Mycket bra jobbat, imponeras också av tempot OCH att ni bor och renoverar samtidigt. Byggdamm har en förmåga att sätta sig överallt, men har också förstått att ni är flitiga med dammsugaren. Generöst med bilder, tack för det :)

Vet inte om du nämnt det men budget, finns det eller kör du till butiken när det ramlar in kulor på kontot?

Lycka till med fortsättningen!

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Mycket bra jobbat, imponeras också av tempot OCH att ni bor och renoverar samtidigt. Byggdamm har en förmåga att sätta sig överallt, men har också förstått att ni är flitiga med dammsugaren. Generöst med bilder, tack för det :)

Vet inte om du nämnt det men budget, finns det eller kör du till butiken när det ramlar in kulor på kontot?

Lycka till med fortsättningen!

Kjell G
Tack du, alltid kul få feedback i alla dess former! :)

Byggdammet är sjukt jobbigt, fastän jag försöker dammsuga medans man jobbar, köra maskiner med dammsugaren inkopplad osv så letar det sig verkligen överallt. Sen har man en sambo som är petnoga med städningen, så det känns som vi städar mer än jag hinner bygga. Förstår egentligen inte att hon inte klagat nämnvärt mycket ännu :blushing:

Någon budget finns det inte, utan det byggs så fort som plånboken tillåter. Tanken är att fixa min lista med att-göra saker så att huset kan omvärderas och förhoppningsvis bli av med blancolånet.

De stora projekten som är kvar innan omvärdering är:
- Entrehallen, golvvärme och klinker
- Matdelen, köksö och låda med spotar ovanför där innertaken från köket till vardagsrummet skiljer sig åt
- Lilltoa, nya ytskikt
- Stortoa, helrenovering då den är HEMSK. orginal från -70 med en tunn plastskiva spikad direkt på boarden, inget som helst fuktskydd.
- Listning av allt ovan.
- Få sålt friggeboden så man kan fixa en grillplats.

Sen har det dock dykt upp två oväntade projekt som måste göras i samband med dessa.
- Avloppsrören, orginal från -70 blir det ofta stopp i, 5 ggr på 3 månader, så det blir ta upp golven i båda toaletterna och lägga dit nya.
- För ca 20 år sedan var det läckage i taket runt skorstenen, ser nu under mattan i hallen att golvspånet är i extremt dåligt skick, så det måste bli att riva väggen mot lilltoa för att byta ut allt som är skadat.

Bild 1 - Närbild på golvet

Bild 2 - Bild på hallen/lilltoaväggen (murstocken är i väggen mellan trapp/lilltoa

Bild 3 - Översiktsbild, vid hallen syns lilltoa till vänster om den och murstocken är det fyrkantiga tomrummet, sen det större rummet bakom lilltoan är stortoan.
 
  • DSCN1041_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1042_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning_600x375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju inte ut som ni har brist på sysselsättning direkt :D Kanonfint jobb, blir ju superbra det där!!

Det där med sysselsättning..Så är det när man skaffar renoveringsobjekt.. har gjort samma sak jag med.. men vi har bott här i 2.5 år och inte kommit hälften så långt som er känns det som haha.. men vi tar lite pö om pö sådär.. ekonomi, tid och ork måste ju få styra lite också.

Men ibland önskar man att NÅTT var färdigt haha.. (vi har nått litet kvar att göra i varje rum vi hållt på i..lister där..garderobsdörrar där, målning där osv)

LYCKA TILL I FORTSÄTTNINGEN MED :D
MVH Sandra
 
Snigla skrev:
Ser ju inte ut som ni har brist på sysselsättning direkt :D Kanonfint jobb, blir ju superbra det där!!

Det där med sysselsättning..Så är det när man skaffar renoveringsobjekt.. har gjort samma sak jag med.. men vi har bott här i 2.5 år och inte kommit hälften så långt som er känns det som haha.. men vi tar lite pö om pö sådär.. ekonomi, tid och ork måste ju få styra lite också.

