Vad exakt i pappersväg är det som behövs idag? Har ett bygglov som är klart enligt gamla reglerna och det ska förtydligas och ritas om lite.

En ganska klar planlösning med några få förändringar, utsidan har jag ganska klar för mig. Uppbyggnad ytterväggar också men behöver det på papper.

Det är ute på landet så höjder och placering på tomten är inget avancerat, det sätter jag ut själv och så kan kommunen komma och sätta sina pinnar sen.

Energiberäkning hur ordnar jag det lättast och billigast?
Är det detta jag behöver ta in hjälp för?

Bygglovsritningar
Ritningar redovisar den planerade byggnadens planlösning, fasader, sektion och situationsplan. Ritningarna över planer, fasader samt sektion utförds oftast i skala 1:100. Situationsplanen i skala 1:400 eller 1:500.
Ritningarna skall vara skalenliga, måttsatta och fackmässigt utförda på vitt papper och med god kontrast. I Myresjöhus fall är huvudritningar likvärdiga med bygglovsritningar.

Byggnadsbeskrivning
Byggbeskrivning, beskrivning - handling som anger krav på material, kvalitet och utförande

K-ritningar
Samlingsnamn för ritningar som normalt upprättas av en byggnadskonstruktör.
K- ritningar omfattar huvudsakligen måttsatta stomritningar, stomkompletteringsritningar och armeringsritningar.

Planritning
Ritning som i horisontalsnitt redovisar planlösningar, konstruktioner, installationer.

Sektionsritning
Ritning som visar t.ex. en byggnad eller en detalj i genomskärning.

VA- ritningar
Samlingsnamn för ritningar som normalt upprättas av en VA- projektör. VA- ritningar omfattar yttre vatten och avloppsanläggningar och i vissa fall även avloppssystem i hus
 
för ett vanligt bygglov behövs bara fasader, sektion och situationsplan.
det kan du få för 5000:- av någon på blocket. eller för 20000:- av en "officiell" arkitekt. ditt val!
Övriga underlag kan du kräva av utföraren! iblnd behövs dom i samband med byggstartsmötet med kommunen men oftast inte.
 
iggy skrev:
för ett vanligt bygglov behövs bara fasader, sektion och situationsplan.
det kan du få för 5000:- av någon på blocket. eller för 20000:- av en "officiell" arkitekt. ditt val!
Övriga underlag kan du kräva av utföraren! iblnd behövs dom i samband med byggstartsmötet med kommunen men oftast inte.
Ska bygga lösvrike och kommer har hjälp av snickare så jag behöver kunna sätta en ritning i handen på dem där det finns exakt var inneväggar och fönster/dörrar ska hamna. Små detaljer löser vi vartefter bygget pågår men en del saker måste vara tydligt.

Planlösning har jag nästan helt klart för mig men osäker om jag kan få en bra skiss med exakta mått. Fasad, situationsplan kan jag ordna själv.
 
det är slöseri med pengar att gå till en arkitekt och be om en ritning på något du redan tänkt ut.
det du betalar en arkitekt för är (borde vara) hans eller hennes förmåga och hitta bra lösningar för ditt hus, inte för deras programvaror.
vet du hur du vill ha det är det väl bara att rita upp själv, eller leta reda på nån student på ett byggingenjörsprogram.
vill du ha en bättre planlösning än den du har och det med fasader som tillsammans bildar en helhet ska du ringa en arkitekt, annars kan du lika gärna kosta på dig en öppen spis eller nåt annat trevligt, det kommer du ha mer glädje av än att lägga 20 000 spänn på att ett proffs med 5 årig högskoleutbildning ritar streck på ett papper.

