har köpt en stiga park som jag håller på att fixa iordning men jag vet inte vad det är för årsmodell! förra ägaren trodde det var en -89:a men var inte helt säker. någon som vet?
tänkte även kolla om någon vet hur man byter olja i växellådan? hittar ingen påfyllningsmutter nånstans.
tänkte även kolla om någon vet hur man byter olja i växellådan? hittar ingen påfyllningsmutter nånstans.
Har för mig att det sitter en lapp undr sätet med info på. På den Stigan jag hade förut fick man dela växellådan och fylla på hälften fett och hälefen motor olja. upp till halva växellådan om jag inte mins helt fel. men du kan ju också ha enbert rem drivt hittar du någon växellåda??
om man tittar på sista bilden så ser man att det sitter en lapp på hjulet för styrningen, där står det nått serienr m.m det kan inte vara den?
japp det finns en växellåda. sitter under motorn och driver båda bakhjulen.
verkar dumt att man måste plocka ner hela vxllådan för att byta olja
japp det finns en växellåda. sitter under motorn och driver båda bakhjulen.
verkar dumt att man måste plocka ner hela vxllådan för att byta olja
Japp det är säkert den lappen. japp lite dum konstruktion. jag tror iof inte att man behöver byta/fylla på så ofta i växellådan. jag har bara gjort det när jag har haft problem med att den "kuggar över" och har fått bytt växel "förarna" ett par grejer som går inuti växellådan.
Skruva isär växellådan det finns två axlar med drev på i växellådan. på den ena axeln finns det två fjädrande metall bitar som förs fram och tillbaka när man växlar på den biten som går in i kugghjulen brukar bli avrundade. och då kuggar den över på dom.
Alt 2. kan var dif klumpen som sitter på bakaxeln. i den sitter fyra drev dom kan ha blivit slitna och kuggar över där. jag la ett par shims imellan dreven och "bakaxelhuset" ev byta ut dreven. kör med öppen motor kåpa. titta på kedjan om den stannar till så ligger problemet i växellådan annars i difklumpen.
Alt 2. kan var dif klumpen som sitter på bakaxeln. i den sitter fyra drev dom kan ha blivit slitna och kuggar över där. jag la ett par shims imellan dreven och "bakaxelhuset" ev byta ut dreven. kör med öppen motor kåpa. titta på kedjan om den stannar till så ligger problemet i växellådan annars i difklumpen.