det att gå åt mycket mera pellets nu?????
 
Hur varma är elementen och vilken typ av element är det?
 
En annan vital fråga; vad har du för temp på returen om du shuntar ut 80 grader?

(det jag är ute efter är att temp.diff mellan framledning o retur är proportionellt med avgiven effekt vid ett givet flöde. Det kan ge en hint om du inte får ut tillräckligt med energi till luft i huset, eller om huset avger för mycket energi)
 
Jag hade köpt en sådan här: http://www.jula.se/varmelackagedetektor-ir-tld100-30-150-c-405035 och ett par rullar silvertejp.

När vi flyttade in i vårt hus så läckte det som ett såll överallt, men ett par rullar silvertejp och maskeringstejp runt lister, fönster och andra sprickor gjorde susen, vi kunde inte hålla mer än 15 grader när det var -10 ute, men efter tejpningen så var det inga problem att hålla 22-24 grader, trots i stort sett oisolerat hus.

Vi gick och kände vart det drog kallt när det blåste ute, men med en TLD-100 går det mycket lättare att hitta värmeläckorna, den har helt klart varit värt pengarna sedan vi köpte en sådan.
 
hej hej. uppdatering.
i höstas kände jag att det drog lite mellan fönsterramen och karmen eller vad det heter, tänkte jag inte ska öppna fönstrena förren till våren då jag ska kita om sammtliga, så jag gjorde en provosorisk nödlösning. jag spruta latexfog runt alla fönsterkarmar, jag vet att det inte är bra att göra så, men det drar inte där iallafall.
Hur som helst. har eldat lite i kakelugnen, men det kändes meningslöst, efter en dag var det varmt en meter runt omkring den bara, jag har skruvat på brännaren, tryckt i isorlering där jag känt att det drar runt om i några rum, plus att i två fönster 1st 45x95cm och 1st på 40x45cm bara hade enkelglas då dom varit krossade från utsidan och borttagna. så det såg jag inte förren i förgår, men som tillfällig lösning klipte jag ut passande isorleringsbitar och tejpade fast kartong över dessa från insidan då ju.
nu ligger pannan runt 65-70 grader när jag shuntar ut 4-5 av 10. dock har den svårt som tusan att värma upp sig till över 70, det tar många timmar, så det går åt ca 4,7 säckar pellets/dygn (16kg säckar) och inne tempen har legat runt 15,5 grader i två dygn nu.... dock har ju även utetempen minskat 3-4 grader... eller säger man ökat när det är minus?????
 
hej bra tips där daniel78.Har du testat om det funkar på en radiator med.
 
Redigerat:
växelventil skrev:
hej bra tips där daniel78.Har du testat om det funkar på en radiator med.
Silvertejp på en radiator? :)

Eller du menar TLD:en?, jorå den funkar fint att jämföra temperaturer på radiatorer också.
 
Hej Då är det mycket intressant om du kan läsa av själva kyleffekten på en radiator.(menar om man kan se vart radiatorn är kallast/varmast.Läser den av exp där det blir blåfärg(kallt) och röd (varmt) för då kan man se exp om flödet över radiatorn inte är som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.