//simon (arkitekt)
 
Kolla på Villaägarnas hemsida.Kan ju finnas bra hjälp där och då är det bra ide att bli medlem
 
simon_isacsson skrev:
det är slöseri med pengar att gå till en arkitekt och be om en ritning på något du redan tänkt ut.
det du betalar en arkitekt för är (borde vara) hans eller hennes förmåga och hitta bra lösningar för ditt hus, inte för deras programvaror.
vet du hur du vill ha det är det väl bara att rita upp själv, eller leta reda på nån student på ett byggingenjörsprogram.
vill du ha en bättre planlösning än den du har och det med fasader som tillsammans bildar en helhet ska du ringa en arkitekt, annars kan du lika gärna kosta på dig en öppen spis eller nåt annat trevligt, det kommer du ha mer glädje av än att lägga 20 000 spänn på att ett proffs med 5 årig högskoleutbildning ritar streck på ett papper.

//simon (arkitekt)
Stort tack det var väldigt bra information och från en arkitekt också.
Planlösning har jag istort sett klar. Kan säkert få till en lösning med lite hjälp här på forumet.

Skulle behöva hjälp att måtten blir exakta. Rätt tjocklek på innerväggar, ytterväggar var avloppet ska komma upp m.m. Ritar i Visio nu och jag har svårt att få det så exakt som det borde vara.

Fasad, vindskivor, hur det ska se ut runt fönster har jag klart. Kanske lite placering av fönster som är oklart men storleken på rum invändigt styr det lite grann.
 
Hemmakatten
Är det inte en byggnadsingenjör du behöver anlita,eller en konstruktör, som kan rita upp huset med rätt dimensioner osv.
 
Hemmakatten skrev:
Är det inte en byggnadsingenjör du behöver anlita,eller en konstruktör, som kan rita upp huset med rätt dimensioner osv.
Trodde det var lite samma filur som tog hand om det:)

Men det stämmer. Inte så mycket utseende utan mer bara exakta mått och bra konstruktionslösningar.
 
som iggy skriver, är det ganska enkla ritningar som behövs för ett bygglov, och de borde räcka till för att en van snickare att sätta väggarna efter. Mitt senast bygge, fick jag ritat upp (efter min skiss) av en elev på Tekniska högskolan i Lund, Byggkansliet var ganska impade över dett, och undrade vilket program JAG använt!! De två senast husen jag byggt till mig själv, är således hemmaritade. Om jag skall vara kritisk, så har vissa delar i båda husen blivit för stora, t ex hallen, då jag vill att det skall finnas bra plats att passera förbi en öppen toadörr t ex. Mitt nuvarande hur har en hall/korridor som är 6.5 meter lång, ocxh då ca 0.5 m bredare än nödvändigt, = kvadratmeter man kanske kunnat använda till ett större sovrum. o s v. En bra hjälp kan vara att kolla på "kataloghusens" planlösningar, för de brukar för det mesta vara ritade med "skohornade mått" m a o , få in så mycket på en liten yta. Å andra sidan är kraven på bygglovsritningar att;
man skall kunna se vad det föreställer. Jag har hållit på 4 år med mitt husbygge 200kvm, och för några månader sedan fick jag slutbeviset från kommunen. Det har inte funnits nogot att ändra på under resans gång, och inga klagomål, = jag har byggt allt själv, = ensam.

här en del av insidan, med runda hörn.........och 4.2 m som högsta höjd
070.jpg
 
Redigerat:
saturnus skrev:
som iggy skriver, är det ganska enkla ritningar som behövs för ett bygglov, och de borde räcka till för att en van snickare att sätta väggarna efter. Mitt senast bygge, fick jag ritat upp (efter min skiss) av en elev på Tekniska högskolan i Lund, Byggkansliet var ganska impade över dett, och undrade vilket program JAG använt!! De två senast husen jag byggt till mig själv, är således hemmaritade. Om jag skall vara kritisk, så har vissa delar i båda husen blivit för stora, t ex hallen, då jag vill att det skall finnas bra plats att passera förbi en öppen toadörr t ex. Mitt nuvarande hur har en hall/korridor som är 6.5 meter lång, ocxh då ca 0.5 m bredare än nödvändigt, = kvadratmeter man kanske kunnat använda till ett större sovrum. o s v. En bra hjälp kan vara att kolla på "kataloghusens" planlösningar, för de brukar för det mesta vara ritade med "skohornade mått" m a o , få in så mycket på en liten yta. Å andra sidan är kraven på bygglovsritningar att;
man skall kunna se vad det föreställer. Jag har hållit på 4 år med mitt husbygge 200kvm, och för några månader sedan fick jag slutbeviset från kommunen. Det har inte funnits nogot att ändra på under resans gång, och inga klagomål, = jag har byggt allt själv, = ensam.