Men ibland önskar man att NÅTT var färdigt haha.. (vi har nått litet kvar att göra i varje rum vi hållt på i..lister där..garderobsdörrar där, målning där osv)

LYCKA TILL I FORTSÄTTNINGEN MED :D
MVH Sandra
Tack så mycket! :)

Ja vi tar också saker pö om pö eftersom stålarna ramlar in, men för att orka med renoveringen så kör vi en sak i taget så man får lite delmål, sen innan vi flyttar vidare till nästa projekt så ska allt vara klart, varenda list ska vara på plats innan något nytt får påbörjas! Så skön känsla när man fått göra en del helt klart, känns som en liten vinst och taggad blir man för nästa projekt!

Hoppas ni orkar slutföra renoveringarna, lycka till själv! :D
 
Nu har det varit en flera månaders lång paus i renoveringarna, dels för att spara ihop pengar och sen även för att hinna leva lite också! :)

Har nu kommit till stambytet på toaletterna på övervåningen. Påbörjar det i stortoan med att bila fram avloppen så man vet vad man ska ta och beställa!

Fuktskyddet i stortoan kan verkligen inte följa dagens regler och normer, väggen är gjord av vanliga träskivor (10mm masonitskivor), sen på det är det spikat 15-20cm breda plastskivor. Konstigt nog är det inga fuktproblem alls där bakom trots 40 år gammalt!

Bild 1 - Väggen mot lilltoan längst in.

Bild 2 - Motsatt vägg, där badkaret funnits. Här ses plastskivorna.

Bild 3 - Bilat upp golvet från golvbrunnen och till lilltoa där rören kommer upp ur källaren, även bilat mot handfatet och toaletten. Förstår inte hur de tänkte då de lagt elementrör (de 5 st vita), varmvatten och kallvattenrör (resterande rör) rakt ovanpå avloppsrören, blir inte kul att byta avlopp!

Ska även flytta golvbrunnen till hörnet av rummet då jag ska in med ett trekantigt spabad i hörnet, undrar hur många vattenledningar som gömmer sig dära!
 
  • DSCN1091_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1093_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1100_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det dags o ta fram avloppsrören i lilltoan för att kunna räkna ihop vad som ska beställas.

Bild 1 - Börjat riva klickgolvet, vem lägger ens klickgolv inne i en toalett?

Bild 2 - Även hära är avloppsrören gömda under en massa varmvatten/kallvatten rör och elementrör, att bila upp avloppen ur betongen är juh enkelt, men att sen få dit rörbitar under de andra rören igen kommer nog vara en utmaning ! :) Röret på bild som går snett under väggen är det som går vidare till stortoan som jag skrev om i förra inlägget!

Har nu lyckats räkna ihop alla avloppsdelar som behövs till toaletterna, upp på vind med vacuumventilen samt ner i källaren med ny renslucka.

Har även räknat ihop hur mycke golvvärmeslang / golvvärmeplåtar som behövs i lilltoan samt entrehallen och beställt alltihopa.

Om en vecka eller två påbörjar bytet på allt, får se om avloppen hinns med att bytas på en dag så man slipper vara utan fungerande toalett allt för länge! ;)
 
  • DSCN1102_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1111_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar länge för leveranser! Väntar fortfarande på avlopp och golvvärmeprylarna från RinkabyRör, förhoppningsvis kommer de innan helgen så man kan påbörja avloppsbytet! :)

Har även varit och handlat klinker till hall/lilltoa, så snart finns det gott om jobb igen! :D
 
Hittat lite mer tid att fortsätta med avloppsbytet, då man ska iväg och jobba i veckan så tänkte jag göra allt som ska göras fram till avloppsbytet så det bara är och hugga i direkt man kommer hem till helgen.

Ser fram emot helgen som kommer, börja bila upp rören ur betongvalvet och det betyder att man inte kommer ha någon toalett att använda fram till de nya avloppen är färdiga, får hoppas det går fort och att sambon inte blir så arg! ;)

Bild 1 - Bort med den trasiga toaletten, kommer bli hära man får göra sina behov medans golvvärme och klinker fixas i lilltoa och hall.

Bild 2 - Bort med den hela toaletten och flytta till stortoan, dags att riva upp golvet och riva väggen hära!

Bild 3 - Toaletten monterad, väggen mellan toaletterna har börjat rivas!

