Tänkte skriva ett inlägg med belysning av vikten med juridisk vägledning och projekteringskunskap men kinglolle har beskrivit precis min mening, läs hans inlägg ordentligt för där i ligger mycket av problematikens kärna. Klokt!

I övrigt vill jag för det första påpeka att den sk. "hantverkaren" är en riktig klåpare, det tror jag alla här håller med om.

MEN

Man kommer inte ifrån att det är KUNDEN som hamnar i kläm och därav anser jag att just kunden är den som kan påverka marknaden så att dessa, ursäkta uttrycket, idioter försvinner från spelplanen. Detta genom att anlita kompetent sakkunnig som kan sålla agnarna från vetet. Tyvärr tror jag snålheten kommer in, men det kan nog vara dom bäst investerade kronorna på hela bygget.
Jag menar när det väl går åt helvete är det ju en klen tröst att det är någon annans fel. Mota Olle i grind sa bull. (jämför med en trafikolycka, jaja jag hade rätt vid övergångsstället men det är klart benen är jag ju utan)


Jag såg endast en liten del av programmet och har inte sett så mycket av tidigare program men får intrycket att det ofta handlar om utländska personer/företag, ofta med tidigare konkurser bakom sig, borde kanske vara en varningsklocka.
Slutligen vill jag säga att TV4 har ju en jättechans att tala om för tittarna hur man går tillväga när man ska starta ett husprojekt, vikten av juridisk hjälp, vikten av att anlita välrenomerade entreprenörer samt vikten av att ha bra projektstyrning under byggets gång, samt att kontrollera ev tveksamma företag. Allt för att minimera risken för en misslyckad entreprenad. Jag är dock övertygad om att produktionen mer går ut på att skapa "bra" tv och fokus läggs på en snyfthistoria och någon besiktningsman som säger ojojojojoj.......
(TV4 kanske gör detta och isf. är naturligtvis denna kommentar överflödig)
 
Redigerat:
Jag tycker att fokus i programmet är att konfrontera fuskbyggarna, det är oftast inget konstruktivt även om det ”kul” TV. Skulle istället vilja se mera hur man i detalj avhjälper felaktigheterna och även få specificerat till vilken kostnad. Sedan är det naturligtvis bra om man redovisar vad som gick fel och även hur man skulle ha gjort för att i möjligaste mån undvika problemen. Jag tror att felet är att många väljer den ”billigaste” offerten utan att försäkra sig om att kvaliteten blir bra. Bygga ett stort arkitektritat hus till en pris på 2,3 miljoner, det är nog inte möjligt och borde varit en varningsklocka.
 
Ytterligare en aspekt som ofta förekommer och nästan är mer vanligt i mina ögon är hur naiv man är som beställare.

En av de absolut viktigaste sakerna är att kolla referenser. Be att få några referenser, ring dessa och besök också någon av dessa kunder. Ok att man offrar några timmar men hur mycket kollar inte de flesta runt när det gäller att köpa en vara
(bil, elektronik, verktyg mm). Då har man tid att surfa efter tester, leta andras omdömen, åka runt och känna eller provköra. När man sedan köper en tjänst för liknande pengar eller ännu värre för mycket mer pengar då ska man bara "lita" på den man pratar med men har ingen koll på hans tidigare arbeten. Vem skulle köpa en bil bara för att säljaren verkade vettig så han fixar nog fram en bra bil?

Ännu hellre då när vissa kunder hittat en duktig hantverkare eller någon med bra referenser då är dessa uppbokade 3-6 månader framåt. En sund framförhållning för mig är just 6-12 månader så det bör inte vara ett problem. Då har istället många valt en annan firma som kan inom någon vecka - detta om något är en varningsklocka för mig. OM någon ska kunna hoppa in nästan omgående på ett projekt hos mig så är det isf för att de fått sent återbud av annan kund men annars hade jag blivit tveksam.

