hejsan. jag hyr ett hus och vill därför inte lägga ner allt för mycket pengar på det.
det är byggt i slutet av 1800 talet. och det värms upp med pellets alt ved.
dock så är det svinkallt, golven är extremt kalla de med, pellets går det åt, ca 5 x16kg/dygn och pannan ligger på 80-90 grader, shuntar jag nästan fullt så har jag en inne temp, på 15-16 grader när det är mellan minus 10 till minus 16 ute.
det finns ingen källare, bara krypgrund, mitt i huset står en gammal kakelugn, men skorstenen till den är utdömd. hur ska jag göra för att få det varamare i huset och mindre bränsleåtgång för en billig peng?
jag har tätat provosoriskt runt alla fönster, så det drar inte in där, men det känns som att det drar nåt fruktansvärt runt golven i hela huset.:blushing:
 
Tjocka mattor samt typ rullade handdukar eller liknande vid golvsocklar där det drar som kallast.
Mattorna kan du väl köpa på loppis, myrorna eller liknande.
 
Flytta eller en kraftig ombyggnad låter det som. Finns det någon isolering idag, i väggar golv och tak?
Hur stort är det?
 
Vad eldar du med för panna?
 
Gamla hus är kalla :)

Ett tips om du har snö på backen är att skotta upp snö på hela stenfoten och en bit upp på väggen. Gör EXTREMT mycket åt de gamla dragiga golven. Skulle tro att du kan höja tempen inne med flera grader om du får upp snö runt hela huset.
Så här gjorde man alltid förr varje vinter på alla hus med torpargrund. Det liksom ingick i byggteknikstanken...
 
tack för tips,
1.pannan är en norrhammar 3000 från 83 tror jag, och till det har jag pelletsbrännare på natten (pellex 20kw) på dagtid eldar jag ved om jag ändå är hemma.

2.jag tror inte att huset är tillägsisolerat då vägarna inte alls är raka :) ang golvet så tror jag inte det heller faktiskt, dock såg jag sviktande asfarbordar (eller vad det heter) under golvet när jag kröp under huset i höstas. fuktig mark under huset och ingen byggplast på marken....

3. jag har tyvärr inte snö så det räcker till att skotta mot huset (bor i södra kalmar)

4.har eldat som tusan men har bara 16 grader inne, även att det sjunkit 6 grader ute.

5. helrenovering! ja, hade jag ägt huset hade jag antagligen sålt det, ha ha, eller inversterat i att renovera från grunden. dock har jag redan köpt nytt kök till det och målat och tapetserat massor, så det känns riktigt surt att lägga mer pengar på det, fastighetsägaren har inget ansvar alls, vi skrev kontraktet på det viset för att få billigare hyra..... storleken vet jag inte så sett, men det är 2 våningar med liten vind. 4 rum på nedervåning, med 2 hallar, 1 kök och 1 toalett. på övervåning 4 rum 1 hall (dock ganska små)
gissar på 150KVM
 
öringens råd är guld värt i gamla dragiga hus, så ut och skotta ;)
 
shuntar du ut 80 grader och får ändå inte varmt?? jisses. Antingen så blåser det rakt igenom huset eller så har du ett rejält underdimensionerat värmesystem. Hur ser radiatorerna ut och finns det tillräckligt många?
Och hur stort är huset?
 
Vedeldning i en sådan här kokspanna ger mer svett än värme och finns det sprickor i skorstensstocken kan det lätt tända eld på huset när rökastemperaturen går uppåt 350 grader.
Skaffa en rökgastermometer som klarar 500 grader så får du veta om det är något allvarligt fel med eldningen.
Är brännaren rätt inställd och på vilken effekt eldar du? Du verkar ju få upp värmen i pannan men förbrukningen är ändå katastrofal.
Har du alla pannluckor stängda och tätade så inte tjyvluft kommer in någonstans? Det enda som ska vara öppet vid pelletseldning är själva rökgasspjället vid pannans rökutlopp.
Har du tilluft utifrån till pannrummet och har du dragbegränsare monterad. Två saker som är nödvändiga för att få ekonomisk eldning.
Riva bort golvlisterna och spruta in tätningsskum minskar golvdraget. Är det stora springor behöver man inte ens ta bort listerna.
 
okej, tack tack, jo, brännaren är rätt inställd samt ingen tjuvlugt kommer in, luckorna stängda.
jo tack, att elda med ved är inte lätt i den svårt som tusan att hålla tempen uppe.
vad är det för tätningsskum jag kan spruta in bakom listerna?
att det inte finns tillräckligt med radiatorer vet jag. jag skulle gärna haft 2 till, men de som finns är varma som tusan. kan inte ha handen på dom nästan när jag eldar med pellets, men värmen är bara 1-2 meter runt elementet sen är det kallt som tusan :(
 
Fönsterluckor om du har mindre än 3-glasfönster. Se till att spjäll i ev öppna spisen är riktigt stängd .Där går det annars ut 4-500 kbm luft som vid -20 grader ute drar mer än 1/3 av pelletsmängden.(En kakelugn drar ungefär hälften om spjället inte är stängt) Finns det fler omotiverade frånluftsutsläpp (dvs i andra rum än våtutrymmen, wc) så stäng dem så du minskar undertrycket i huset och som tidigare sagts, täta kattgluggarna till grunden under vintern. Största felet med gamla kakelugnar är att rökanslutningen blir otätt mellan ugnen o murstocken. Hör med sotaren och om det är så är det gjort på ett par timmat att åtgärda.
 
tack tack, jag ska gå runt och täta lite överallt nu :)
 
När du gjort det som nämns ovan kan du köpa elementfläktar till de största element och sedan sänka framledningstemp och pannans arbetstemp.
 
Jag hade problem i gammelhuset att det var svinkalt golv. golvet var (är) isolerade med spån och hade komprimerats med tidens gång. jag tog bort listerna och borrade hål tätt efter väggen och fyllde med fogskum och det blev hyffsat bra.
 
Fundera på en fläktkonvektor. Du verkar ha bra (för "bra") temperatur på elementen, men de klarar inte av att dumpa effekten i luften (får få/gamla radiatorer med för dålig effekt för ditt hus gissar jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.