har köpt en stiga park som jag håller på att fixa iordning men jag vet inte vad det är för årsmodell! förra ägaren trodde det var en -89:a men var inte helt säker. någon som vet?
tänkte även kolla om någon vet hur man byter olja i växellådan? hittar ingen påfyllningsmutter nånstans.
 
  • DSC00196.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till bild
 
  • DSC00197.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild till
 
  • DSC00198.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonstans i motorrummet, troligen på plåten som håller batteriet, sitter en skylt med modellbeteckningen. Om du hittar den så kan vi nog klura ut vad det är för årsmodell.
 
Har för mig att det sitter en lapp undr sätet med info på. På den Stigan jag hade förut fick man dela växellådan och fylla på hälften fett och hälefen motor olja. upp till halva växellådan om jag inte mins helt fel. men du kan ju också ha enbert rem drivt hittar du någon växellåda??
 
om man tittar på sista bilden så ser man att det sitter en lapp på hjulet för styrningen, där står det nått serienr m.m det kan inte vara den?
japp det finns en växellåda. sitter under motorn och driver båda bakhjulen.
verkar dumt att man måste plocka ner hela vxllådan för att byta olja
 
Japp det är säkert den lappen. japp lite dum konstruktion. jag tror iof inte att man behöver byta/fylla på så ofta i växellådan. jag har bara gjort det när jag har haft problem med att den "kuggar över" och har fått bytt växel "förarna" ett par grejer som går inuti växellådan.
 
jag har samma problem att den kuggar över lite då och då när jag kör
 
Skruva isär växellådan det finns två axlar med drev på i växellådan. på den ena axeln finns det två fjädrande metall bitar som förs fram och tillbaka när man växlar på den biten som går in i kugghjulen brukar bli avrundade. och då kuggar den över på dom.
Alt 2. kan var dif klumpen som sitter på bakaxeln. i den sitter fyra drev dom kan ha blivit slitna och kuggar över där. jag la ett par shims imellan dreven och "bakaxelhuset" ev byta ut dreven. kör med öppen motor kåpa. titta på kedjan om den stannar till så ligger problemet i växellådan annars i difklumpen.
 
det finns ingen kedja. växellådan och diffen sitter ihop. alltså det finns bara en enda stor klump under motorn, därifrån går det en axel till varje hjul. vajern till växlingen sitter fast i en arm på ovansidan "klumpen".
 
okey då ser den lite anorlunda ut en den jag hade. men skulle iaf tro på att det sitter ett par "växelförare" mellan axeln och dreven. Lycka till :)
 
på lappen står det.
Artnr: 13-1218-11
Serienr: I 5142

kan det vara den eller är det så att nån bytt det stora hjulet för styrningen och att art.numret är för just den delen?
 
Var i landet bor du?
Jag vet ett bra ställe i Göteborgstrakten som säljer delar. På växellådan sitter det instansat direkt i godset eller på en märkplåt det sitter en märkplåt med instansat serienummer antar jag för maskinen.
 
bor ca 4 mil utanför gbg
 
Tillverkningsdatum står alltid instämplat på B&S motorerna kolla på fläktkåpan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.