I dagens samhälle (nu låter jag lastgammal) så är vi stressade och vill ha allt på en gång. Ska vi göra om badrummet eller köket tex så kan det absolut inte vänta utan allt ska hända direkt. Då chansar man på valfri hantverkare från Blocket och riskerar att kompromissa i mina ögon på utförandet.

Däremot rena bedragare eller värsta klåparna kommer man bara slippa genom att ingen går i deras fällor. Sålänge pengarna finns i branschen så kommer alltid vissa utnyttja folks naivitet
 
Thomas Lundquist skrev:
Troligtvis för att jag suger åt mig den information jag behöver i ett helt tv-program.
Du kanske bara har tittat på "reklamsnutten" ;)
Projektion, kallas det, inom psykologin. ;)
 
Ja, jag håller absolut med att man som kund har ett ansvar för sitt bygge. Kruxet är att i förväg veta om man anlitar en pålitigt entreprenör eller inte. I detta fallet verkar det inte ha varit så svårt att ta reda på eftersom det verkade som att kreditvärdigheten hos denne klåpare var i botten.

Även om byggherren har totalansvaret, kan denne inte ta allt ansvar för att entreprenören och dennes hantverkare gör varje moment helt rätt. Byggherren kan inte vara överallt hela tiden och se till att alla block läggs omlott rätt, att varje spik slås i på rätt ställe eller att alla delar i ett tätskikt blir exakt rätt monterade. Alla har ett ansvar för det arbete man utför. Frågan blir snarare var gränsen går, och i detta fallet var det nog så här i efterhand ingen tvekan, gränsen skulle ha gått senast vid byggsamrådet när KA rådde att stoppa.

Även om jag nu i stora drag försvarar paret, tycker jag att de har varit minst sagt försumliga som låtet det gå så långt och betalat ut så mycket pengar i förskott för det dom fått, dom borde ha reagerat mycket tidigare.
 
Glufsglufs skrev:
Det är sant i många fall men jag har också stött på en och en annan byggare som tror sig kunna och driver företag helt seriöst i övrigt men där det helt enklet brister i kunskap och ingen självinsikt i det, där blir det en och en annan genväg och fel utan att dom ens själv förstår det. Som sagt, dessa byggares största problem är att dom inte ens hörsammar besiktningsmän heller.
Verkar vara en ganska klockren beskrivning på en del av de hantverkare vi haft + en totalentreprenör som skiter i allt vad ansvar, kontrakt och lagar heter vilket inte visat sig vara någon lyckad kombination. För de flesta som råkar ut för problem, och det är trots allt en hel del, så slutar aldrig bygget som i programmen att det är total katastrof, men det är mycket fel, det finns avtal och besiktningsutlåtanden och trots det så tar ingen ansvar. Om det beror på okunniga byggare, rent slarv eller medvetna genvägar är det säkert svårt att säga. Men för de som drabbas är det ett elände.

Det skulle vara mer intressant att undersöka och följa upp den typ av problem som väldigt många råkar ut för när de bygger hus trots att det inte gått käpprätt åt skogen, vilken säkert gör sig bättre i tv. Vad gör man för att inte råka ut för strul under bygget, vad gör man när det ändå händer, vilka rättigheter och skyldigheter har man som byggherre och framförallt vad gör man för att förebygga problem och hur agerar om det börjar gå åt skogen.

Det är knappast en lika spännande programidé, men det skulle vara en bra hjälp för många som råkar ut för problem och också en väckarklocka att det är inte bara när man anlitar hantverkare från blocket, den billigaste eller en utlänsk och skippar avtal man råkar ut för problem.

De flesta som råkar ut för strul har avtal, helt genomsvenska hantverkare och har dessutom inte valt den billigaste. Sen finns det säkert ibland en hel del att önska när det gäller hur man valt ut sin entreprenör, men det finns för många fall med fusk/okunskap/slarv hos vanliga "hederliga" svenska hantverkare för att man enkelt ska kunna skylla alla problem i branschen på billiga utlänska bedragare.
 