här en del av insidan, med runda hörn.........och 4.2 m som högsta höjd
[bild]
Bra input, tack.
Lite nyfiken på de rundade hörnen. Hur är de gjorda? Har en plats liknande dig mitt i vardagsrummet där en kamin kommer stå och att ha som du skulle se snyggt ut.

Jag kommer sno en "katalogplanlösning" ganska rakt av men det är väl så där att få ut exakta mått från denna. Men får ta det ett par vändor här på BH så tror jag att jag får bättre råd än från en arkitekt d^_^b
 
vi hade då för några år sedan, ett snack här på Forumet om runda hörn, men jag vet inte om någon annan gick på det, för det innebär ganska mycket avbräck från det ordinarie byggandet, dessutom är det sådant man måste göra själv, med tanke på vad det skulle kosta att anlita någon för dessa ideèr, jag tycker utgående hörn ser tråkiga ut.. Jo man får leta upp något, som kan bli en kvarts cirkel, jag var runt på några industrier, och letade efter tomrör i papp men fann inga, så jag har använt gjutrör som har fällts in på reglarna med radien 175mm, spacklat och vävat om varannat. Samtliga väggar i huset är vävade med lågstruktur väv. Hallen fick också en egentillverkad belysning, infälld med dioder. En annan kul grej med dessa. Jag behövde en halv cirkel i plåt som utgjorde stommen till armaturena, plåtis kunde endast valsa fram en sådan på 75 mm och jag ville ha mina 65 mm. Plåtis hade precis får sin nya data maskin att klippa plåt i, så han hackade fram dessa halvmånar i plåt med utvik, så jag kunde fästa dom på väggens insida, 3 på var sida i hallen.
Ja kaminen är mitt i huset, för att kunna använda väggen bakom som stöd till limträbalkarna, 13.5 meter långa och hemmagjorda.

hallen005.jpg
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
saturnus skrev:
vi hade då för några år sedan, ett snack här på Forumet om runda hörn, men jag vet inte om någon annan gick på det, för det innebär ganska mycket avbräck från det ordinarie byggandet, dessutom är det sådant man måste göra själv, med tanke på vad det skulle kosta att anlita någon för dessa ideèr, jag tycker utgående hörn ser tråkiga ut.. Jo man får leta upp något, som kan bli en kvarts cirkel, jag var runt på några industrier, och letade efter tomrör i papp men fann inga, så jag har använt gjutrör som har fällts in på reglarna med radien 175mm, spacklat och vävat om varannat. Samtliga väggar i huset är vävade med lågstruktur väv. Hallen fick också en egentillverkad belysning, infälld med dioder. En annan kul grej med dessa. Jag behövde en halv cirkel i plåt som utgjorde stommen till armaturena, plåtis kunde endast valsa fram en sådan på 75 mm och jag ville ha mina 65 mm. Plåtis hade precis får sin nya data maskin att klippa plåt i, så han hackade fram dessa halvmånar i plåt med utvik, så jag kunde fästa dom på väggens insida, 3 på var sida i hallen.
Ja kaminen är mitt i huset, för att kunna använda väggen bakom som stöd till limträbalkarna, 13.5 meter långa och hemmagjorda.

[bild]
Det där gillar jag. Snyggt. Kommer inte ha så många hörn på det sättet men jag skulle kunna göra så i min hall. Vore riktigt snyggt.
Dessa 175mm gjutrör vad är de för material och var kan jag få tag på dem?