Bild 4 - Taket i stortoan var gjort av frigolitbitar, ca 1 cm tjocka, konstigt nog inte det minsta antydan till fukt i råsponten ovanför trots brist på plast... :)

Bild 5 - Väggen borttagen mellan toaletterna, golvet i lilltoan helt borttaget.

Bild 6 - Lilltoan, kommer bli helt galet jobbigt att byta avloppsrören hära. Inte nog med att det är enormt mycket varmvatten-, kallvatten- och elementrör, men här är lägsta punkten på avloppet, 110 rören är nergjutna ca 70-80 mm i betongvalvet till källaren!
 
  • DSCN1112_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1113_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1114_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1122_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1123_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1124_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grymt härligt få hem lite prylar till huset, klinker till hall och lilltoa, två kartonger fulla med golvvärmeplåtar, inte med på bild men 75 meter golvvärmeslang och sen avloppsrör och en kartong full i övriga avloppsprytlar! :) Känns bättre än julafton! :)
 
  • DSCN1125_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1126_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är iallafall inte sysslolös! Bra jobbat!
 
Ett tips, skriv bildtexten vid respektive bild, lättare att läsa forumet då. Annars får man scrolla fram och tillbaka för att läsa och sen kolla bilden :)

Annars grymt jobbat med resten, där är att göra när man väl sätter igång!
 
Ett tips, skriv bildtexten vid respektive bild, lättare att läsa forumet då. Annars får man scrolla fram och tillbaka för att läsa och sen kolla bilden :)

Annars grymt jobbat med resten, där är att göra när man väl sätter igång!
 
Tackar för kommentarerna! Alltid trevligt med feedback! :)

Har faktiskt ingen aning om hur jag får texten mellan bilderna, laddar upp bilderna hära på forumet och dom är lixom inte med i själva inläggs-rutan så att säga. Utan dom är som bifogade till inlägget! Vet du hur man gör för att få in bilderna i texten får du gärna säga till!!

Har däremot haft en liten tråkig incident nu då jag är borta på jobb, pratade med tjejjen igårkväll och då sa hon att det droppade från ett rör upp till handfatet, och då jag bad hon kolla var det läckte så började det läka mera! Lagom panik jag fick i telefon liggandes på hotellrum 25 mil bort! Ordnade sig efter någon timme då hon lyckats stänga av vattnet och en snäll granne var förbi och skruvade dit en plugg! :)

Och sysslolös, nej verkligen inte, på fredag smäller det, då ska rören bilas upp ur betongen, och ny läggas ner, kommer bli lagom skojj och pyssligt då alla vattenrör/elementrör ligger ivägen ! :)

*wish me luck* :D

Har också en tanke att skippa träbjälklaget ovanpå betongvalvet ner till källaren i lilltoa och hall där jag tänk ha golvvärme i LK bjälklagsplåtarna, och istället gjuta ner dom i betong dära, men vet inte hur mycke vikt betongvalvet pallar! :/ Någon som är duktig på hållfasthet i betongvalv? :)
 
Ja nu kom dagen då man fick leva utan toalett. Man får lite panik då man vet att man inte har möjlighet att utföra sina behov, speciellt tjejjen tyckte det var riktigt jobbigt!

Vissa avloppsrör var riktigt sega att bila/bryta sönder och andra sprack såfort man tittade på dem, så valet att byta ut rören från 1969 var nog riktigt klokt! d^_^b

Då det var mycket hårdare och mer sten i betongen än jag trott så var det riktigt jobbigt att bila i, jobbet drog ut på tiden och jag blev tvungen att avsluta jobbet för dagen med en riktigt tillfällig toalettlösning, måste vara den fulaste lösningen jag någonsin sett men det är nu möjligt att utföra sina behov! :p

Avloppet är nu bytt ner i källaren och till lilltoans toalett, rören till stortoan, duschen, handfaten och upp till luftventilen på vinden får vänta till imorgon! :D

På sista bilden så är luftventilen påkopplad på ett rör som sticker snett uppåt, riktig tattarlösning jag vet! :blushing:
 
  • DSCN1129_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1130_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1132_450x600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1133_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1135_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1138_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon lösning på tillfällig wc....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.