Redigerat:
Hur kan man tro man kan bygga ett lyxhus på 365 kvm för 2,2 milj ?? Borde kosta ca 6 milj.. Inte konstigt det blir pannkaka, tydligen hade de efter programmet fått anlita en annan firma för 1,2 milj för att göra vid felen och slutföra arbetet så slutsumman på 1,9+1,2 = 3,1 mil för ett arkitektritat lyxhus på 365 kvm och inomhuspool är kanske inte så illa ändån....
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Ja, jag håller absolut med att man som kund har ett ansvar för sitt bygge. Kruxet är att i förväg veta om man anlitar en pålitigt entreprenör eller inte. I detta fallet verkar det inte ha varit så svårt att ta reda på eftersom det verkade som att kreditvärdigheten hos denne klåpare var i botten.

Även om byggherren har totalansvaret, kan denne inte ta allt ansvar för att entreprenören och dennes hantverkare gör varje moment helt rätt. Byggherren kan inte vara överallt hela tiden och se till att alla block läggs omlott rätt, att varje spik slås i på rätt ställe eller att alla delar i ett tätskikt blir exakt rätt monterade. Alla har ett ansvar för det arbete man utför. Frågan blir snarare var gränsen går, och i detta fallet var det nog så här i efterhand ingen tvekan, gränsen skulle ha gått senast vid byggsamrådet när KA rådde att stoppa.

Även om jag nu i stora drag försvarar paret, tycker jag att de har varit minst sagt försumliga som låtet det gå så långt och betalat ut så mycket pengar i förskott för det dom fått, dom borde ha reagerat mycket tidigare.
Ja, man undrar varför folk inte är mer rädda om sina stålar.
Tycker även dottern borde haft något kontaktnät så även hon kunde ryckt i några trådar.

Enligt Perzon så var kåken på 365 m2 och det är klart att det kan man inte bygga en sån kåk för om man ska leja bort allt trots att kök och bad ej ingick. Då är det som vanligt, ett chansande som fick rätt så förödande konsekvenser för dom.
 
Tjaa. Angående att kolla referenser, för drygt 10 år sedan lade vi om taket på huset, hittade en firma som kom med ett osannolikt lågt bud, ungefär hälften av vad jag hade räknat med, fick in 2 andra offerter som låg avsevärt högre. Efter mycket tvekande chansade jag på den billiga firman, frågade om referenser. Fick 2 namn. Då frågade jag firman om det hade gått bra hos referenserna.

Njaa... säger han, den där sista blev ju lite sen, och lite dyrare. Det var så stora rötskador så vi fick byta mycket råspont, och en takstol på det huset. "Oj det låter dyrt" sa jag. Jaa.. drar han på det och ser olycklig ut, vi blev tvungna att ta 7000 extra där. Jag brydde mig aldrig om att ringa till referenserna, tog in firman och det blev bra.

De drog ut på tiden ett par veckor pga. en trasig kranbil, och som kompensation (jag hade inga synpunkter på förseningen, den var OK) så tog dom hem våran gamla takstege till verkstaden, blästrade den och målade den, gratis. Vi hade avtalat att de skulle sätta en ny takstege som tilläggskostnad, visste inte riktigt hur lång osv. när vi skrev avtalet.

Tyvärr finns firman inte som takfirma längre, de sysslar med annat idag, och bara på stora byggen.
 
Thomas Lundquist
Glufsglufs skrev:
Innan kvällens diskution så kan ni ta och läsa följande och ha det i åtanke allihopa.

[länk]
Ok, återigen en ekobrottsling som kallas hantverkare.
 
Ja...och ganska känd däruppe också så jag är mest intresserad av hur det kan komma sig att han blir anlitad egentligen. Snacket går ju som sagt på småorterna....
 
Kan bara instämma att mycket handlar om utländska företagare,man måste ta lite bä'ttre referenser när det handlar om så stora belopp,billigt kan bli väldigt dyrt
 
Vad jag förstår so far kallar han sig själv hantverkare och är dessutom mer än ekobrottsling, men vi får väl strax se vad som kokats ihop denna gång.
 
Och varför kör TV4 inte det program dom annonserat för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.