Måste kännas bra för dig att just få till dessa små detaljer som skiljer ditt hus från mängden. d^_^b
 
uttryckte mig fel kanske, nej gjutrör som finns på byggmarknaden, är ca 300 i diametern, av dessa får du såga en remsa som passar till ditt hörn, som du själv betämmer hur skall se ut, beroende på var du valt sätta reglarna, Som du förstår blir där ingen regel i hörnet/vinkeln, utan ca 70--100 mm åt vart håll från den tänkta vinkeln i hörnet, detta får du själv mäta fram, så du fär en rund sväng du gillar. I de 2 stående regalarna på var sida hörnet, fräste jag ett spår 10mm in som röret landade till i och fäste med dyckertpistolen. Gjutrören är i pressad papp, och mycket hårda. Jag använde korta rör ( 1 m ) men Biltema har nu långa tror jag, och då blir det enklare att få det rakt.. Men visst är det ett jobb. Jag tog inte bilder hela vägen upp o ned, då golv och skugg listerna runt hörnen ännu inte är tillverkade ......men det är sånt som kommer när tid finns för detta. Tror inte jag kan få någon hjälp med detta på Forumet, att bocka en golvlist i 90 grader, tror inte mycket på att doppa den i vatten, metoden att bocka trä, är nog mer avancerad än så. Det går att fixa till med två cirklar från gjutröret som limmas på varann för att få samma tjocklek som en golvlist och sedan slipa fram den.
 
saturnus skrev:
uttryckte mig fel kanske, nej gjutrör som finns på byggmarknaden, är ca 300 i diametern, av dessa får du såga en remsa som passar till ditt hörn, som du själv betämmer hur skall se ut, beroende på var du valt sätta reglarna, Som du förstår blir där ingen regel i hörnet/vinkeln, utan ca 70--100 mm åt vart håll från den tänkta vinkeln i hörnet, detta får du själv mäta fram, så du fär en rund sväng du gillar. I de 2 stående regalarna på var sida hörnet, fräste jag ett spår 10mm in som röret landade till i och fäste med dyckertpistolen. Gjutrören är i pressad papp, och mycket hårda. Jag använde korta rör ( 1 m ) men Biltema har nu långa tror jag, och då blir det enklare att få det rakt.. Men visst är det ett jobb. Jag tog inte bilder hela vägen upp o ned, då golv och skugg listerna runt hörnen ännu inte är tillverkade ......men det är sånt som kommer när tid finns för detta. Tror inte jag kan få någon hjälp med detta på Forumet, att bocka en golvlist i 90 grader, tror inte mycket på att doppa den i vatten, metoden att bocka trä, är nog mer avancerad än så. Det går att fixa till med två cirklar från gjutröret som limmas på varann för att få samma tjocklek som en golvlist och sedan slipa fram den.
Tack då är jag med. Vore snyggt som en lite extra detalj då har en tendens att göra allt lite praktisk enkelt och tråkigt ibland :) I så fall 4st hörn jag kan komma på som vore snygga att göra på detta sätt. Men jag ska följa dig hur du löser detta med golvlisterna. Man får måla dem på väggen annars helt enkelt ;)
Ska i så fall försöka hitta gjutrör som är längre så man slipper momentet att skarva. Har ca 3.5m på högsta punkt i ryggåstaket.

Du har ingen länk eller närbild på den väven du har på alla väggar? Vad anser du vara fördelen att ha väv på alla väggar? Jag kommer ha genomgående gips på alla väggar och tak i mitt nybygge.
 
Jag har använt Byggmax låg struktur väv, = billig o bra, för att få en enhetlig struktur på väggarna och ett bra underlag på väggarna att måla på. Att måla direkt på gipsen kan ge en flammig yta och risk att vissa skarvar spricker, = ovanför dörrar t ex. Det finns ganska många gipsskarvar på ett hus t ex runt alla fönster/dörrsmygar. Att försöka slipa fram en godtarbar yta för målning på gipsskarvar och gipsskivornas kartongyta, kommer att synas. Detta skulle jag inte godkänna ens i garaget, där jag har en extra grov väv.

svårt se kanske på bild
vvadevggar003.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.